טראמפ: ארה"ב לקראת מיתון מסיבי, לא להשקיע במניות

בראיון ל"וושינגטון פוסט" אומר המתמודד הרפובליקאי: "אני מכיר את אנשי וול סטריט טוב יותר מכל אדם אחר; אני לא זקוק להם" ■ "כנשיא אמשול בדרך הלא מסורתית בה אני מנהל את הקמפיין" ■ נבואות קודרות שלו בעבר לא התממשו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בתכסיס חדש שנועד להפיח רוח חיים בקמפיין שלו, מצהיר דונלד טראמפ, המתמודד הרפובליקאי המוביל לנשיאות ארה"ב, כי התנאים הכלכליים ששוררים עתה כה מסוכנים, עד שארה"ב מתקדמת לקראת "מיתון מסיבי מאוד". לדבריו, "עכשיו זמן איום להשקיע במניות".

טראמפ השמיע הערכות אלה בראיון ל"וושינגטון פוסט". העיתון מציין כי תחזית קודרת זו מנוגדת לתחזיות של כלכלנים מהזרם המרכזי, וכי הערכותיו של טראמפ הן חריגות, אם לא חסרות תקדים, בהשוואה להצהרות כלכליות שהשמיעו בעבר מתמודדים מובילים על הנשיאות.

טראמפ פטר בזלזול חששות שדבריו עלולים להשפיע לרעה על השווקים הפיננסיים. "אני מכיר את אנשי וול סטריט קרוב לוודאי טוב יותר מכל אדם אחר", אמר המיליארדר. "אני לא זקוק להם". 

מזה כמה חודשים טוען טראמפ כי כלכלת ארה"ב שרויה במצוקה, מפני שערכי המניות מנופחים מדי. הוא אומר כי באחרונה השקפתו בסוגיה זו נעשתה פסימית יותר, וכי עתה גישתו להשקעה במניות היא כה דובית, עד שהוא החליט להזהיר את הציבור האמריקאי להתרחק משוק המניות. "אני חושב שאנחנו יושבים על בועה כלכלית", אמר, "בועה פיננסית".

טראמפ הבהיר כי הוא אינו מתכוון למגזר זה או אחר במשק אלא לכלכלה בכללותה. הוא טען כי תחזיות שוריות יותר של אחרים מבוססות על נתוני תעסוקה מהונדסים ועל ערכי היתר של שוק המניות. 

"קודם כל, שיעור האבטלה (בארה"ב) אינו 5%", טוען המיליארדר. "אנחנו מדברים על נתון אבטלה של 20% ויותר, קרוב לוודאי. זה המספר האמיתי. הנתון (של 5%) הונדס באופן סטטיסטי, כדי שפוליטיקאים, ובמיוחד נשיאים, ייראו טוב יותר. לעצרות שלי לא היו מגיעים המונים מסיביים כל-כך, אם שיעור האבטלה הוא אכן 5%".

ה"פוסט" מציין כי טענות טראמפ מנוגדות להערכות של הלשכה לסטטיסטיקה תעסוקתית, גוף של משרד העבודה שמנטר את שוק התעסוקה במשק האמריקאי. גוף זה ניתח נתוני "מובטלים שוליים", או מובטלים למחצה, או אנשים שפרשו ממעגל התעסוקה ושוב אינם מחפשים עבודה (מעבר ל"מובטלים מלאים"). הניתוח העלה כי אם כוללים גם את המובטלים השוליים בחישוב הכללי, שיעור האבטלה במשק אינו עולה על 10%. יתר על כן, הקונצנזוס הגס של הרוב המכריע של הכלכלנים בארה"ב הוא שהסיכוי של המשק האמריקאי לגלוש למיתון השנה, בגלל חולשת השווקים הגלובליים, אינו עולה על 20%, על-פי סקר של "וול סטריט ג'רנל" ממארס השנה. 

רוב הכלכלנים אינם מודאגים יותר מדי מהאפשרות של גלישה מיידית להאטה, מפני שקצב יצירת מקומות עבודה חדשים במשק האמריקאי נותר חזק, מסתמנות עליות בשכר העובדים, והפדרל ריזרב אינו נחפז להעלות את שערי הריבית.

בנוסף לכך, הנבואות השחורות של טראמפ לא התממשו בעבר. כך, למשל, ב-2012, הוא ניבא שאם אובמה ייבחר לתקופת כהונה שנייה, מחירי הגז והנפט ירקיעו לשחקים במידה שלא היה לה תקדים. ב-2011 ניבא טראמפ, שאם הרפורמה בשירותי הבריאות שיזם אובמה (אובמה-קייר) תיכנס לתוקף, שיעור האבטלה בארה"ב "יהיה גבוה אפילו יותר" מ-9%; וזמן קצר לפני קריסת שוק הנדל"ן, טראמפ השמיע הערכות שוריות על שוק זה. 

אך כל זאת אינו מפריע לטראמפ להצהיר כך בראיון ל"פוסט" כי "אנו נמצאים עתה בזמנים מסוכנים. אחת הסיבות למצב זה היא שמדינות אחרות קורעות אותנו, מנצלות אותנו לרעה. סין קורעת אותנו במידה שלא תיאמן. זה אף פעם לא נגמר. אף אחד לא יוכל להפסיק זאת. ויש שתי סיבות לכך שאיש לא יפסיק את המצב הזה: הם (מקבלי ההחלטות) חיים בעולם של אשליות, או שהם נמצאים לגמרי בשליטת הלוביסטים והאינטרסים המיוחדים. אני אוכל לתקן זאת; אני אוכל לתקן זאת במהירות", אומר המיליארדר.

 

האינסטינקט של טראמפ לפעול תמיד לבד באו לידי ביטוי לאורך כל הראיון, שנמשך 96 דקות, מציין ה"פוסט". בשלב מסוים הוא אמר: "אני הריינג'ר הבודד (דמות מיתולוגית של שריף מטקסס שנלחם בפורעי חוק יחד עם חברו האינדיאני טונטו; הריינג'ר הונצח בסרטי קולנוע ובסדרות טלוויזיה), כי אני מבין את החיים. אני מבין איך החים עובדים. אני הריינג'ר הבודד".

במהלך הראיון הדגיש טראמפ כי כנשיא הוא מתכנן למשול באופן הלא מסורתי שבו הוא מנהל את הקמפיין שלו, ובהבל-פה הוא השליך לפח האשפה מוסכמות פוליטיות ומדיניות שגובשו במשך עשרות שנים והעלה במקומן גישות חדשות, "טראמפיות", לעולם. 

הוא התחייב כי ב-100 הימים הראשונים לממשלו הוא יקצץ מסים ו"ינהל מחדש משא-ומתן על אמנות סחר בינלאומיות ועל עסקות צבאיות של ארה"ב עם מדינות אחרות, לרבות שינוי בתפקיד שממלאת ארה"ב בנאט"ו.

טראמפ הדגיש כי הוא יהיה מסוגל למחוק את החוב הלאומי של ארה"ב, בסך 19 טריליון דולר, "במשך תקופה של 8 שנים". (הרוב המכריע של הכלכלנים אומרים, כי זו משימה בלתי אפשרית משום שכדי לעמוד בהבטחה יצטרך טראמפ לקצץ מהתקציב השנתי של ארה"ב, כ-4 טריליון דולר, 2 טריליון דולר בשנה). 

טראמפ חולק בלהט על תפיסה זו: "אני מנהל מחדש משט-ומתן על כל העסקות שלנו, עסקות הסחר הגדולות שלנו, שבהן נכשלנו כל-כך. עם סין מדובר בסחר בשווי 505 מיליארד דולר השנה".

הוא טוען כי ההסכמים שייחתמו בעקבות המשא-ומתן המחודש יניבו צמיחה כלכלית כה גדולה, עד שהיא תאפשר לארה"ב לפרוע את כל חובותיה. לעומת זאת, כלכלנים רבים אומרים כי מלחמות סחר שיפרצו בעקבות מאמצי טראמפ לאיין הסכמים קיימים דווקא יכניסו את ארה"ב לסחרור כלכלי, מעיר ה"פוסט".