"גב' כהן מחדרה תוכל להשקיע בנדל"ן בלי לרכוש דירה ובלי הסיכונים. היא תקבל שכ"ד בלי לדאוג"

עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר, בטוח שהתיקון לחוק הריטים הולך לשנות את שוק הנדל"ן ■ "יש הרבה אופציות במכשיר החדש. השוק עוד לא מבין את כולן"

לוי. "קרנות הריט החדשות יעבדו" / צילום: תמר מצפי
לוי. "קרנות הריט החדשות יעבדו" / צילום: תמר מצפי

"התיקון בחוק הריטים יעשה לא מעט ובתחום המגורים זה יהיה כלי יעיל. זו פעם ראשונה שציבור רחב יוכל להיות שותף בשכר דירה בלי לקנות דירה, להשתתף בנדל"ן מניב ולהשקיע על פי היכולת", כך סבור עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית "דירה להשכיר". התיקון לחוק קרנות הריט שאושר בשבוע בעבר מאפשר לאותן קרנות, שנהנות מהטבות מיסוי משמעותיות, לעסוק גם בתחום המגורים, עם דגש על מקבצי דיור להשכרה ועל ייזום ומימון פרויקטים כאלו.

"קרנות הריט החדשות יעבדו", משוכנע לוי, "הריט מציע מכשיר משוכלל שיש בו יתרונות גדולים הן ליזמים והן לפרטיים. בפעם הראשונה גם גברת כהן מחדרה תוכל להשקיע בנדל"ן למגורים וליהנות מתשואה, בלי לרכוש דירה ובלי להיות חשופה לכל הסיכונים. היא תקבל שכר דירה קבוע, בלי לדאוג לשאלה אם הדירה מושכרת או האם הדוד התפוצץ. התקווה הגדולה היא שזה יוריד לחץ מהשוק, כי אנשים יעדיפו לרכוש תעודת השתתפות בקרן ריט ולא לרכוש דירה להשקעה. יש בכך לא מעט יתרונות, החל ממס רכישה שהוא לא 8% אלא חצי אחוז וכלה בפיזור סיכונים. ליזמים זה טוב כי מדובר באפיק מימון זול יותר".

באוצר מקווים שבעקבות התיקון ייכנסו סוף סוף גם הגופים המוסדיים למגרש המשחקים של דיור להשכרה לטווח ארוך בישראל. עם זאת, אמיר הסל, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת ההשקעות בהראל ביטוח פיננסים, אמר בשבוע שעבר שהוא "לא רואה את הגופים המוסדיים נכנסים להשקעה, פשוט בגלל שהתשואות נמוכות מדי".

- המוסדיים אומרים כבר עכשיו שלא ייכנסו.

"קרנות הריט יביאו מסלול השקעה כמעט נטול סיכון עם תשואה שיכולה להגיע לסביב 4% או 4.5%. ברמות סיכון נמוכות, זה יהיה אטרקטיבי גם למוסדיים. אלו הרמות שהם מקבלים היום בחו"ל, וכאן אולי אפילו יהיו תשואות טובות יותר. במכרזים של דיור להשכרה, חברות גדולות במשק ניגשות וזוכות. אף אחד לא הכריח את אשטרום להשתתף במכרזים ולזכות (בשני מכרזים לבניית דיור להשכרה, בחיפה ובת"א).

"ככל שנצליח לספק עוד פרויקטים איכותיים להשכרה נמצא גם את היזמים שיבואו. בכל מקרה לשוק ייקח זמן לעכל את המשמעות ואת היתרונות הבאמת גדולים שהמכשיר הזה יכול לתת. זה נכון לכל שינוי או מוצר חדש, לוקח זמן לכולם להבין אותו. אני יכול גם להגיד שהחקיקה היא אולי לא מושלמת, אבל לאט לאט נראה את העניין שהיא יוצרת מסביב לקרנות".

- למה החקיקה לא מושלמת?

"יכול להיות שהלכנו קצת רחוק מדי עם שיעור בעלי השליטה בקרן והשינוי שנעשה. אבל בשורה התחתונה החוק הוא מאוזן וטוב מאוד כפי שהוא".

- ועדיין, היצע הדירות להשכרה ממוסדת מאוד נמוך.

"היצע יבוא בהמשך. אנחנו עובדים קשה על מכרזים נוספים, ובכל מקום יש דברים שמעכבים אותנו. אבל צריך לזכור שבכל תוכנית ותמ"לית שמאושרת יש חובה להקים דיור להשכרה, והתוכניות האלו מאושרות בקצב מהיר. נוסף לכך, התיקון לחוק מאפשר גם הכנסה של דירות קיימות, במקבצים של 20 דירות ומעלה באזורים עם רציפות גיאוגרפית. אנחנו עכשיו בדירה להשכיר נקבע מה היא אותה רציפות גאוגרפית וגם משם יגיע עוד היצע של דירות. יש הרבה מאוד אופציות במכשיר החדש. השוק עוד לא מבין את כולן".