שטייניץ ל"גלובס": כך נפתור את סעיף היציבות במתווה הגז

השר שטייניץ: לא שמעתי שנובל מפעילה לחצים עלי או על מישהו אחר בישראל באמצעות מחוקקים אמריקאים ■ שר האנרגיה האמריקאי ארנסט מוניז מגיע היום לישראל; ידון, בין היתר, על בעיות מתווה הגז

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר התשתיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ אמר אתמול (שבת), כי אינו יודע דבר על לחצים שמפעילה כביכול נובל אנרג'י על ישראל בעקבות ביטול סעיף היציבות. בראיון ל"גלובס" אמר שטייניץ, כי "אני שומע את כולם ולא שמעתי שנובל מפעילה לחצים עלי או על מישהו אחר בישראל באמצעות מחוקקים אמריקאים".

בחודשים שחלפו רווחו שמועות בוושינגטון שהנהלת נובל, שהמטה שלה נמצא ביוסטון, טקסס, פנתה למחוקקים מטקסס בקונגרס בבקשה שיסיעו לקדם את הטיפול בבעיות הרגולטוריות שמכבידות עליה בישראל. שמועות אלה התחזקו באחרונה שוב בעקבות ביטול סעיף היציבות.

שר האנרגיה של ארה"ב ארנסט מוניז מגיע היום לישראל לביקור עבודה קצר. שטייניץ אמר, כי הוא "מניח" שסוגיות מתווה הגז יועלו באופן טבעי לדיון עם עמיתו האמריקאי, אך אמר, כי אינו מצפה ללחצים כלשהם בשיחות. לדבריו, עיקר הביקור של מוניז יוקדש לדיונים מקצועיים על יחסי האנרגיה בין ישראל לארה"ב. הוא יחתום על הסכם להרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי תחליפי דלק, גז טבעי ומים.

שטייניץ אמר, כי פסיקת בג"ץ לבטל את סעיף היציבות מחייבת את משרדו להיערך במהירות למציאת חלופות. "אני מאמין שיש סיכוי טוב שנוכל לפתור את הבעיה בתוך חודשים ואולי אפילו בתך שבועות", הוא אמר. "אנו חייבים לספק למשקיעים רשת ביטחון שתאפשר להם לפתח את לווייתן עם רווחיות מתבקשת".

הוא הדגיש, שהאינטרס של ישראל הוא לשמור על המשקיעים ולא להרחיקם. "הם מתמודדים עכשיו עם ירידות מחירים בשוק הגז ולא צריך להציב לפניהם מכשולים נוספים, בעלי אופי רגולטורי, שיגרמו להם לחשוב פעמיים על מעורבותם בישראל".

"אנו לא מדינה רגילה", אמר שטייניץ. "אנו צריכים לקדם את פיתוח לווייתן כי מדובר לא רק בסוגיה כלכלית אלא גם בסוגיה של ביטחון לאומי. אנו חייבים לפתח את ליווייתן בתוך ארבע שנים, ואם יש בעיה עם סעיף היציבות, אנו נמצא דרך אחרת".

לדבריו, הצוות המקצועי שבוחן עתה את החלופות לסעיף היציבות מתמקד בחמש אופציות: חקיקה פשוטה, תחת הכותרת 'חוק היציבות', שתעסוק בלבדית בפרוייקט לווייתן; חקיקה אחרת, שתעניק לממשלה סמכות להעניק יציבות רגלטורית למשקיעים בפרוייקטים לאומיים באופן כללי (ולא באופן ספציפי בלווייתן); מתן ערבויות לחברות שיפתחו את לווייתן; מתן ערבויות לבנקים שייממנו את הפרוייקט (באמצעות נובל ותשובה); עשיית שינויים רגולטוריים על סמך הסכמה מראש, שהמפתחים יהיו זכאים לפיצויים במקרים כאלה.

שטייניץ אמר, כי למרות ירידת המחירים בשוקי הגז הטבעי, ללווייתן יש פוטנציאל גדול. הוא סיפר, שבפגישה שקיים באחרונה עם שר-החוץ המצרי נדונה האפשרות של יצוא גז מלווייתן למצרים באמצעות צינור תת ימי, שעלותו המשוערת תהיה בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר, לטרמינל במתקן הנזלת הגז במצרים.

שטייניץ היה חבר במשלחת ישראל לוועידה על אבטחת מתקנים גרעיניים שהסתיימה בסוף השבוע בוושינגטון. הוא ציין, כי "יש הנחה כללית שרמת האבטחה במתקנים הגרעיניים של ישראל היא מהגבוהות בעולם... אנו מוכנים לשתף מדינות בניסיון וביכולות שלנו לסכל יזמות של טרוריסטים לחדור למתקנים גרעיניים".

בנאום שנשא בוועידה אמר שטייניץ, כי ישראל היא אחת מהמדינות עם רמת המוכנות הגבוהה ביותר להתמודדות עם תרחישים שונים של טרור גרעיני. לישראל יש צוותים מתמחים לטיפול בבעיות כאלה.