קמא-טק וגוגל מכשירות מפתחות אפליקציות חרדיות

משה פרידמן, עמותת קמא-טק: "לא לכל המשתתפות יש בהכרח אינטרנט בבית, אבל מצאנו פתרונות גם לזה"

הקורס בקמפוס של גוגל / צילום: מיכל וולטנר לוי
הקורס בקמפוס של גוגל / צילום: מיכל וולטנר לוי

שילוב חרדים וחרדיות בהיי-טק זוכה בתקופה האחרונה לכותרות. התהליך מורכב במיוחד כאשר מדובר בנשים. בשבוע שעבר נפתחה בגוגל קמפוס בתל אביב תוכנית הכשרה בפיתוח, ייעודית לחרדיות.

משה פרידמן, מייסד שותף של עמותת קמא-טק לשילוב חרדים בהיי-טק, שיזמה את התוכנית, מספר: "במהלך הפעילות שלנו שמתי לב שיש כוח אדם עצום של כ-10,000 חרדיות שיש להן הכשרה בתכנות אך מתוכן רק 4,000 עובדות בפועל בתחום".

לדבריו, הדבר נובע משילוב של גורמים: "מצד אחד ההשכלה הפורמלית של חלקן לא תמיד נחשבת גבוהה - הן לא למדו בטכניון, אלא בסמינרים חרדיים, כך שמעסיקים מסתכלים על זה אחרת. מצד אחר חלקן רוצות לעבוד רק בסביבה חרדית ומעסיקים בדרך כלל לא מוכנים לכך. זה מוביל לכך שקמות חברות אאוטסורסינג שמייצרות קהל שבוי, ומשלמות לו שכר מאוד נמוך".

- בחברה חילונית הן היו מקבלות יותר?

"לגמרי. אני מכיר מישהי שעבדה בחברת אאוטסורסינג כזו והרוויחה 5,000 שקל לחודש על פיתוח ווב. יום אחד הלקוח דיבר איתה והציע לה פי שלושה על אותה עבודה. החברות האלה גובות פערי תיווך עצומים. זה מצב מורכב, כי לחברות האלה יש גם יתרונות והן חשובות לנו. אף אחד לא עוצר בחורה חרדית מלעבוד בחוץ, בגוגל למשל, אבל צריך להיזהר ממצב של ניצול. נקודה חשובה אחרת היא שיש הרבה בנות שכן רוצות לעבוד בחברה חילונית, אבל מכיוון שיש כבר מיתוג לחרדיות של לכאורה עובדות סוג ג' - מלכתחילה, גם בחוץ, ישלמו להן פחות".

פרידמן פנה לגוגל קמפוס בבקשה ליצור שיתוף פעולה והכשרה באחד התחומים החמים ביותר בשוק - פיתוח אפליקציות. "חברות בארץ נלחמות על התפקיד הזה", אומר פרידמן, "והכשרה בקמפוס של גוגל תיתן לכך מיתוג ראוי".

מיכל וולטנר לוי, מנהלת גוגל קמפוס, מספרת: "כאשר קמא-טק סיפרו שהם מעוניינים לקדם פיתוח אפליקציות לנשים חרדיות, כי עד כה הם התמקדו בגברים, ישר חשבתי על היומיום שלי שבו פונים אליי כל הזמן ומספרים על המחסור במפתחים. הבנתי שיש פה אפשרות לתפוס שתי ציפורים במכה אחת: גם לעזור לסטארט-אפים, וגם למגזר החרדי. גוגל כחברה אוהבת הרבה שותפים, וכך יצאנו לדרך. צירפנו אלינו את אנדרואיד אקדמי ואת אלביישן אקדמי, וכבר בהתחלה הופתענו בטירוף מהפניות.

"חשבתי שיגיעו רק 50. נדהמתי כשהגענו למאה, וכשעברנו את החמש מאות הייתי בהלם. זו התוכנית עם מספר הבקשות הכי גבוה בשלוש וחצי השנים האחרונות".

פרידמן: "בסך הכל העלינו מודעה פשוטה בפייסבוק. יש מעט חרדיות בפייסבוק אבל סיפור הקורס עבר מפה לאוזן. תוך שלושה ימים נרשמו כ-700 חרדיות. זה היה מטורף. אני חושב שבמצטבר פנו אלינו כ-1,000 נשים, מה שרק מוכיח את הצורך. בסופו של דבר נאלצנו לבחור לקורס הראשון 16 בלבד".

הקורס מתקיים במימון מלא של גוגל אשר מלבד מקום ופיקוח מקצועי נותנת גם מדריכים, בשיתוף החברות המכשירות אלביישן אקדמי אקדמי ואנדרואיד אקדמי.

"מהנדסי גוגל עזרו לנו גם בשלב המיון. הקורס יימשך ארבעה חודשים, כאשר חלקו מתקיים בקמפוס וחלקו יתבצע אונליין. הייתה בעיה כי לא לכל המשתתפות יש אינטרנט בבית, אבל מצאנו פתרונות גם לזה".

לצד הכשרה מקצועית, הקורס כולל גם מפגש עם יזמיות, ובכירות מהתעשייה שמטרתן להעניק השראה. "לפעמים הרי זה בדיוק מה שחסר", מסביר פרידמן, "הן גם יוכלו לתת מענה לשאלות שמטרידות את הנשים, כמו איך לשלב ניהול בית עם קריירה. מעבר לכך, אנחנו גם רוצים שכבר במהלך הקורס תהיה להן היכרות עם החברות הגדולות והסטארט-אפים, כדי שיוכלו להשתלב בהמשך. בעוד 4 חודשים נערוך בגוגל מעין פיץ', דמו דיי, בו יוצגו הפרויקטים".

לדברי פרידמן, "כבר עכשיו פנו אלינו מעסיקים. יש ביקוש גבוה למפתחי אפליקציה, והם יודעים שמדובר בעובדות שנבחרו מתוך מאות אחרי סינון".