שקד נגד העליון: "נהפוך לארץ אוכלת משקיעיה"; יחימוביץ': "לפטר אותה"

שרת המשפטים בכנס לשכת עוה"ד: "יותר מהנזק הכלכלי האדיר שגרמה הפסיקה על מתווה הגז, חמורה בעיניי התוצאה המשפטית; שוב הפך ביהמ"ש למקום בו מבוררות שאלות פוליטיות ומאקרו-כלכליות שהיו אמורות להיות מוכרעות בכנסת"

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

"פסיקת בג"ץ בעניין מתווה הגז מסמנת כיוון שגוי. משמעותה של הפסיקה שביטלה את המתווה הממשלתי עלולה להתגלות ככזו שעומדת במיליארדי שקלים. אני מקווה שלא נהפוך בעיני העולם לארץ אוכלת משקיעיה" - בביקורת נוקבת זו יצאה היום (ב') שרת המשפטים, איילת שקד, נגד בית המשפט העליון בעקבות החלטתו לפסול את מתווה הגז של הממשלה ב-27 במארס.

לדברי שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת, "יותר מהנזק הכלכלי האדיר שגרמה הפסיקה בעניין מתווה הגז, חמורה בעיניי התוצאה המשפטית. שוב הפך בית המשפט למקום בו מבוררות שאלות פוליטיות ומאקרו-כלכליות מובהקות, שהיו אמורות להיות מוכרעות באולמות אחרים בהצבעה לכנסת ולא בבית המשפט".

לדבריה, "תפקיד בית המשפט הוא להגן על מי שנפגע באופן ישיר ולא לעסוק בשאלות כגון מתווה הגז. הגענו למצב אבסורדי שבו העותרים נגד מתווה הגז הם עמותות וחברי כנסת שמקדמים את עמדותיהם במסגרת הזירה המשפטית תוך ניצולה, במקום לעשות זאת בכנסת". 

לדברי שרת המשפטים, "הטענה כאילו המתווה אושר חוץ מפסקת היציבות דומה בעיניי למערכון של 'הגשש' על המכונית המגויסת. אומרים לנו שהכול בפנים, רק המנוע חסר. שוב אנחנו נתקלים בתופעה של הטלת סמכות ללא אחריות".

לדברי השרה במתקפה חסרת התקדים נגד בית המשפט העליון, "פסק הדין הדרמטי נשען כולו על חקיקה שיפוטית. האיסור על כבילת שיקול-הדעת המינהלי (שהיווה הנימוק להחלטת בג"ץ, ח"מ) מהווה חקיקה שיפוטית. לא זכור לי מדוע לפי אותה גישה לא נשללה זכותה של הממשלה לחתום על הסכמי אוסלו והסכמים אחרים".

לטענת שקד, המשמעות של ביטול פסקת היציבות במתווה הגז תביא לחוסר יציבות משפטית. "פסיקה מהסוג שראינו בשבוע שעבר משמשת עבורי מצפן להבין עד כמה חשוב שהנמצאים על כס השיפוט יהיו אלה שישמרו על חוסנו של בית המשפט העליון - אך לא בענייני מדיניות שפוגעים בזכויות אדם. שופטים שסומכים על בחירתו של העם". 

השרה סיימה את דבריה בהבטחה לשנות את הרכב שופטי העליון ולקדם מינוים של שופטים שמרנים. "פסיקה מהסוג שראינו בשבוע שעבר, על ההבדלים שנמתחים בה בין דעת הרוב לדעת המיעוט, משמשת עבורי מפה ומצפן. היא עוזרת לי להבין שהשופטים אותם אני מבקשת לראות הם דווקא אלה היודעים לזהות את 'מרחבי המשילות', ולא רק את 'החורים השחורים'; היא עוזרת לי להבין כמה חשוב שהיושבים על כס השיפוט יהיו אלה שישמרו על חוסנו ויוקרתו של בית המשפט העליון, אבל לא על חשבון החלשת יכולת הפעולה של הכנסת והממשלה בענייני מדיניות שאינם פוגעים בזכויות אדם; שופטים הסומכים על עוצמתו של העם ובחירתו בנציגיו, שהם הם האמונים על תחומי החרב והארנק; שופטים כאלה שיבטיחו לנו 'עוז לעמו' לצד ברכת שלום". 

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיב במתינות לדברי שרת המשפטים ואמר כי "כשבית המשפט העליון אמר את דברו, חובה על כולנו לכבד את פסק הדי ואת המוסד. זו עוצמתנו. מחלוקות ענייניות זה דבר אחד, אבל יש לכבד את הפסיקה".

לדברי מנדלבליט, "נושא כיבוד בית המשפט העליון חשוב מאין כמוהו בעיקר כשמתקבלת החלטה כמו בנושא מתווה הגז בו פסק בית המשפט נגד עמדת הממשלה ונגד עמדתי". 

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, שושבין האירוע, הרבה לשבח בדבריו את שרת המשפטים, ואמר כי "שקד היא הדבר הטוב ביותר שקרה למשרד המשפטים ולציבור עורכי הדין".

שקד ונוה קידמו לאחרונה בצוותא שינויים בבחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין ואת ההחלטה להאריך את תקופת ההתמחות בעריכת דין משנה לשנה וחצי. נוה ציין בנוסף כי הלשכה הגישה יותר מ-1,000 ניירות עמדה בנוגע לחוקים שמקדמת הכנסת. כן אמר נוה כי הלשכה הגבירה מאוד את המעורבות החברתית שלה, והיא מסייעת למשפחות מעוטות יכולת. 

יחימוביץ': לפטר את שקד; שקד: יחימוביץ' חצתה את הגבול

בעקבות דבריה של שקד בכנס הלשכה, ח"כ שלי יחימוביץ' קראה היום לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שרת המשפטים מתפקידה. "השתלחותה של שקד בעליון היא אלימה ומסוכנת. שקד מנסה לחסל את עצמאותה של מערכת המשפט, להפחיד את השופטים ולאיים עליהם. זוהי התנהלות אומללה של מי שאמורה לחזק את בית המשפט העליון בישראל, שהוא מהטובים בעולם. במקום לברך על היותו של העליון עצמאי ונטול פניות, היא מנסה בכל כחה להחליש את מעמדו", מסרה יחימוביץ'.

"למרבה השמחה, הציבור בישראל נותן אמון בבית המשפט העליון ומעניק לו, בכל פעם שהדבר נבדק, ציונים גבוהים מאוד, למרות ההשתלחויות נגדו. לא כך הדבר באשר למערכת הפוליטית שמעמדה הולך ומדרדר, במידה רבה בשל התנהגות חסרת אחריות של שרים בממשלה. עצמאות מערכת המשפט היא כלל יסוד בדמוקרטיה, ואם הפגיעה במערכת תמשך, נתניהו כבר לא יוכל להתפאר בכך שישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". 

שרת המשפטים שקד מסרה בתגובה לדברי ח"כ יחימוביץ: "צר לי שמי שמדבררת מעל כל במה את הצורך בחופש הביטוי, נוטה להגבילו כשזה מגיע לדברים שאינם מוסכמים עליה ואינם נעימים לאוזניה. אמרתי בפתח דבריי כי בעיניי גם המחלוקת העמוקה ביותר עשויה להוות כלי חשוב בקידום השיח הציבורי ובאתגור המחשבה הכללית. המשכתי בדוגמה החשובה והרלוונטית של פיסקת היציבות במתווה הגז על-ידי בג"ץ, משום שבעיניי הפסיקה שגויה. כשם שמכבדים את הפסיקה, ניתן גם לבקרה".

לדברי שקד, "ח"כ יחימוביץ חוצה את הגבול; קריאה לפיטוריו של שר בישראל לאור כך שהוא עושה את תפקידו נאמנה, לאור כך שהוא מביע בקול רם את הערכים שלשמם נבחר - היא אבסורד; היא-היא ההתנהגות המשתלחת והמסוכנת שיש להיזהר ממנה. היא-היא הניסיון האמיתי לחיסולים פוליטיים ריקים מתוכן, ניסיון להלך אימים על נבחר ציבור בשל דעותיו". 

ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) הגיבה לדבריה של שרת המשפטים בכנס לשכת עורכי הדין. "בית המשפט העליון הוא שומר הסף האחרון שנותר בדמוקרטיה הישראלית. ממשלה ששלטון החוק אינו נר לרגליה, תוביל את מדינת ישראל לאבד את זהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית. אבוי למערכת המשפט ששרת משפטים העומדת בראשה מנסה להלך עליה אימים", אמרה.