נשיאת העליון: התקשורת מנסה ליצור מערכת משפט אלטרנטיבית

השופטת מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד ביחס לתחקירים על רצח תאיר ראדה: "לגיטימי לערוך תחקירים, אך יש הבדל בין תקשורת חוקרת אמיתית לבין כותרות דרמטיות ללא עובדות" ■ "אסור להציג את הפרקליטות כאוסף תופרי תיקים"

מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, יוצאת להגנת בית המשפט העליון והפרקליטות ונגד תחקירים בתקשורת שמטילים ספק בהחלטות של מערכת המשפט. על רקע פסיקת בג"ץ בנוגע למתווה הגז והביקורת נגדה, קראה נאור בכנס לשכת עורכי הדין באילת ללשכת עורכי הדין להתנגד לכל ניסיון לפגוע במערכת המשפט במבנה הדמוקרטי של המדינה, בבית המשפט העליון ובסמכויותיו ובוועדה לבחירת שופטים.

באשר לתחקירים בתקשורת, בין היתר תחקירים בנוגע לרצח הילדה תאיר ראדה, אמרה נאור: "לאחרונה אנחנו נתקלים שוב ושוב בניסיונות ליצור מערכת משפט אלטרנטיבית. יושבים 3 שופטים ודנים בעניין ומחליטים, ואחר-כך אנחנו עדים לתחקירים שמטילים בהם ספק. אין ספק כי לעתים נופלות טעויות בהליך משפטי. בתי המשפט מכירים בכך. מערכת המשפט אינה חסינה מטעויות.

"לגיטימי לערוך תחקירים, לגלות גילויים. תחקירים עיתונאיים לעתים מניעים את גלגלי החקירה וחושפים שחיתות, וגם חשיפה לאחר המשפט היא לגיטימית. ואולם, יש הבדל בין תקשורת חוקרת אמיתית לבין כותרות דרמטיות ללא עובדות, כותרות שמראות צבע, הפרכת השערות".

גם להגנת הפרקליטות, המבוקרת בימים אלה על-ידי הנציבה הילה גרסטל, יצאה נאור: "אסור להציג את הפרקליטות כאוסף אנשים חורשי רע ותופרי תיקים. גם כשמתחנו ביקורת על הפרקליטות, עשינו זאת בהערכה. עורכי הדין בפרקליטות המדינה הם חלק אינטגרלי מלשכה. אני קוראת ללשכה וחבריה לא לאפשר להטיל בפרקליטים רפש ולא לעשות בהם דמוניזציה".

נאור ציינה כי "קודם שמוניתי לשיפוט, הייתי פרקליטה. יש על כך התיישנות". 

נאור דיברה גם על ההחלטה לשלב עורכי דין בקורסים שעוברים מועמדים לשפיטה. "ללשכת עורכי הדין ומערכת בתי המשפט ערכים ושאיפות משותפים. אתם, עורכי הדין, צרכני מערכת המשפט, אתם בוודאי רוצים להופיע בפני שופטים מעולים. אני בטוחה שאין כאן מישהו שרוצה למנות שופטים שאינם טובים, ואנחנו מצפים בשמחה לשילובם של עורכי הדין".