אפקט אורבנקורפ': ירידות שערים חדות באג"ח האמריקאיות

כפי שנחשף בגלובס אורבנקורפ' נמצאת ככל הנראה בהפרה של התשקיף ■ לא פרסמה דו"חות כספיים ■ התפטר עו"ד שמעונוב ■ המשקיעים נפטרים מאג"ח של החברות האמריקאיות שהונפקו בשנה האחרונה

נדל"ן בארה"ב/שאטרסטוק
נדל"ן בארה"ב/שאטרסטוק

בחודש שעבר חשף גלובס את הבעיות באורבנקורפ', בעיות שכללו חשדות לאי עמידה בתנאי התשקיף ועסקאות לא ברורות של בעל השליטה, אלן סוסקין, עם החברה. עוד חשף גלובס כי הרשות לני"ע החלה לבדוק את התנהלות החברה ומצבה.

כמה ימים לאחר החשיפות של גלובס הודיעה מידרוג באיחור קל על הורדת הדירוג לחברה והנה היום מדווחת החברה על עומק הבעיות. החברה דיווחה כי לא פרסמה את הדו"חות הכספיים לשנת 2015 בשל התפטרות היועצים המשפטיים שלה מה שלא מאפשר לה לקבל חוות דעת משפטית אודות עמידה או אי עמידה בתנאי התשקיף וכן על התפטרות דירקטור שמונה לא מכבר ומחזיק בידע חשבונאי פיננסי.

לא ניכנס יותר מידי לעומקם של דברים אולם נראה כי אורבנקורפ אגח א  עושה דרכה לסיום חייה.

אפקט אורבנקורפ' מכה גלים בחברות האמריקאיות שהונפקו לא מכבר בתל אביב גם הגדולות שביניהן. כך סדרותאקסטל אגח א  ו-אקסטל אגח ב של אקסטל מאבדות למעלה מ-1% והן נסחרות בתשואה גבוהה מ-9%. אול-יר אגח א  יורדת לתשואה הגבוהה מ-8%. ג'י.אף.איי יורדת לתשואה הגבוהה מ-7.5%. התשואות בדה זראסאי סדרה ג' עולות ל-4.4% ובסדרה ב' התשואות 3.28%.

גם באג"ח של דה לסר המצב אינו מרנין והתשואות בסדרה ד' עומדות על 5.7%, סדרה ה' 7.4% ובסדרה ג' 4.5%.

לציין כי כבר בשנה שעברה הזהירו הן הרשות לניירות ערך והן בנק ישראל מפני החברות הזרות שבאות להנפיק בישראל בעיקר בשל המבנה המשפטי שלהן שכמעט ולא מאפשר להגיע לנכסיהן במקרה של פירוק. הבעיה שהתגלתה עם אורבנקורפ' מדאיגה עוד יותר בכל הנוגע לחברות הללו וזה פערי המידע כך שמאוד קשה להגיע למידע אודות שינויים במצבן של החברות הללו ויכול להיווצר מצב בו חברות נמצאות בהפרה מהותית של תנאי התשקיף שלהן והמשקיעים בארץ כלל לא ידעו או ידעו באיחור ניכר כך שכבר לא יהיה מה לעשות.

המבנה המשפטי של החברות הללו הוא מורכב מאוד ובנוי משרשרת חברות שמרחיקות את בעלי האג"ח מהנכסים וגם הכסף שנותר בקופת הנאמן לצורך מימון פעילות משפטית (בד"כ כמה מאות אלפי שקלים) הוא סכום זעום כדי לממן פעילות משפטית חוצת אוקיינוס.