כשר אבל מסריח

להחזיק כספים בחשבון חשאי במקלט מס זה חוקי, אבל הנחיריים מתכווצים מהריח הרע שעולה בהם

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

בימים הקרובים בוודאי נשמע אינספור משפטנים מסבירים לנו מדוע אשכול חברות השולח את ידיו למקלטי מס שונים ברחבי העולם הוא דבר לגיטימי, לעתים אף חיובי.

הניגון הזה יכלול את ההסבר השחוק על אודות הלגיטימיות של תכנוני מס; בהקשר הישראלי ספציפית, אולי נשמע גם על אודות יתרונות השיטה למטרות "ציוניות" לכאורה, כמו יצוא תוצרת ישראלית למדינות ערב למרות החרם הערבי, או "גאולת קרקעות" בשטחים תוך הסתרת יהדותו של הרוכש.

"הכלי הזה הוא כלי לגיטימי והשימוש בו הוא חלק מהזכות לחירות במובנה הכלכלי", יספרו לנו אותם מלומדים, "ואם מישהו עושה בו שימוש לא לגיטימי, אז בו צריך לטפל, שכן (היכונו לקלישאה שחוקה) אין לשפוך את התינוק עם המים".

ממצאי ההדלפה מפנמה מרשימים וחשובים, אך אינם מפתיעים כלל. הם מראים כי חברות אוף-שור פועלות להסתרתם של פושעים וברוני סמים מרכז אמריקאים. אפילו ארגון חיזבאללה, כך נחשף, הידוע ביכולת ההסתוות שלו בשטח, נחבא מאחורי תאגידים זרים.

המסמכים מראים כי חברות אוף-שור משמשות גם להסתרתם של שרים, חברי פרלמנט וראשי מדינות בעבר ובהווה, כנהנים מסכומים של כסף שקשה שלא לתמוה מה מקורם. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא המפורסם שבשמות (ואולי גם הגילוי הכי צפוי ברשימה הזו), אך נמצאים ברשימה גם אנשי ציבור מסין, פקיסטן, עיראק וגאנה.

מותר לאיש ציבור להחזיק חברה בחו"ל, יטענו מי שיטענו. זה הרי חוקי. גם להחזיק כספים בחשבון חשאי במקלט מס זה חוקי, ואפילו ראש ממשלת ישראל עשה את זה. אבל הנחיריים מתכווצים, ריח רע עולה בהם.

בחלק מן המדינות הללו, שמנהיגיהן מחזיקים נכסים במיליונים בחשבונות של חברות סודיות מעבר לים, חיים עמים עניים, חסרי כל ממש. בחלק מן המדינות שנבחרי הציבור שלהן עלה ברשימות שנחשפו אתמול (הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לדוגמה), תוחלת החיים הממוצעת נופלת מ-50 שנה.

 

אין דיון בהיקף

למרות שאין הפתעה בנתונים, כמעט שאין דיון בשאלת הנזק שגורמת תופעת ההתאגדות במקלטי מס לחברה האנושית. חקירת היקף התופעה כמעט בלתי אפשרית, שכן במקרים רבים מטרת אותם תאגידים זרים היא להסתיר את זהות הנהנה הסופי.

אפילו כשנופלים 11.5 מיליון מסמכים מסקרנים לידי ארגון כמו ICIJ, נדרש מאמץ של עשרות עיתונאים במשך חודשים כדי לחשוף את קצה הקרחון של מעללי משרד עורכי דין אחד. אחד מני רבים.

חשיפת מסמכי פנמה היא הזדמנות חד-פעמית להעלות לסדר היום את השאלה למה אנחנו מאפשרים את ההתאגדות בחשאי במקלטי מס. יש חשש ממשי שמקלטי המס הפכו לערי המקלט של אנשי ציבור מושחתים, ארגוני טרור ופשע מאורגן; וזה עוד לפני שדיברנו על הנזק שנגרם לגביית המס.