מומחה מס: "קשה היום להעלים מס באמצעות חברה פנמית"

עו"ד אריה ליבוביץ': "החזקת חברה בפנמה או בכל מקלט מס אחר היא לא עבירה, אך ישנן חובות דיווח שונות לרשויות המסים במדינת התושבות"

"החזקת חברה בפנמה או בכל מקלט מס אחר היא לא עבירה, אך ישנן חובות דיווח שונות לרשויות המסים במדינת התושבות. לכן, אין בעצם ההחזקה של חברת אוף-שור כדי להעיד על משהו לא חוקי" - כך מסביר עו"ד אריה ליבוביץ', המתמחה במיסוי ובנאמנויות, על רקע מסמכי משרד "מוסאק פונסקה" בפנמה שהודלפו אתמול (א').

- להערכתך, למה נועדות רוב החברות המוקמות במקלטי המס?

"ניקח את הדוגמה של פנמה. בעבר פנמה הייתה מרכז של תכנוני מס מאוד אגרסיביים, ואפילו של הסתרת הון מרשויות המס, אבל התפתחות המלחמה הבינלאומית בהון השחור הביאה לכך שהיום השימוש המרכזי הוא תכנון מס תוך דיווח לרשויות במדינת התושבות, או הסתרת נכסים - אבל לא מרשויות כמו מבני משפחה, שותפים או נושים. צריך לזכור שפנמה הצטרפה לאמנות חילופי מידע מול רשויות המסים - גם מול הרשות בישראל - כך שהיום קשה להעלים מס באמצעות חברה פנמית".

- נתוני ICIJ מראים שמרבית החברות שהקים מוסאק פונסקה היו בפנמה ובאיי הבתולה הבריטיים. למה להערכתך?

"בפנמה יש יתרון מרכזי - דיני התאגידים מאפשרים להעביר את הבעלות במניות במסגרת 'מסמך פרטי', ללא עדכון של רשם התאגידים. התוצאה היא שרק משרדי עורכי הדין מחזיקים את שמם של הנהנים האמיתיים בחברות. בעבר היה יתרון דומה באמצעות שימוש בנאמנים, גם באיי הבתולה הבריטיים".