לין: "להפסיק את החקיקה המוגזמת להגנת הצרכן"

יו"ר איגוד לשכות המסחר באסיפה השנתית של האיגוד: "אם הכוח השלטוני הופך לעריצות מול המגזר העסקי, זה מתכון בטוח להרס המשק" ■ שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד: "ההתקפות על הקהילה העסקית פוגעות בכלכלה"

אוריאל לין / צילום: יוד צלמים
אוריאל לין / צילום: יוד צלמים

"כדי שהמשק יחזור לצמיחה ברמה של 6% או 7%, המגזר העסקי לא צריך לקבל סיוע מהמדינה: הוא זקוק רק לחופש, במקום למחנק" - כך אמר היום (ד') נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, במסגרת האספה הכללית השנתית של האיגוד שנפתחה בתל-אביב, בהשתתפות מאות אנשי עסקים ובכירים במשק.

לין ביקר בחריפות את מדיניות הממשלה, שפוגעת לדבריו בהתפתחות המגזר העסקי תוך קידום חקיקה ורגולציה המגבילה את יכולתו להוביל את המשק לצמיחה בשיעורים משמעותיים. "בשנתיים האחרונות צמיחת המשק פסקה, והגידול שלו בשיעורים של מתחת ל-2.5% אינו מהווה צמיחה. ניתן ליחס גידול זה לתוצאה ישירה לגידול באוכלוסייה, שכן צמיחה קיימת כשיש עלייה בתוצר לנפש. העלייה בתוצר לנפש משנת 2005 הייתה בשיעור של 0.5% בלבד, והפסקת הצמיחה היא מעשה ידינו", אמר.

לדבריו, "מי שמבודד מספר תחומים בכלכלה ומצביע עליהם כעל מנוע צמיחה יוצר כלכלה אליטיסטית, שמטפחת יחידים על פני רבים. איננו מעוניינים בחברה שבה קיימת קבוצה מצומצמת של בעלי הכנסות גבוהות מול שכבות רחבות של בעלי הכנסה נמוכה. אנו מעוניינים בקידום של החברה כולה, וזה יכול להיעשות רק אם המגזר העסקי כולו נע קדימה". 

לדברי לין, התנאי להחזרת המשק לצמיחה בשיעורים משמעותיים הוא "להפסיק לייצר כל הזמן עברות פליליות חדשות המכוונות למגזר העסקי, להפסיק לפגוע ולכרסם בזכויות היסוד של העסקים ובהן זכות קניין, חופש החוזים וחופש הביטוי, וזאת תוך השתת רגולציות סביבתיות נרחבות. יש להפסיק את החקיקה המוגזמת למען הגנת הצרכן, כאילו שהצרכן בישראל נעדר שיקול-דעת בסיסי", אמר.

לין קרא גם למחוקקים לחדול ממה שכינה "מבול חוקי העבודה החדשים", וקרא לרשויות המדינה, בהן למערכת המשפט ולכנסת, לזכות את המגזר העסקי ביחס של כבוד והערכה: "אם הכוח השלטוני הופך לכוח של עריצות מול המגזר העסקי, זה מתכון בטוח להרס המשק. ישראל עדיין נעדרת הבנה בסיסית של חשיבות המגזר העסקי למשק, לכלכלה, לביטחון ולחברה".

בנאומו לפני באי האספה הכללית של איגוד לשכות המסחר לין הוסיף וטען כי "רשויות המדינה שוחקות בהתמדה את המוטיבציה להקמת עסקים חדשים ולפיתוח של עסקים קיימים, כי כל אחד רואה את העץ שלו, אך אף אחד לא רואה את היער כולו: הכול מתמקדים באג'נדות חשובות כמו הורדת מחירי הדירות, הורדת מחירי האשראי ליחידים ולעסקים ולהורדת מחירי המזון, אך המערכת נעדרת מדיניות כללית רחבה שבכוחה להחזיר את המשק כולו למסלול של צמיחה". 

לפי נתונים שהציג היום איגוד לשכות המסחר, ב-2015 נפתחו בישראל כ-50 אלף בתי עסק חדשים, בשיעור הדומה לזה של 5 השנים האחרונות. עם זאת, מספר העסקים שנסגרים עולה מדי שנה: אשתקד נסגרו 44.5 אלף בתי עסק, לעומת פחות מ 38 אלף בתי עסק שנסגרו בשנת 2010.

על רקע הנתונים לין קרא להורדת מסים כללית. לבעלי עסקים ולעובדים ואמר: "קשה מאד לעודד יחידים לעבוד מעבר לנקודת הכנסה שבה הם צריכים לשלם כמעט 50% מס ישיר: יש להוריד את שיעור המס על משיכת רווחים של בעל מניות מהותי ולהחזיקו לרמה המקובלת של 25%. מס כה גבוה על משיכת רווחים, לאחר שכבר שולם מס חברות של 25%, משמעותו היא שמי שהצליח לבסס את עסקו - חייב להיקנס על כך. זאת גישה של אנטי-צמיחה". 

לפיד מגנה את המתקפה על העליון

שר האוצר לשעבר ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בדברים שנשא לפני כינוס האספה הכללית של האיגוד כי "חברי כנסת מפיצים אמירות גזעניות בוטות מהסוג שהיה נפוץ בגרמניה בשנות ה-30', וזה מסוכן. לישראל יש מספיק אויבים מבחוץ, והיא לא יכולה להרשות לעצמה הנהגה פוליטית שמלבה את האש, במקום לגלות אחריות ולהוריד את הלהבות". 

לדברי לפיד, "ההתקפה הארסית והאלימה על בית המשפט העליון חצתה את כל הגבולות של ביקורת לגיטימית ולשרים המובילים אותה פשוט נמאס לציית לחוק, והם החליטו לעשות הכול כדי להחליש את בית המשפט".

לפיד הוסיף ואמר כי ההתקפות נגד הקהילה העסקית בישראל פוגעות בכלכלה הישראלית: "הקהילה העסקית הפכה למטרה להתקפות: גם אותי מעצבן שכיל מחלקת 4.5 מיליארד שקל דיבידנדים ובו-זמן מאיימת לפטר עובדים בנגב, וגם אותי מעצבן שיצחק תשובה עושה תספורת למחזיקים האג"חים שלו, ואז עושה לבן שלו חתונה ב-7 מיליון שקל. אלה תופעות מזיקות ומגונות מבחינה מוסרית, אבל אסור שהן יהפכו להיות חזות הכול. רוב הקהילה העסקית בישראל היא ציונית, אכפת לה מהמדינה, ויש לה אחריות חברתית".