עשרות שופטים זכו למימון טיסה ולינה בכנס אילת

הוזמנו לכנס באילת במימון לשכת עוה"ד: נשיאת העליון נאור, שופטי העליון, שני שופטים מהמחלקה הכלכלית, שופט הפירוקים אורנשטיין ועוד ■ הלשכה: השופטים משתתפים בפאנלים ■ הנהלת בתי המשפט: מרבית השופטים בחרו לחזור באותו יום

מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

במסגרת כנס לשכת עורכי הדין השנתי, שהחל בתחילת השבוע, עשרות שופטים ובהם שופטי העליון טסו לאילת, וחלקם לנו במלון יקר במימון לשכת עורכי הדין - כך נודע ל"גלובס".

מימון הטיסה והלינה לשופטים - שחלקם אולי יידרשו עוד לדון בתיקים שבהם הלשכה היא בעל-דין, או שבכירי הלשכה עשויים לייצג בהם - אינה רצויה אולי בעיני רבים, אך מסתבר כי הדבר חוקי ומותר על-פי הנהלים.

כפי שפרסם "גלובס" בשבועות האחרונים, לשכת עורכי הדין מממנת טיסות ולינות, במסגרת הכנס, גם לעשרות עיתונאים וגם ולמרבית כ-40 חברי הכנסת שישתתפו בכנס באילת. הלשכה הסבירה כי הרציונל למימון הטיסה והלינה נוגע לכך שחברי הכנסת, העיתונאים והשופטים משתתפים בפאנלים, ולכן ראוי שהלשכה, שנהנית מהשתתפותם, תממן את הוצאותיהם (לדברי הלשכה, לא מדובר בתשלום תמורה אלא רק במימון הוצאות).

אולם, באותם פאנלים ממש משתתפים עשרות עורכי דין פרטיים, שאת הוצאותיהם הלשכה דווקא לא מממנת. פנינו לכמה מאותם עורכי דין, וחלקם מסרו כי בקשתם המפורשת למימון הטיסה והלינה נענתה בסירוב, והוסבר להם כי "מדיניות הלשכה היא לממן רק משתתפים מקרב המגזר הציבורי".

לדברי אחד מעורכי הדין, "זה בהחלט עושה תחושה לא נוחה כששופטים משתתפים זוכים למימון, ועיתונאים משתתפים זוכים למימון, אך עורכי דין שמשתתפים באותם פאנלים בדיוק אינם זוכים לקבל את המימון. לא ברור על סמך מה נעשית ההבדלה".

מערכת בתי המשפט אישרה כי השופטים קיבלו מהגילדה של עורכי הדין הזמנה הכוללת מימון טיסה ולינה באילת, אך מסרה כי מרבית השופטים שישתתפו בכנס (לא נמסרו שמות ספציפיים) בחרו לחזור ביום שבו מתקיים הפאנל שבו משתתף כל שופט, כדי לחסוך בזמן עבודה יקר. מדובר בשופטים בכל ערכאות השיפוט, לרבות שופטי בית המשפט העליון.

על-פי פרסומי הלשכה, בין השופטים שהשתתפו בכנס באילת, מבית המשפט העליון - הנשיאה, השופטת מרים נאור; המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין; והשופטים דפנה ברק-ארז, אורי שוהם, אסתר חיות, יורם דנציגר, נעם סולברג, חנן מלצר וניל הנדל. גם מנהל מערכת בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, במשתתפים. עוד בין השופטים המוכרים, שניים משופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב - חאלד כבוב ורות רונן.

שופטים נוספים מבין בית המשפט המחוזי בתל-אביב הם הנשיאה דבורה ברלינר והשופטים איריס לושי-עבודי, גלעד נויטל, שלומית יעקובוביץ, חדוה וינבאום-וולצקי, מרים דיסקין, הרי קירש, דפנה אבניאלי, בני שגיא, תמר אברהמי, חנה פלינר, שמואל בורנשטיין ושופט הפירוקים איתן אורנשטיין.

מבין שופטי בית המשפט המחוזי מרכז ישתתפו בכנס אחיקם סטולר, בלהה טולקובסקי, הדס עובדיה, רמי אמיר, יעקב שינמן, בנימין ארנון, עופר גרוסקופף ובנימין ארנון.

מבית המשפט המחוזי בחיפה יגיעו הנשיא יוסף אלרון והשופטים אורית וינשטיין, יעל וילנר וחננאל שרעבי. מבית המשפט המחוזי בירושלים הוזמנו הנשיא דוד חשין והשופט צבי סגל. מבית המשפט המחוזי בבאר-שבע יגיעו הנשיא יוסף אלון, השופטת גאולה לוין והשופטת נחמה נצר. את בית המשפט המחוזי בנצרת ייצג בכנס השופט עאטף עילבוני.

עוד הוזמנו לכנס, על חשבון הלשכה, שופטי שלום, שופטי בתי המשפט לענייני משפחה, עבודה ונוער, ובכלל זה נשיא בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן. 

ממערכת בתי המשפט נמסר: "השופטים מרצים בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין זה שנים רבות. מרבית השופטים שמרצים לא לנים באילת, ושבים עוד באותו היום לבתיהם. ישנם שופטים שמרצים בכמה פאנלים ולנים באילת, והוצאות השהייה ממומנות על-ידי לשכת עורכי הדין. יודגש כי מערכת המשפט נושאת בעלות יום ההיעדרות של השופט המשתתף בכנס. כמו כן, השופטים אינם מקבלים תמורה כלשהי בגין השתתפותם בכנס.

"זהות השופטים המרצים בכנס מתואמת עם הנהלת בתי המשפט. הדבר מתאפשר מכוח כללי האתיקה החלים על השופטים. ככל שמתעוררת שאלה של מניעות מלשבת בדין, בשל עניין כזה או אחר, ללא כל קשר לכנס לשכת עורכי הדין באילת - ניתן לה פתרון בדין, והחלטות השופטים בהקשר זה נתונות לערעור.

"השתתפות בכנסים מקצועיים במימון גורמים ציבוריים בלבד מתאפשרת לפי קריטריונים שנקבעו מראש, ובאישור היועץ המשפטי בהנהלת בתי המשפט. מערכת המשפט רואה חשיבות רבה בהשתתפות של שופטים בכנס ובשיתוף-הפעולה עם לשכת עורכי הדין". 

"גלובס" ביקש ממערכת בתי המשפט לקבל רשימה מפורטת של השופטים שאישרו את נסיעתם, וכן של אלה שכן מקבלים מימון ללינה על חשבונה של הלשכה (להבדיל מאלה שהלשכה רק מטיסה אותם) - אך לשווא. 

מלשכת עורכי הדין נמסר: "'גלובס' נוקט מסע רדיפה מיותר נגד לשכת עורכי הדין, על רקע שתי תביעות דיבה שהוגשו על-ידי הלשכה נגד העיתון. מאז היווסד כנס הלשכה מזמינה הלשכה שופטים, אישי ציבור ואנשי רשות להרצות בפאנלים, ומממנת להם טיסה ושהות ללילה אחד. מאז ומתמיד עורכי הדין הפרטיים המשתתפים בפאנלים אינם זכאים להשתתפות הלשכה בהוצאות האירוח, וזאת בין היתר משום שזוהי הוצאה מוכרת עבורם". 

כאמור, מערכת בתי המשפט סירבה בתחילה למסור רשימה מפורטת של השופטים שזכו למימון. לאחר הפרסום הערב (ד') ב"גלובס", ביקשה מערכת בתי המשפט להוסיף לתגובתה את ההבהרה הבאה: "הוצאות הטיסה והלינה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, של מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, וכן של המאבטחים שליוו אותם במהלך שהותם בכנס הינן מתקציב מערכת בתי המשפט, לפי סיכום מראש עם לשכת עורכי הדין. הוצאות בני ובנות זוגם של נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט מומנו מכיסם הפרטי".

כעת נותר רק לתמוה מדוע לא מימנה מערכת בתי המשפט את הוצאותיהם של יתר עשרות השופטים, והאם התגובה המאוחרת שנמסרה לא מעידה שגם בראש המערכת יש מי שסבור כי במימון הוצאותיהם של שופטים בישראל יש טעם לפגם?