אפקון תבנה עבור אינטל מבנה משרדים ומעבדות בפ"ת

זאת בעסקה של חצי מיליארד שקל ■ חברת התעשייה שבשליטת משפחת שמלצר תקים עבור ענקית השבבים מבנה בשטח של כ-35 אלף מ"ר על קרקע באזור התעשייה קריית אריה ■ אינטל מחפשת כבר חודשים ארוכים נכס חדש באזור המרכז

השטח בקרית אריה
השטח בקרית אריה

חברת התעשייה אפקון  שבשליטת משפחת שמלצר תקים עבור יצרנית המעבדים והשבבים אינטל מבנה משרדים ומעבדות גדול בפתח-תקווה, בעסקה שהיקפה הכולל מתקרב לחצי מיליארד שקל - כך נודע ל"גלובס".

הפרויקט שתבצע אפקון עבור אינטל יסייע לחברה לרשום קפיצת מדרגה בפעילותה. מדובר בעסקה הגדולה בתולדותיה, שהיקפה הכספי עומד על 440 מיליון שקל בתוספת מע"מ. אתמול דיווחה אפקון לבורסה על העסקה (מבלי להזכיר את שמה של אינטל), ומהדיווח עולה כי היא כוללת מכירת שני מגרשים בשטח של 17 דונם וביצוע תכנון והקמת מבנה גדול עליהם. מאפקון נמסר היום בתגובה לפניית "גלובס" כי "לא ניתן להוסיף כל מידע מעבר למה שדווח לבורסה".

אינטל מחפשת כבר חודשים ארוכים נכס חדש באזור מרכז הארץ, ולצורך כך נפגשה עם מתווכים וקבלנים כדי לאתר נכס קיים או נכס המתוכנן להיבנות. אשתקד דווח ב"גלובס" כי חיפושיה של אינטל נעשים בניסיון לאחד את מרכזי הפיתוח שלה.

המבנה שתקים אפקון ייבנה באזור התעשייה קריית אריה שבפתח-תקווה, בין אצטדיון "המושבה" החדש לפארק אזורים, וצפוי לכלול שטח בנוי של כ-35 אלף מ"ר, כש-20 אלף מ"ר מהם ישמשו כמשרדים, כ-3,000 מ"ר חדרי מעבדה והיתר שטחים ציבוריים. המבנה יכלול גם כ-30 אלף מ"ר של חניונים תת-קרקעיים.

בדוחות 2015 שפורסמו בחודש שעבר ציינה אפקון כי יש לה תוכניות עקרוניות להקמת מספר מבנים על הקרקע, אולם היא טרם החלה בביצוע פעולות בשטח, וכי היא פועלת להגדלה נוספת של זכויות הבנייה עליהם. עוד ציינה החברה בדוחות כי היא מחזיקה בקרקע "לשם עליית ערך הונית בטווח הארוך או לצורך יצירת הכנסות מדמי שכירות, ולא לשם מכירתה בטווח הקצר", לכן נראה כי באפקון מזהים הזדמנות ליצירת ערך משמעותית בעסקה הנרקמת עם אינטל.

חווה תקופה חיובית

פעילותה של אפקון מתחלקת לארבעה מגזרים עיקריים: ליווי והקמת פרויקטים למבנים ותשתיות; פתרונות בקרה ואוטומציה, שיווק והפצה של ציוד ורכיבים בתחומי החשמל והבקרה (פעילות סחר); ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת לעסקים. בנוסף, אפקון מחזיקה בפעילות בתחום האנרגיה הירוקה. מנכ"ל אפקון הוא ג'רי שנירר והיו"ר הוא ישראל רייף. מניית אפקון קפצה בשנה האחרונה ב-40%, השלימה זינוק של 190% בשלוש שנים, ומשקפת לחברה שווי של קרוב לחצי מיליארד שקל.

אפקון נמצאת בתקופת פעילות חיובית, ובסיכום 2015 הציגה זינוק של 45% ברווחיה, שהגיעו ל-62 מיליון שקל. לצד הדוחות הודיעה אפקון על חלוקת דיבידנד של 15 מיליון שקל לבעלי המניות. הרווח הגולמי השנתי שלה עלה ב-1% ל-206 מיליון שקל, ובנוסף אפקון נהנתה מכניסתה של קרן טנא להשקעה בחברה הבת שלה תיבא (T.I.B.A), העוסקת במערכות בקרת חניה, שהניבה לה רווח הון של כ-31 מיליון שקל לפני מס.

בפעילות השוטפת רשמה אפקון ב-2015 צמיחה של 12% בהכנסות, שהצטברו ל-1.3 מיליארד שקל, המיוחסת בעיקר לפרויקטים של מבנים ותשתיות בזכות עלייה בפעילות אפקון מערכות משולבות ואפקון מערכות חשמל. גם בפילוח הרווחיות התפעולית שלה בולט מגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות, שרווחיו קפצו ב-39% ל-52 מיליון שקל בזכות הצמיחה בפעילות והתקדמות בביצוע של כמה פרויקטים לצד ביצוע שינויים ארגוניים.

בימים האחרונים עדכנה אפקון על קבלת הלוואה בנקאית בהיקף של 100 מיליון שקל, בריבית שקלית קבועה של 3.4% בשנה, המיועדת ברובה לפירעון התחייבויות כלפי מחזיקי סדרות האג"ח שלה, וכן לפירעון אשראי בנקאי לזמן קצר. לאפקון שתי סדרות אג"ח, בהיקף כולל של כ-160 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של כ-0.5%-2%. בעקבות קבלת ההלוואה החליטה אפקון להפסיק הליך הנפקת אג"ח בו החלה בשבועות האחרונים.

בחודשים האחרונים אפקון דיווחה על כמה עסקאות רחבות היקף: בדצמבר עדכנה החברה על מו"מ למכירת עסקי אנרגיית הרוח שלה תמורת 50 מיליון שקל, בינואר דיווחה על כך שנבחרה לביצוע עבודות בהיקף של 100-110 מיליון שקל בעשרה אתרי בנייה שונים, ובפברואר עדכנה על כניסתן לתוקף של הסכמות לביצוע עבודות הקמה ותחזוקה של מערכות אלקטרו מכאניות בהיקף של 210 מיליון שקל.

מעסיקה למעלה מ-10,000 עובדים, זוכה להטבות מהמדינה

ענקית השבבים אינטל נחשבת לאחת המעסיקות הבולטות בישראל, עם למעלה מ-10,000 עובדים, בקריית גת (אתר הפעילות המרכזי של החברה בארץ), חיפה, ירושלים, יקום ופתח-תקווה. בראש אינטל ישראל עומדת המנכ"לית מקסין פסברג.

על פי נתוני החברה, בשנת 2015 הגיע היקף היצוא של אינטל ישראל ל-4.1 מיליארד דולר - נתון שמהווה כ-11% מיצוא ההיי-טק מישראל, אך גם מגלם ירידה של 3.6% בהשוואה ל-2014. עם פרסום הנתונים הסבירו בחברה כי הירידה נובעת מהאטה מכוונת בקצב הייצור, על רקע הרחבת אתר הפעילות של אינטל בקרית גת, הרחבה בה משקיעה החברה כ-6 מיליארד דולר.

ההרחבה מתבצעת מתוקף הבנות שהושגו עם המדינה ב-2014, ולפיהן בתמורה להשקעה תקבל החברה מענק של 1.1 מיליארד שקל, ותשלם מס חברות מופחת. בכלל, במסגרת פעילותה בישראל אינטל קיבלה מהמדינה מענקים נרחבים ממרכז ההשקעות, כחלק מהחוק לעידוד השקעות הון. לפי נתונים שסיפקה החברה לאחרונה היא רכשה בעשור האחרון סחורות ושירותים בשוק ישראלי בכ-10 מיליארד דולר, 80% מהרכישות מעסקים קטנים ובינוניים. כמחצית מהסכום הוכר לחברה כרכש גומלין עליו התחייבה בעקבות מענקים והטבות שקיבלה מהמדינה.

אינטל החלה את פעילותה בישראל לפני למעלה מארבעה עשורים, בשנת 1974. הפעילות הישראלית, אז בהובלת דב פרוהמן, הייתה למעשה הסניף הראשון שהקימה החברה מחוץ לארה"ב. לאורך השנים ביצעה אינטל רכישות של מספר חברות ישראליות. הרכישה האחרונה בוצעה לפני כמה שבועות, כשאינטל שילמה 175 מיליון דולר תמורת חברת הסטארט אפ Replay, שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת להפיק מצילומים של אירועי ספורט סצינות תלת-ממדיות שמספקות הילוכים חוזרים מכל זווית אפשרית.

רכישות קודמות שביצעה החברה האמריקאית בישראל כוללות את ג'ינג'ר, שאינטל רכשה חלק מפעילותה ב-2014 תמורת 15 מיליון דולר; עומק אינטראקטיב שנרכשה תמורת סכום שהוערך ב-30-40 מיליון דולר בשנת 2013; ו-Telmap שתמורתה שילמה אינטל סכום שהוערך ב-200-300 מיליון דולר בשנת 2011. זו הייתה רכישה לא מוצלחת עבור אינטל, וכעבור שנתיים היא סגרה את טלמפ שעסקה בתחום הניווט הסלולרי, על רקע התחרות בתחום. ב-2015 רכשה אינטל גם חברה גרמנית בשם Lantiq, שפעילה גם בישראל.