ברני סנדרס: "למיטב זיכרוני, ישראל הרגה יותר מ-10,000 בעזה"

סנדרס, אחד משני המתמודדים הדמוקרטיים לנשיאות ארה"ב, בראיון ל"ניו-יורק דיילי ניוז": ישראל רוצה יחסים טובים יותר עם ארה"ב? שתשפר את היחס לפלסטינים

ברני סנדרס / צילום: בלומברג
ברני סנדרס / צילום: בלומברג

ברני סנדרס, אחד משני המתמודדים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, מתמקד בנאומי הבחירות שלו בנושאי פנים, בעיקר סוגיות של כלכלה ואי-שוויון - עובדה שהותירה את השקפותיו בנושאי חוץ, לרבות הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לוטות בערפל. השבוע חשף סנדרס טפח מעמדותיו לגבי ישראל בראיון עם העורכים הבכירים של העיתון "ניו-יורק דיילי ניוז", בשליטת איל הנדל"ן היהודי מורט צוקרמן. התבטאויות סנדרס לא יקנו לו ידידים רבים בקרב תומכי הממשלה הנוכחית בירושלים. 

בהתבטאות החשובה ביותר, סנדרס מתנה למעשה יחסים טובים בין וושינגטון לירושלים בתקופת ממשל סנדרס במאמץ של ישראל לשפר את יחסיה עם הפלסטינים. בהתבטאות אחרת הוא אומר: "למיטב זיכרוני, ישראל הרגה יותר מ-10,000 בעזה". 

 

דברי סנדרס על "יחסים חיוביים" בין ישראל לארה"ב נאמרו במהלך דיון על ההתנחלויות, שהתנהל כך:

שאלה: "קראת בעבר לא רק להפסקת הבניה בהתנחלויות אלא גם לעקירתן, כפי שישראל עשתה בעזה. למה אתה מתכוון?"

סנדרס: "זו התוכנית של ממשלת ישראל, אבל אני לא עומד לנהל את הממשלה הזו. יש לי מספיק בעיות משלי כסנטור ואולי כנשיא הבא של ארה"ב".

שאלה: "אך אם תהיה נשיא, בוודאי תהיה מעורב עמוקות במאמצים להשכין שלום (בין ישראל לפלסטינים)?"

סנדרס: "חייתי בישראל. יש לי משפחה בישראל. אני מאמין במאה אחוז לא רק בזכות הקיום של ישראל אלא גם בזכותה להתקיים בשלום ובביטחון בלי להיות חשופה להתקפות טרור. אך מנקודת מבטה של ארה"ב, בטווח הארוך איננו יכולים להתעלם ממציאות קיומם של פלסטינים רבים שנמצאים במצוקה. שיעור העוני בקרבם ענקי, וכך שיעור האבטלה. עזה עדיין אזור הרוס. אלוהים ידוע שאיש לא הצליח להשכין שלום באזור כבר 60 שנה. אך אני חושב שיש אנשים טובים בשני הצדדים. ישראל פשוט אינה יכולה להתרחב כאשר מתחשק לה באמצעות התנחלויות חדשות. אני חושב שארה"ב צריכה לסייע לעבוד גם עם העם הפלסטיני. אני חושב שזו הדרך לשלום".

שאלה: "נקודת הפתיחה שלך כנשיא היא, אם כן, שישראל צריכה לעקור התנחלויות. זה ישנה את הדינמיקה של המשא-ומתן. כאשר אתה מדבר על עקירת התנחלויות, מה אתה מצפה שישראל תעשה?"

סנדרס: "זו שאלה הוגנת, ואם היו לפניי ניירות, בוודאי הייתי משיב לך תשובה טובה יותר. אך אני חושב שהרחבת (ההתנחלויות) אינה חוקית. מדובר בכניסת ישראלים לשטחים שאינם שלהם. אני חושב שנסיגה משטחים אלה היא הדבר הנכון שצריך לעשות". 

שאלה: "ומי קובע מה חוקי ומה לא?" 

סנדרס: "אני חושב (שהשיפוט הזה) מבוסס על אמנות ורעיונות מהעבר. אני חושב שהרחבת (התנחלויות) היא בלתי חוקית". 

שאלה: "אם נמצא שיש התנחלויות בלתי חוקיות, אתה מצפה שישראל תעקור אותן?" 

סנדרס: "ישראל תקבל את החלטותיה שלה. מדובר בממשלה, באומה עצמאית. אבל אם הישראלים ירצו לקיים איתנו יחסים חיוביים, אני חושב שהם יצטרכו לשפר את יחסיהם עם הפלסטינים". 

שאלה: "כלומר, נקודת הפתיחה שלך היא שאתה מציב לישראל תנאי לפנות התנחלויות בלתי חוקיות". 

סנדרס: "יהיו נקודות פתיחה רבות אחרות. נעלה דרישות גם באזני הפלסטינים... בהתחלה נדרוש גינוי מוחלט של התקפות הטרור. בעזה יש בניינים שנעשה בהם שמוש במפעלים לייצור פצצות, או שהם שימשו כנקודת מוצא למנהרות, ולשם הסיוע הזר לא צריך להגיע. הסיוע הזר צריך לשמש לדיור ולבתי-ספר, לא לפיתוח טילים ופצצות". 

שאלה: "גינית את חמאס בגין שיגור רקטות ללא אבחנה וחפירת מנהרות. אבל גם מתחת ביקורת על ישראל בגין מה שתיארת כתגובות בלתי פרופורציונליות. במבצע בעזה ב-2014 ('צוק איתן'), מה הייתה ישראל צריכה לעשות?"

סנדרס: "...אני חושב שרוב המשקיפים הבינלאומיים היו אומרים שההתקפות (הישראליות) נגד עזה נעשו ללא אבחנה, ושאנשים רבים חפים מפשע שאיבדו שם את חייהם לא היו צריכים למות... ואני יודע שפלסטינים מסוימים השתמשו באזורים אזרחיים כדי לשגר טילים. זו אכן בעיה קשה. לטוב או לרע, אנו חיים עתה בעידן ההיי-טק, שבו יש מל"טים שיכולים לקצץ לך את האף, וברשות ישראל מצויה הטכנולוגיה הזו. אני חושב שיש הסכמה כללית, שעם טכנולוגיה כזו, ישראל הייתה יכולה לכוון את מערכות הלחימה שלה באופן מדויק יותר כדי להשמיד נשקים שמאיימים עליה". 

שאלה: "האם אתה תומך במאמצי ההנהגה הפלסטינית להעלות לפני בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קובלנות על מה שהפלסטינים רואים פשעי מלחמה ישראליים?"

סנדרס: "לא".

שאלה: "מדוע לא?"

סנדרס: "מדוע אני לא תומך במיליון דברים בעולם? בואו תעזרו לי פה. אני לא זוכר בדיוק את המספר, אבל למיטב זכרוני נהרגו יותר מ-10,000 אנשים חפים מפשע בעזה. זה נשמע לכם נכון? אני מבין שהרבה בתי דירות נהרסו. בתי חוליים הופצצו. אני מאמין, אם כן - ואני לא היחידי - שישראל הפעילה כוח ללא אבחנה יותר מכפי שהייתה חייבת לעשות".

אחד מהמראיינים העיר לסנדרס כי למעשה נהרגו בעזה ב-2014 2,300 אנשים, ויותר מ-10,000 נפצעו. הוא לא חלק על כך.