מיני-מבחן דרכים: סיאט ליאון קופרה - שאלה של כבוד

סיאט ליאון היא אחת מהצלחות המיתוג הגדולות ביותר של שוק הרכב הישראלי, היא מכונית רב תכליתית - יש לה תא נוסעים מרווח ושימושי לחמישה נוסעים, תא המטען מכובד, מרווח הרגליים מאחור נדיב ויש גם גג שמש פנורמי, מושבי ספורט ועוד כמה קישוטים ספורטיביים

סיאט ליאון היא אחת מהצלחות המיתוג הגדולות ביותר של שוק הרכב הישראלי. אחותה פולקסווגן גולף, למשל, היא מכונית ברוכת כשרונות, אך תדמיתה בישראל היא כשל "מכונית הדודה והדוד". עכשיו קחו את אותה מכונית עצמה, עם אותם מנועים ומתלים, חדדו מעט את קווי המתאר העגלגלים, הוסיפו חישוקים ענקיים ופנסי LED מחודדים בחזית וקיבלתם מכונית פולחן, שנערצת ונחשקת על חובבי הרכב הצעירים המהירים והעצבניים של ישראל, אפילו כשהיא מגיעה עם מנוע 1.2 ליטר צמחוני ותיבה אוטומטית.

בנסיעת המבחן שלנו עם הקופרה, שהגיעה באופן טבעי עם צבע שחור, חלונות שחורים וחישוקי 19 אינץ', זכינו ליותר טביעות בהונות מונפות, איתותי פנסים, צפירות עידוד ושאר ביטויי הערצה מקובלים במגדר, מאשר קיבלנו עם אאודי RS3, שעולה כפול.

ענייני תדמית לחוד, הליאון קופרה היא מכונית רב תכליתית באופן מפתיע. יש לה תא נוסעים מרווח ושימושי לחמישה נוסעים, ממש כמו בגולף החדשה, שעל שלדתה היא ניצבת. תא המטען מכובד, מרווח הרגליים מאחור נדיב ויש גם גג שמש פנורמי, מושבי ספורט שמספקים תמיכה צידית הולמת ועוד כמה קישוטים ספורטיביים.

מי שיבחר במצב ה"נוחות" של מחשב המנוע, שמכייל את הבולמים למצבם הרך ביותר, יקבל נוחות נסיעה סבירה בהחלט בעיר אם כי מהמורות גדולות עדיין יכולות לחבוט באלימות במרכב ולהזכיר, שהרכב מצויד צמיגים בחתך אולטרה נמוך. כאשר גם תיבת ההילוכים במצבה הרגיל, אין בעיה לשייט כל היום בפקקים בקצב פיהוק.

העברת המחשב למצב "קופרה" כבר מלהיטה את העניינים. צליל המפלט הופך להיות עמוק יותר, תיבת ההילוכים מורידה ומעלה הילוכים בקול נפץ ו-280 הסוסים דוחפים את המכונית בקצב רציני, ללא קשר לשיפוע הכביש. אמנם דף הנתונים מלמד על תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות "בלבד" - כמעט 7 עשיריות איטי יותר מהתאוצה של ה-S3 ושל וגולף R - אבל אל דאגה. עוד לא פגשנו בארץ ליאון קופרה, שלא עברה איזה ביקור חטוף או מעמיק בסדנת השיפורים השכונתית, תוך שהיא מוסיפה 30 עד 70 כוחות להספק ומורידה כמה שניות מהתאוצה ל-100.

משלדת הנעה קדמית, שמופקדת על ריסון הספק כה מכובד (טרום שיפורים) ציפינו להתנהגות מחוספסת ולא מלוטשת, אבל הופתענו לטובה. הדיפרנציאל הקדמי המוגבל שמגיע כסטנדרט בקופרה, ביחד עם מערכת בקרת משיכה מחוכמת, מצליחים, ברוב המקרים, לרסן היטב את ההספק והמומנט תחת האצות אגרסיביות. החלקת הגלגלים ו"לחימת ההגה" הן מזעריות, ההיגוי מדויק וחד ואפילו במצב הרך של בולמי הזעזועים האלקטרוניים, תנודות בפניות המרכב מינימליות. בקיצור, זו מכונית מאוזנת, שיכולה לספק הנאת נהיגה לא פחות מגולף GTI, ועם תוספת של קצת פלפל.

להצלחת המיתוג של הליאון קופרה תורם גם התמחור היחסי. הקופרה חמש דלתות עולה 218 אלף שקלים. כדי לקבל 280 כ"ס אצל הדגמים המקבילים מבית אודי (S3) ופולקסווגן (גולף R) צריך להוסיף עוד 100 אלף שקל.

אמנם אצל האחיות מקבלים גם הנעה כפולה מתוחכמת ויותר אבזור, אבל זה לא משנה במאום את "קרדיט הרחוב" של הקופרה. וחוץ מזה בעודף תמיד תוכלו להוסיף מפלט לחץ, מחשב מנוע, תאורת ניאון כחלחלה ומספיק סטיקרים ספורטיביים בשביל שתי מכונית.