במעלה הזרם: שנת עדנה לרוב המשווקות של מוצרי החשמל

למרות השחיקה במחירים והתחרות - ב-2015 החברות אלקטרה, תדיראן וראלקו הציגו שיפורים מפליגים בתוצאות, אך ברימאג דיגיטל עברה להפסד

ענף מוצרי החשמל מתאפיין בתחרות רבה - בין הרשתות, בין היבואנים הרשמיים ליבוא המקביל ומול האינטרנט. בשנים האחרונות חלה הפחתה במיסוי של יבוא מוצרי חשמל, מה שהוביל לירידת מחירים - והתווספה לה התחרות של המותגים הפרטיים. ואולם, אחרי שחיקה כללית ב-2014, מרבית יבואניות ומשווקות מוצרי החשמל זכו לעדנה ב-2015.

אסטרטגיית סגירת הסניפים ההפסדיים של אלקטרה - יבואנית ויצרנית מוצרי החשמל הגדולה בישראל והקמעונאית הגדולה בתחום - הוכיחה עצמה. אשתקד היא סגרה 15 סניפים ומתחילת 2016 היא סגרה שני סניפים וצפויה לסגור עוד שלושה. בסך-הכול מדובר בצמצום של 30% מחנויות החשמל הפעילות, כך שבסופו של תהליך יפעלו 58 סניפים. החברה מפעילה את הרשתות מחסני חשמל, שקם אלקטריק וסנסור.

מהלך זה, לצד התייעלות, אפשרו לאלקטרה לשלש ויותר את הרווחים. למרות הסגירה המאסיבית, מכירות הקמעונאות של החברה עלו ב-2.4% והסתכמו ב-1.18 מיליארד שקל. הרווח התפעולי נסק ב-264% ל-19.3 מיליון שקל. עם זאת, שיעור הרווחיות התפעולית נמוך - 1.6%.

אלקטרה הציגה שיפור גם ביבוא ושיווק של מוצרי חשמל ובפעילותה ברשת אייס. את השנה חתמה אלקטרה בעלייה של 2.4% במכירות ל-2.73 מיליארד שקל, ובשורה התחתונה עברה מהפסד של 65.6 מיליון שקל לרווח נקי של 48.4 מיליון שקל.

גם תדיראן, שהפסיקה זה מכבר לשווק מוצרי חשמל ביתיים ולמקד את פעילותה בתחום המזגנים, חתמה שנה מצוינת. מכירותיה עלו ב-17% והסתכמו ב-719 מיליון שקל. החברה הציגה שיפור בכל הפרמטרים, והרווח התפעולי שלה עלה ב-54.6% ל-74 מיליון שקל (10% מהמכירות). את השורה התחתונה חתמה תדיראן בשילוש הרווח הנקי - שעלה חדות מ-21 מיליון שקל ל-60 מיליון שקל.

עם זאת, תדיראן מושפעת מתחקיר "עושות חשבון" בערוץ 10, שחשף התלקחות של 39 דגמי מזגנים שעדיין נמצאים בשימוש. תדיראן לקחה אחריות והסכימה לפצות את הלקוחות, אבל מאחר שעונת המכירות הלוהטת של המזגנים בפתח, היא עשויה לסבול מקשיי תדמית.

גם ראלקו נהנתה מעלייה במכירות ל-226 מיליון שקל ולשיפור בכל הפרמטרים. הרווח התפעולי הגיע ל-22.7 מיליון שקל (10% מהמכירות), ואת השורה התחתונה היא חתמה בעלייה של 27% ברווח הנקי, ל-10.2 מיליון שקל. ראלקו מייבאת לארץ את שארפ, בלומברג וזנוסי. הכנסותיה ממכירת מקררים עלו בכ-30% והסתכמו ב-151 מיליון שקל. במקביל הפסיקה למכור מסכי LCD.

היחידה שחתמה שנה לא טובה היא ברימאג, יבואנית LG ודלונגי. מכירות החברה, העוסקת בשיווק מוצרים לבית ובתחום המיזוג, ירדו ב-9% ל-460 מיליון שקל. הרווח התפעולי צנח מ-47.2 מיליון שקל ל-4 מיליון שקל, ואת השורה התחתונה חתמה במעבר להפסד של 9.6 מיליון שקל.

החברה דיווחה כי הפסיקה בתחילת 2016 לייבא מוצרים של Legrand וכי היא מנהלת מגעים לחידוש הסכם ההפצה עם Zucchini, שהיו אחראים ל-3% מהמכירות. החברה נפרדה אשתקד מכ-30 עובדים, והיא מעסיקה כיום 115 עובדים בלבד.

רואות את האור
 רואות את האור