האם הסכסוך עם העובדים ישבש את המסחר בבורסה בת"א?

אם הצרות שאיתן מתמודדת הבורסה המקומית לא הספיקו, כעת גם העובדים מסלימים את המאבק

מחאת עובדי הבורסה / צילום: תמר מצפי
מחאת עובדי הבורסה / צילום: תמר מצפי

האם הבורסה בת"א מתקרבת לעיצומים משמעותיים עד כדי שיבושים במסחר? על רקע התגברות פעולות המחאה של העובדים, נראה כי הנהלת הבורסה החליטה לשנות את התנהלותה מולם בדרך שצפויה להוביל לעימות חריף אף יותר. בסביבת העובדים משדרים כי הוחלט שהמחאות יוגבלו, לפחות לפי שעה, באופן כזה שלא יפריעו למסחר ולסליקה. יחד עם זאת, גם ללא פגיעה כזאת, המשך המחאות והשיבושים יפגע במהלכים שעל הבורסה לקדם כדי לשפר את מצבה.

העובדים והנהלת הבורסה נמצאים בעימות כבר כמה חודשים סביב שני נושאים: הסכם קיבוצי חדש לעובדי הבורסה, וחלקם של העובדים במניות הבורסה לכשיושלם שינוי מבנה הבעלות והפיכתה של הבורסה לחברה בע"מ. במסגרת זו הצדדים אף הגיעו לפני חודשים אחדים לאולמות בית הדין לעבודה, ששלח אותם להידבר ביניהם. עובדי הבורסה, צריך להזכיר, הם מהעובדים החזקים והמתוגמלים במשק: הם זכאים להעלאה אוטומטית בשכרם, ובשנת 2014 זכו 214 עובדי הבורסה לשכר בעלות ממוצעת של 50 אלף שקל בחודש.

כאמור, בימים האחרונים נראה כי הוויכוח בין הצדדים עלה מדרגה, כשבינתיים קולם של רשות ני"ע והאוצר לא נשמע בנושא. בעוד שהנהלת הבורסה בת"א מנסה לקדם שיתוף פעולה עם בורסת הנאסד"ק, במסגרתו תרכוש הבורסה המקומית מערכת מסחר מהבורסה האמריקאית בתמורה לכ-15-17 מיליון דולר בחמש שנים, בחרו העובדים לטרפד פגישות עם האמריקאים שהגיעו לישראל בעניין זה.

גורם המעורה בנושא אומר כי בעקבות מחאת העובדים שפגעה בשיתוף הפעולה עם הנאסד"ק, החליטו ראשי הבורסה לשדר לעובדים כי הם אינם נרתעים מעימות. מוקדם יותר השבוע נשלח מכתב חריף למספר עובדים בעניין "סירוב לקבל עבודה חלקית", שבו הורתה להם הבורסה כי "החל ממועד קבלת מכתב זה אין לבצע כל עבודה אחרת בבורסה ולא להימצא בבניין הבורסה; כל זאת עד אשר תתחייב, להנחת דעתנו, לעבוד עבודה מלאה ותקינה ללא כל שיבושים ועיצומים... לא תהיה זכאי לשכר עבודה החל ממועד קבלת מכתב זה".

הצעד הזה לא הרתיע בינתיים את העובדים, ואתמול, בטקס פתיחת המסחר של חברת פוינטר, הם המשיכו בפעולות המחאה שלהם. לאחר מכן קרא יו"ר הוועד לעובדים להמשיך ולבצע את עבודתם במשמרות, אך לא לדווח מי נמצא במשמרת ועובד, כדי שההנהלה תתקשה לדעת מי עבד ומי לא לצרכי מניעת תשלום.

"צעדים חסרי אחריות"

במקביל לעימות הזה פרץ לאחרונה עימות חריף בין צמד קברניטי הבורסה - היו"ר אמנון נויבך, והמנכ"ל יוסי ביינארט. העימות הזה קיבל ביטוי פומבי בפרסומים בתקשורת שלפיהם היו"ר מנסה להדיח את המנכ"ל, לאחר שנכשלו מאמצים קודמים לפישור בין השניים (בשבוע שעבר עדכנה הבורסה בהודעה לעיתונות כי השניים יישרו את ההדורים ביניהם).

לאחרונה, העביר ביינארט מכתב לעובדים בו כתב כי "מזה מספר חודשים מתקיים בבורסה מסע של דיסאינפורמציה מצד הוועד בכל הנושאים הקשורים לשינוי מבנה הבעלות, שיתוף הפעולה עם נאסד*ק וכל מהלך עסקי חיובי שמנסה הנהלת הבורסה להוביל למען חיזוק מעמדה של הבורסה. בימים האחרונים החריפה תופעה זו והגיעה לשיא בהחרמת סדנה מקצועית שנקבעה מראש עם אנשי נאסד"ק שהגיעו במיוחד לצורך כך לישראל".

בינארט טען עוד במכתב כי "הוועד מוסר פיסות אינפורמציה חלקיות מחדר המו"מ באופן שאינו תואם את רוח הדיונים וכוונות ההנהלה, וזאת במטרה להציג מצגי שווא של פגיעה בעובדים ומעמדם". לדבריו, לצד דרישות מהעובדים, "הציעה ההנהלה לוועד תמורות משמעותיות בדמות מניות ואופציות של הבורסה וזאת מעבר לרכיב מנייתי מכובד אותו הציעה ההנהלה רק בגין שינוי מבנה הבעלות וללא קשר או תלות בשינויים בהסכם השכר או בהסכם הקיבוצי. הצעותיה של ההנהלה בעינן עומדות. לצערנו הרב, למרות הרצון הטוב, השקיפות והאחריות שגילתה ההנהלה, בחר הוועד לנקוט צעדים חסרי אחריות".

העובדים מצידם טוענים כי *העיצומים ננקטים בעקבות השינויים המבניים הצפויים בבורסה, הנעשים באופן חד צדדי מבלי לקיים עם נציגות העובדים מו*מ בהתאם להתחייבות הבורסה, ובניגוד להוראות ביה"ד לעבודה. נציגות העובדים אימצה לה כלל שלא לפגוע בהליכי מסחר ואף לא פגעה בהם והעיצומים הננקטים הם מינוריים".

מטפלים בצרות קודמות

המשבר ביחסים בין העובדים לבין ההנהלה הם לא האתגר היחיד שעומד בפני הבורסה בימים אלה. זה זמן שראשי הבורסה מנסים לעורר את פעילותה ולשנות את מגמת השחיקה במעמדה - אתגר גדול ומשמעותי כשלעצמו - בין היתר באמצעות הובלת רפורמות שונות (בראשן הרפורמה במדדי הבורסה, שנועדה לנצל את הגידול במסחר הפסיבי לטובת הגדלת מסחר במניות בינוניות וקטנות שבקושי נסחרות כיום).

בנוסף, סובלת הבורסה מגל של עזיבת מנהלים בכירים. כך, תחת המנכ"ל והיו"ר הנוכחיים עזבו את הארגון שורה של מנהלים, בהם מנהל מחלקת טכנולוגיות מידע ותפעול, הדוברת, מנהלת המסלקה, היועצת המשפטית ומנהלת המחלקה המשפטית, המפקח על חברי הבורסה, ומנהלת משאבי האנוש.

אגב, הדיווח על פרישתה של מנהלת משאבי האנוש נעשה כבר בינואר בשנה, ואז פורסם כי היא תמשיך בתפקידה עד אפריל "תוך ביצוע חפיפה והעברת תפקיד מסודרת בתקופה הקרובה". לאחרונה נדמה היה שהבורסה מצאה את המחליפה שלה, אולם כעת מתברר כי המחליפה המיועדת, שמינויה טרם אושר בדירקטוריון הבורסה, לא תקבל לבסוף את התפקיד.

בסביבת הנהלת הבורסה מציינים כי לאור מצב הדברים מול העובדים הם מתקשים למצוא מועמדים מתאימים, וכרגע אין להם דמות מובילה למילוי התפקיד. לאור זאת כרגע מתנהלת הבורסה ללא מנהלת משאבי אנוש, למרות מרכזיות התפקיד במו"מ מול העובדים.