רפי ליפא ופועלים אי.בי.אי לוקחים המוסדיים לסיור בניו-יורק

מנהלי השקעות מקומיים, אנליסטים ומשקיעים יבקרו בנכסי חברות הנדל"ן הזרות שהביאו ליפא, גל עמית ופועלים אי.בי.אי לבורסה בת"א ■ אמש הותר לפרסום כי ליפא נחקר באזהרה בחשד להעלמת הכנסות של מיליוני שקלים

רפי ליפא ומנהטן / צילומים: תמר מצפי ו– shutterstock
רפי ליפא ומנהטן / צילומים: תמר מצפי ו– shutterstock

ימים ספורים לאחר קריסת האג"ח של חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ, שהעלתה את מפלס החשש לגבי איכות חברות הנדל"ן הזרות שהנפיקו אג"ח בהיקף של יותר מ-10 מיליארד שקל בת"א בשנים האחרונות, זכו בתי השקעות מקומיים להזמנה יוצאת דופן לסיור משקיעים בן מספר ימים בניו-יורק.

על ההזמנה חתומים חברת ויקטורי קונסלטינג של צמד יועצי ההנפקות רפי ליפא וגל עמית וחברת החיתום פועלים אי.בי.אי בניהולו של ארז גולדשמידט.

ההזמנה לסיור, שייערך בחודש יוני הקרוב, מיועדת למנהלי השקעות, אנליסטים ומשקיעים. הסיור יכלול ביקור בנכסי תשע חברות הנדל"ן הזרות שהביאו ליפא, עמית ופועלים אי.בי.אי לבורסה המקומית ופגישה עם צוותי הניהול שלהם. החברות המדוברות הן אמ.די.ג'י, לייטסטון, קיי.בי.אס, ג'י.אף.איי, ברוקלנד, אול-יר, דה זאראסי, דה לסר וספנסר. לפי ההזמנה, "על המשתתפים לוודא כי יש ברשותם אשרת כניסה תקפה לארה"ב (ויזה). לפי תקנות רשות ניירות ערך, בגופים המנהלים כספי ציבור, עלות הסיור (כ-3,000 דולר) תחול עליהם".

אמש הותר לפרסום כי רפי ליפא נעצר ונחקר בשבוע שעבר באזהרה ברשות המסים בחשד להעלמת הכנסות ועבירות מס נוספות. לפי הפרסום של רשות המיסים, שלושה אנשי עסקים מוכרים מעולם ההשקעות, בהם סמנכ"ל בכיר לשעבר בחברת אנרגיה ותשתיות גדולה, נעצרו ושוחררו בערבות בהסכמה על ידי יחידת יהלום ברשות המסים בחשד לביצוע שורת עבירות מס ובהן העלמת הכנסות של מיליוני שקלים.

שניים מהחשודים - ליפא מרעננה ומיכאל ססלר מסביון, העוסק בתחום השקעות הנדל"ן ולשעבר בכיר בחברת אלקטרה מוצרי צריכה, הם בעליה הרשומים של חברה הולנדית, המחזיקה במספר חברות בנות בגרמניה, המחזיקות בנכסי נדל"ן מניבים בברלין. שניהם נעצרו בחשד כי לא דיווחו על הכנסותיהם מהחברה ההולנדית, ששוויה המוערך הוא כ-14 מיליון אירו.

חשוד שלישי בפרשה, ששמו עדיין אסור בפרסום, נחשד כי הוא בעל השליטה בחברה ההולנדית ולא דיווח על כך בהצהרות ההון שלו, וגם לא על חשבון בנק בשוויץ בבעלותו ששימש, על פי החשד, למימון הקמת אשכול החברות הבנות של החברה ההולנדית. ליפא, יחד עם העצור הרביעי בפרשה, רואה חשבון ששמו גם עדיין אסור בפרסום, סייעו לחשוד השלישי להסתיר את קשריו לחברה הזרה. החשוד השלישי גם עומד בפני הגשת כתב אישום בשל מעורבתו בפרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים ונחקר בפרשיה אחרת של הברחת יהלומים מאפריקה - שנחקרו אף הן על ידי יחידת יהלום ברשות המסים.

העצורים שוחררו בהסכמת רשות המסים תמורת הפקדת מאות אלפי שקלים וחתימה על ערבויות בגובה מאות אלפי שקלים נוספים, איסור יציאתם מהארץ ל-180 יום והפקדת דרכונם במשרדי יהלום. מטעמו של ליפא נמסר כי "ברצוני להדגיש כי כל דיווחי לרשויות המס והפעולות שביצעתי, נעשו בהתבסס על ייעוץ מקצועי של מומחי מס מהשורה הראשונה בארץ. כולי תקווה שהחקירה תסתיים בהקדם ואני סמוך ובטוח שבתום החקירה אכן יתברר שכל החשדות נגדי הופרכו.