חולדאי: "לא נעשה דבר לשנות המצב העגום בשכירות"

בעוד הצעת חוק "שכירות הוגנת" המקודמת בכנסת ע"י חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) וחבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) לא מצליחה להתקדם, בעיריית ת"א-יפו החליטו לקדם מהלך משלהם: גיבוש חוזה שכירות עירוני מומלץ לשימוש חופשי של התושבים ■ מדריך מס על השכרת דירה

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

עיריית ת"א הודיעה היום (ב') כי החליטה לגבש חוזה שכירות עירוני מומלץ לשימוש חופשי של התושבים. מהעירייה נמסר כי: "מטרת החוזה היא להגן על זכויות המשכיר והשוכר ולמנוע חיכוכים עתידיים ביניהם. בנוסף נועד החוזה לייצר סטנדרט חדש של חוזה הוגן ולהקנות ידע בנוגע לזכויות של שוכרים ומשכירים כאחד. החוזה יוצע לשימוש הציבור הרחב באתר העירוני וילווה בחומרי הסבר עם דגשים לשני הצדדים".

עוד הסבירו בעירייה כי חוזה השכירות המומלץ הינו חלק מפעילות מרכז הדיור העירוני הפועל בשנים האחרונות בבית הצעירים ברחוב מאז"ה 9 ומעניק סיוע וייעוץ לשוכרי דירות. על פי העירייה, ממאות הפניות שהגיעו למרכז, מצטיירת תמונה ברורה ולפיה שוכרים רבים אינם מודעים לזכויותיהם וחותמים על חוזים דרקוניים. "בעיה זו אינה ייחודית לשוכרי הדירות, גם בעלי דירות רבים אינם מבינים את המשמעות של הסעיפים השונים בחוזה השכירות שלהם", כך טוענים בעירייה.

החוזה האמור עתיד להתייחס לסוגיות המרכזיות בחוזים הנפוצים בשוק כמו תקופת השכירות, אחריות לפגמים ותיקונים, ביטחונות, מטרדים צפויים, מסירת הדירה, ביטוח הדירה, וסיום ההסכם. הוועדה העירונית למדיניות שכירות בתל אביב-יפו, בראשות חבר המועצה מיקי גיצין, תתכנס ביום ראשון הקרוב לדיון בנושא.

"מצוקת הדיור בישראל ומחירי הדירות אשר ממשיכים לעלות מגדילים את היקף השוכרים ומרחיבים את התלות שלהם בבעלי הדירות", כך אומר היום ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "לצערי, למרות הבטחות והתחייבויות חד משמעיות של חברי הממשלה, עד כה לא נעשה דבר כדי לקדם את השינויים הנדרשים בחקיקה ולשנות את המציאות העגומה בשוק השכירות. עיריית תל אביב-יפו עושה מאמצים כדי לסייע במציאת פתרונות שונים להסדרה ולפיקוח על הנושא, בין היתר באמצעות קידום החוק לשכירות הוגנת, אשר 'תקוע' בממשלה למעלה משנה וחצי. העירייה אמנם אינה יכולה להסדיר את השוק, אך היא יכולה להמליץ לצדדים על חוזה מומלץ ומאוזן שיהווה סוג של 'מורה דרך', הן לשוכרים והן לציבור בעלי הדירות ואני קורא להם לעשות בו שימוש".

סגן ראש העירייה אסף זמיר: "הפער העצום בין הביקוש להיצע בעיר והיעדר כל הסדרה בתחום יוצר מאזן כוחות בעייתי ותפקידה של העירייה הוא בין היתר להציע מודל הוגן להתקשרות בין הצדדים שיראה גם את טובת למעלה מ-50% של תושבי העיר הגרים בשכירות. אנו ממתינים בקוצר רוח לאישור החוק לשכירות הוגנת כפי שהתחייבה הממשלה ובינתיים רואים בפרסום החוזה המומלץ כצעד שיקל ויסייע לשוכרים רבים בעיר".

מיקי גיצין, חבר מועצת העיר ויו"ר הוועדה למדיניות שכירות: "כישלונה של הממשלה לייצר רגולציה מאוזנת בשוק השכירות, כפי שמקובל במרבית המדינות המערביות, פוגעת קשות בציבור השוכרים והמשכירים בישראל. בארץ נוצר מצב לא מאוזן ובעיקר תנודתי, שמקשה על תכנון ארוך טווח בתחום הדיור בעיקר באזורי הביקוש המרכזיים. עיר כמו תל אביב-יפו שכחמישים אחוזים מתושביה הם שוכרי דירות, מחויבת למהלך ציבורי משמעותי שישפיע באופן חיובי על שוק זה".

חה"כ סתיו שפיר התייחסה ליוזמה של עיריית תל אביב-יפו ואמרה: "מדובר ביוזמה מצויינת של עיריית תל אביב, ואני קוראת לכל הערים בישראל לאמץ יוזמות מסוג זה. יחד עם זאת, מדובר בפיתרון חלקי ונקודתי בלבד. שוק השכירות בישראל זקוק להסדרה כפי שקיימת בכל מדינות המערב, על מנת לעודד שכירות ארוכת טווח, למנוע את ניצול חולשתם המובנית של השוכרים ולסייע לדור שלם של ישראלים לחסוך בביטחון לדירה משלהם. החוק שהגשנו מונח על שולחן הממשלה כבר שנה. הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות ותפסיק לעכב אותו".