האוצר נכנע לבנקים? ליווי בנקאי לקבלנים במחיר למשתכן

באוצר ובמטה הדיור קבעו כי הקלבנים והיזמים שניגשים למכרזי מחיר למשתכן יתחייבו במתן ערבות חוק מכר באמצעות ליווי בנקאי או חברת ביטוח ולא יסתפקו בהערת אזהרה בלבד כפי שמאפשר חוק המכר

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

במשרד האוצר ובמטה הדיור החליטו לערוך שינוי במכרזי מחיר למשתכן ולקבוע כי מעתה והלאה יצטרכו הקבלנים והיזמים שניגשים למכרז להתחייב במתן ערבות חוק מכר באמצעות ליווי בנקאי או חברת ביטוח ולא להסתפק בהערת אזהרה בלבד כפי שמאפשר חוק המכר.

הרקע להחלטה זו, שהתקבלה לאחרונה במטה הדיור באוצר בראשו עומד אביגדור יצחקי, הוא הטענות של חלק מזוכי ההגרלה במחיר למשתכן על כך שהם לא מצליחים לקבל משכנתאות מהבנקים כדי לרכוש את הדירה המוזלת.

באוצר טוענים שמדובר רק בחלק מהבנקים שאינם יודעים כיצד להתנהל מול המכרזים החדשים אך מדגישים כי מדובר בבעיה שכבר נמצאת בדרך לפתרון וכי בחלק מהבנקים הגדולים אין שום בעיה גם היום לקבל משכנתא. בנוסף, בשבוע הבא עתיד בנק ישראל לדון בנושא ההסכמות שהושגו בינו לבין משרד האוצר הנוגעות להקלה בהון העצמי של רוכשי דירות מחיר למשתכן ועל פי גורמים הבקיאים בסוגיה כל השאלות של הבנקים בנושא עתידות לקבל תשובות. נזכיר שהסכמה זו בין האוצר לבנק ישראל קבעה כי הבנקים השונים יוכלו להעמיד משכנתא לרוכש על פי שווי הדירה בשוק ולא על פי המחיר המוזל, וכתוצאה מכך, יוכלו הרוכשים לקבל בפועל שיעור מימון גבוה יותר.

עם זאת, בכל הנוגע לקבלנים שכבר זכו במכרזי מחיר למשתכן, לא ניתן לחייב אותם בתנאים שלא הוכתבו מראש במכרז. בין היתר משום שההצעה המקורית של הקבלן או היזם לקחה בחשבון גם את האפשרות שהוא לא יצטרך בנק מלווה. יזם או קבלן שבחר לא להיעזר בבנק מלווה הפחית את העלויות שמסלול זה עתיד לחייב אותו בהן כדי לתת הצעה נמוכה במכרז. לכן, שינוי בדיעבד עלול לפגוע גם בהצעות שכבר זכו במכרז. מסיבה זו קשה לראות כיצד יכולים באוצר לחייב קבלנים שכבר זכו להשתמש בשירות הבנק או חברת ביטוח ולא להסתפק בהערת אזהרה בלבד.

גורמים באוצר מסבירים שהשינוי המדובר במסגרת המכרזים שיצאו מעכשיו והלאה עתיד לאפשר לבנקים לקבל ערבות מספקת אך מדגישים כי סירוב של חלק מהבנקים למתן משכנתאות נובע גם ממניעים אחרים כמו העובדה שללא הצורך בבנק מלווה עשויים הבנקים להפסיד הכנסה מעמלות כאלו ואחרות. נכון להיום, מקווים באוצר ששינוי המכרזים יאפשר פתרון של הבעיה ומדגישים כי במשרד האוצר עומדים מאחורי תוכנית "מחיר למשתכן" ולא יאפשרו לזכאים שיכולים לעמוד במשכנתא ואושרו על ידי הבנק בכל הפרמטרים האישיים לא לקבל משכנתא בגלל סיבות אחרות.