השר כץ: "לא נתנו לעובדי הנמל לסחוט אותנו ולמנוע תחרות"

שר התחבורה על הקמת הנמלים החדשים: "הנמל יהפוך למרכז סחר בינלאומי. האחרון שניסה לעשות את זה היה הורדוס. הוא לא ממש הצליח, אך אנחנו נעשה זאת" ■ הנמל באשדוד מתקדם מהר, הערכות נמל חיפה לתחרות אינה מספקת

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

"הביקור הזה מאפשר לראות את אחד משבעת פלאי ישראל. כאן הולדנו יש מאין, גם במובן של הקונספט וגם בהתגברות על מכשולים ישראליים קלאסיים. זה סמלי מבחינתי שאני בא לכאן היום לראות את התהליך הבלתי הפיך, וגם בהמשך מוזמן להרמת כוסית בנמל הקיים, וזה מראה את ההישג עצמו", כך אמר היום (ג') שר התחבורה ישראל כץ בסיור עיתונאים שערכה חברת נמלי ישראל בנמל הפרטי החדש שנבנה באשדוד.

הנמל החדש, נזכיר, הוא אחד משני נמלי הים הפרטיים החדשים שמקדמת בימים אלו חנ"י באשדוד וחיפה, במטרה להתחרות בשני הנמלים הקיימים הגדולים בערים. שלמה בריינמן, מנכ"ל חנ"י עדכן בסיור, כי העבודות על הנמל הדרומי מקדימות את זמנן בחמישה חודשים, וכי הנמלים החדשים צפויים להיכנס לפעילות ב-2021.

"הנמל הזה יהפוך למרכז סחר בינלאומי" הגיב השר. "האחרון שניסה לעשות את זה היה הורדוס. הוא לא ממש הצליח, אך אנחנו נעשה זאת".

כץ התייחס לרפורמה שחתמו בינואר האחרון משרדי האוצר, התחבורה, הסתדרות העובדים וועד עובדי נמל אשדוד. הוא לקח אחריות מלאה על רשת הביטחון שנתן לעובדים. לטענתו, "הממשלה החליטה על בניית שני נמלים חדשים בהתאם לתחזיות שלה. לכן האחריות היא על הממשלה. אם שגינו, והיקף המכולות נמוך יותר, ניתן להם רשת ביטחון".

הוא אף בירך את עובדי הנמל הקיים באשדוד, וטען, כי הם לא מנעו את התחרות. "כמו כל הרפורמות שהצליחו, ברכבת, תעופה ובנמלים, אנחנו מייצרים תחרות, חווים ההתנגדויות, ולאחר הכרעת המאבק- הגורם המקומי מצטרף לתחרות, וזה ההישג הגדול", אמר, "אנחנו לא נתנו לאף אחד לסחוט אותנו, והם לא קיבלו שקל אחד תמורת בניית הנמל הקיים. הם לא היו מעורבים בדבר".

לעומת התשבחות על העבודות בנמל הדרומי, מתח השר ביקורת חריפה על הערכות נמל חיפה לתחרות.  לטענתו, האשמה מוטלת על עובדי נמל חיפה הקיים והנהלתו. הוא הוסיף, כי לפני חודשיים הנחה את רשות החברות הממשלתיות להכין הצעת מחליטים להדיח את היו"ר והמנכ"ל. "אין לי סנטימנטים לאף אחד", טען כץ. "אחרי שפתרנו את הבעיה עם העובדים בחיפה, ההנהלה פתאום החליטה כי היא לא רוצה תחרות".

לטענת כץ, "מי שלא מממש את מדיניות הממשלה, הולך הביתה". הוא הוסיף, כי לנמלים הקיימים קיים יתרון של ארבע שנים על פני הנמלים החדשים שנבנים, וכי הם צריכים לנצל יתרון זה לטובת התאמת הנמל לתחרות. "הם צריכים להתחיל לפעול, ולא לספר לנו כמה עובדים מיותרים יש להם. זה מצחיק. זו בעיה שלהם. אנחנו מייצרים תחרות והיא כבר תעשה את מה שעשתה במקומות אחרים".

בנמל חיפה הגיבו להאשמות, וטענו כי "נמל חיפה והעומדים בראשו, ובוודאי מנכ"ל החברה מנדי זלצמן, מחוייבים ליישום החלטות ומדיניות הממשלה באופן מלא, ונערכים לתחרות מול נמל המפרץ שבניתו מתבצעת בימים אלה".