28 שנות ניסיון מול עסקן פוליטי. נחשו מי זכה במכרז?

יאיר וולף, ראש מועצת גוש עציון לשעבר ושכנו של מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר, גבר על מנהל האגף בפועל, עקיבא איסרליש, שלו 28 שנות ניסיון, במכרז למנהל אגף ביקורת המדינה במשרד רה"מ ■ איסרליש לביה"ד: המכרז הוטה משיקולים פוליטיים ■ המדינה: "לא הייתה שום התערבות"

אלי גרונר / צילום: תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

הנה שאלה אפשרית לסטודנטים שנה א' לממשל ומדיניות ציבורית: נציבות שירות המדינה מפרסמת מכרז לתפקיד רגיש של ראש אגף בכיר לענייני ביקורת המדינה במשרד ראש הממשלה. תנאי הסף במכרז מחייבים ניסיון גם בניהול ארגוני וגם בעבודת ביקורת, שכן במסגרת התפקיד אחראי ראש האגף לפקח על יישום ההמלצות והדרישות של מבקר המדינה בקרב כל משרדי הממשלה.

למכרז ניגשים כמה מועמדים בעלי ניסיון רלוונטי, ובהם עקיבא איסרליש, שעובד כבר 28 שנה באגף הביקורת ואף משמש כראש האגף בפועל. למכרז ניגש גם ראש מועצת גוש עציון לשעבר, יאיר וולף, שלאחרונה סיים את תפקידו כראש אגף תקציבים במינהלת תנופה, שעסקה במציאת פתרונות למפוני גוש קטיף ונסגרה רשמית בסוף מארס האחרון.

וולף הוא שכן של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, ושל סמנכ"ל משאבי האנוש במשרד, בהתנחלות אלעזר, המונה כ-500 משפחות. מי זכה במכרז: איסרליש, בעל הניסיון הרלוונטי ביותר - או האיש הפוליטי וולף, בעל הניסיון הפחות?

אם פתרתם נכון את השאלה ועניתם "וולף", אתם מנחשים כבר ודאי שזו לא סוגיה תיאורטית. למעשה, כפי שאנו חושפים כאן לראשונה, הסיפור הזה יידון מחר (ד') בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, לאחר שאיסרליש הגיש תביעה נגד נציבות שירות המדינה ומשרד ראש הממשלה להוצאת צווי מניעה שיקפיאו את תוצאות המכרז עד כדי ביטול המינוי

איסרליש, באמצעות עורכות הדין טל מאירסון ותמר סוקניק ממשרד מאירסון סוקניק, טוען בפנייה לבית הדין כי "עקרונות היסוד בדיני מכרזים ככלל ובמכרזים בשירות המדינה בפרט הפכו פלסתר בהליך נשוא בקשה זו".

לדבריו, "תוך הפרה גסה של עיקרון השוויון וטוהר המידות בשירות הציבורי, נבחר למשרה רמה ורגישה מי שאינו עומד בתנאי הסף שנקבעו לתפקיד, בהליך פגום מן היסוד, המעלה חשש כבד (לשון נקייה ובהמעטה) למעורבותם של שיקולים זרים ופוליטיים".

איסרליש רומז בתביעה כי נציבות שירות המדינה ומשרד ראש הממשלה ביצעו למעשה "סידור עבודה" לאדם פוליטי בעקבות סגירת מינהלת תנופה. הוא טוען כי הגיעו אליו עדויות של עובדים במינהלת ששמעו לכאורה מוולף עוד לפני סגירת ההליך המכרזי, לפיהן התפקיד במשרד ראש הממשלה כבר מובטח לו.

עוד לפני הפנייה לבית הדין לעבודה, הגיש איסרליש השגה על תוצאות המכרז לנציבות שירות המדינה, אבל זו נדחתה מבלי שהנציבות מצהירה במפורש כי וולף אכן עומד בתנאי המכרז. 

לבקשתו של איסרליש, הנציבות העבירה לידו את פרוטוקול ועדת הבוחנים, שם גילה לטענתו כי לפי חלוקת הניקוד שקיבל וולף, אין לו ההשכלה הפורמלית הרלוונטית או הניסיון התעסוקתי שדרוש - מה שהצביע לטענתו על "הטיה" לכאורה של התוצאות הסופיות. עם זאת, חלוקת הניקוד, כפי שנמסרה בהמשך לבית הדין, מעלה כי וולף דווקא קיבל ניקוד גבוה.

"המינוי הזה נראה כמו שערורייה", טען היום (ג') גורם בכיר בשירות המדינה אליו פנינו. "מדובר במה שנדמה כמינוי פוליטי לתפקיד מאוד מקצועי, שאמור לפקח באופן מערכתי על יישום המלצות מבקר המדינה בכל משרדי הממשלה. אסור שתהיה פוליטיזציה גם בתחום הזה", הוא הוסיף.

גורמים נוספים חזרו על הטענה כי רבים מהמכרזים האחרים בשירות המדינה "מכורים מראש", ובחלק מהמקרים אפילו נתפרים למידותיו של מועמד מסוים שחפצים ביקרו.

היום, אחרי שתי ארכות שקיבלה מבית הדין, הגישה המדינה את תשובתה לבקשה של איסרליש לצווי מניעה. על-פי תגובת המדינה, אין כל מקום למנוע את המינוי, שכן לא נפלו פגמים בהליך המכרזי, ובכל מקרה וולף מתאים ובעל ניסיון רלוונטי לתפקיד. לטענת המדינה, גם במועצת גוש עציון וגם במינהלת תנופה וולף עסק בין היתר בדוחות ביקורת וביישום הביקורת.

עוד נטען כי אמנם תנאי המכרז קבעו כי המועמד חייב להיות בעל ניסיון של 5-6 שנים בניהול תהליכים ארגוניים ובעבודת ביקורת, אבל "באופן תיאורטי ניתן לאשר מועמדות של מי שצבר את פרק הזמן הנדרש בניהול תהליכים ארגוניים והגיע עם ניסיון בן יום אחד בלבד בעבודת ביקורת".

עוד הבהירה המדינה כי מנכ"ל המשרד וסמנכ"ל משאבי האנוש, המתגוררים בשכנות לוולף, לא התערבו בהליך הבחירה; וכי ועדת הבוחנים התרשמה בין היתר מ"נועם הליכותיו" של וולף ומהיכולת שלו לשלב בין יצירתיות לכושר ניהולי.

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "במכרז זה התקבלה בנציבות שירות המדינה השגה. ההשגה נבדקה באופן מעמיק מול כלל הגורמים הרלוונטיים, ולא נמצא כי נפל פגם מהותי בהתנהלות ועדת הבוחנים המצדיק את ביטול החלטת הוועדה. מאחר שמדובר בהליך תלוי ועומד בבית הדין לעבודה, נציבות שירות המדינה תעביר את תגובתה המלאה לטענות לערכאות המשפטיות".