האם המשק הסיני מתחיל לראות אור בקצה המנהרה?

היום פורסמו נתוני היצוא של סין אשר הפתיעו לטובה ורשמו עלייה חדה של 11.5% בחודש מארס ■ ביום שישי הקרוב יתפרסמו נתוני הצמיחה בסין ■ האם לאחר מספר נתוני מאקרו טובים שהציג המשק הסיני לאחרונה, ניתן לומר שהתמונה התהפכה?

חקלאים סינים/ צילום: רויטרס
חקלאים סינים/ צילום: רויטרס

נתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בסין מעלים את אחוזי האופטימיות בנוגע לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אך האתגרים עדיין לפניה. 

רק בשבוע שעבר פורסם נתון מדד מנהלי הרכש (PMI) של סין שעלה בחודש מארס לרמה של 50.2 נקודות, רמתו הגבוהה מאז יולי, רמה אשר מצביעה התרחבות כלכלית. והיום הפתיעה הכלכלה הסינית עם נתון חזק חדש: עלייה חדה ביצוא. המשק הסיני הוא מס' 1 בעולם ביצוא מוצרים, לכן ישנה חשיבות גדולה במיוחד לנתון זה. כאשר החלה ההאטה בשוק הגלובלי, הדבר פגע קשות בלכלכה הסינית אשר כאמור מוטת יצוא - וזה הביא גם להמשך הטלטלה בשאר שוקי העולם. 

לפי הנתון שפורסם היום (ד'), היצוא הסיני צמח ב-11.5% בחודש מארס, וזאת בהשוואה לנפילה של 25.4% בפברואר - רמתו הנמוכה מזה 7 שנים. היבוא נותר ללא שינוי מפברואר וירד בקצב שנתי של 13.8%, מה שמשאיר עודף בחשבון השוטף של הקופה הסינית של 29.86 מיליארד דולר, ירידה בהשוואה ל-32.59 מיליארד בפברואר.

אנליסטים רבים אינם אופטימיים לגבי הכלכלה הסינית והצפי בשוק היה לעלייה של 2.5% בלבד. אומנם ישנם החושבים כי העלייה החדה ביצוא הסיני אינה מפתיעה, וכי הממשל אשר הנהיג מדיניות מוניטרית מרחיבה על-ידי הורדות ריבית, תרם לכך רבות.

אז מהם בכל זאת הסיכונים אליהם כדאי לשים לב כשבוחנים את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם? 

במהלך 25 השנים האחרונות הפכה סין למדינה עם קצב הצמיחה הגבוה ביותר בעולם, ורק בשנת 2008 שיעור הצמיחה השנתי עמד על 9%. אומנם מאז המשבר של 2008 חלה ירידה מתמשכת בשיעור הצמיחה של המשק הסיני. ביום שישי הקרוב יתפרסם נתון התמ"ג לרבעון הראשון אשר לדעת האנליסטים עשוי לרדת לרמה של 6.8%, אם הציפיות אכן יתגשמו - זהו יהיה קצב הצמיחה השנתי הנמוך ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009, בו נרשמה הצמיחה של 6.2% בזמן המשבר הפיננסי העולמי.

פרט לצמיחה המדשדשת, לסין מצפים עוד אתגרים רבים, וביניהם - המטבע המקומי התנודתי, החולשה הגלובלית וכמובן, תנודתיות גבוהה במחירי האנרגיה.