האם מנכ"ל משרד החקלאות עשה "שיימינג" פומבי לעובדים?

עובדים במכון, בהווה ובעבר, נעלבו מההערה של שלמה בן אליהו, שאמר כי "מכון וולקני אינו נתפס 'פורץ דרך' כבעבר", ואמרו: "ההישגים שלנו זוכים להכרה עולמית"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

הערה של מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, על אודות המעמד והמוניטין של המינהל למחקר חקלאי-מכון וולקני, העליבה רבים מעובדיו - וזאת בעיצומו של מאבק שהם מקיימים נגד התוכנית להעתקתו לצפון הארץ.

במסמך המסכם את השתתפות בכירי משרד החקלאות בתערוכה השנתית Fruit Logostica שהתקיימה בחודש פברואר בברלין בירת גרמניה, והופץ בקרב חברי הנהלת המשרד, פירט בן אליהו את רשמיו משיחות שקיים עם קניינים בעולם. במסמך מתייחס מנכ"ל משרד החקלאות לגל ההגירה לאירופה וקובע: "הקניינים אינם מזהים מגמת שינוי בביקוש לסוגי המוצרים בעקבות גל ההגירה, אך לדעתם הביקוש לתמרים ולמוצרים אתניים נוספים המזוהים עם ארצות מוצאם של המהגרים יגדל". נוסף על כך ציין כי העולם סובל ממחסור באבוקדו, אך לאור ריבוי הנטיעות המחסור באבוקדו יורגש רק בשנים הקרובות בלבד, וציין כי ישראל נתונה לתחרות קשה בענף ההדרים - חרף ההצלחה של זן הקלמנטינות "אור".

"אמירה אומללה"

באחרית הסיכום שלו ציין בן אליהו, באופן שעורר זעם בקרב בכירים במכון וולקני, כי "לדעת היצואנים והקניינים נראה כי מקומו של מכון וולקני והמחקר והפיתוח אינו נתפס כ'פורץ דרך' כפי שהיה בעבר - ויש לפעול לשינוי המדיניות המחקרית".

מאות עובדי מכון וולקני - שהוא מוסד המחקר החקלאי המרכזי בישראל - מובילים בשבועות האחרונים מאבק בתוכנית של שר החקלאות, אורי אריאל (הבית היהודי), להעתיקו מבית דגן לצפון הארץ. מטרת התוכנית היא לפנות קרקעות לבנייה באזור המרכז ולחזק את הפריפריה. לטענת עובדי מכון וולקני, צעד זה יפגע במחקר החקלאי, הואיל ויותר מ-70% מעובדיו גרים באזור המרכז ומקיימים קשרים הדוקים עם מוסדות אקדמיים באזור זה.

ההערה של בן אליהו שהובאה בסיכום בתערוכה בברלין, הוגדרה בידי בכירים במכון וולקני "שערורייתית ומעליבה".

"ההישגים של מכון וולקני זוכים להכרה עולמית ומקומית והוא נחשב למכון בעל שם עולמי", הגיב על הדברים פרופ' ידידיה גפני, שניהל בעבר את המכון לגנטיקה בוולקני. "לא ברור מיהם אותם 'יצואנים וקניינים' שעליהם מדבר מנכ"ל משרד החקלאות. כדאי שכבוד המנכ"ל יציג את אותם דוברים - כדי שנדע שדברים אלה לא יצאו מפיו ועל דעתו בלבד, כדי לשרת אג'נדה אחרת לגמרי. זו אמירה אומללה שאין לה סימוכין או תימוכין, וחושפת את חוסר תום הלב של מנכ"ל משרד החקלאות".עד לשעת סגירת הגיליון לא התקבלה התייחסות או הבהרה לדברים מצד משרד החקלאות.

בתוך כך, על רקע חששותיהם של עובדי מכון וולקני מהתוכנית להעתיקו לצפון נקבעה פגישה להיום (ה') אחר הצהריים בין יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, לשר החקלאות. ההסתדרות מתנגדת לתוכנית זו, בנימוק שגובשה באופן חד-צדדי ובלי לערב בפרטיה את עובדי המכון.

בתום דיון שקיימה השבוע ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בתוכנית זו דרש יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ממשרד החקלאות למסור לו מדי חצי שנה דיווח על אודות הצעדים שנעשו למען קידום המעבר לצפון. במשרד החקלאות ציינו באותו דיון כי עדיין לא נקבע המקום שאליו יועתק מכון וולקני, וכי נבחנים ארבעה אתרים אפשריים באזור הצפון: נצרת, עפולה, מועצת מטה אשר או אצבע הגליל. בין משרדי החקלאות והאוצר עדיין לא הושגו הבנות על מימון המעבר של המכון מבית דגן לאתר החדש שייקבע.

שר החקלאות אריאל שהופיע בפני חברי הוועדה אמר באותו הדיון כי "החלטתנו היא לעבור צפונה. יש עדיין המון שאלות ויש מחלוקות - ולצורך בירורן אנחנו מקימים ועדת מנכ"לים של משרדי ממשלה, ומה שיוחלט בה - יהיה מקובל עליי".