ליצמן הגדיל את הארוחה

מה עומד מאחורי "הרומן" של שר הבריאות עם מקדונלד'ס, ומה "הפאול" שעשתה הרשת?

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

1. "הרומן" בין שר הבריאות יעקב ליצמן למקדונלד'ס לא התחיל בכנס הקרדיולוגיה שהתקיים השבוע בתל-אביב, שבמסגרתו הצהיר שר הבריאות: "מקדונלד'ס OUT, לא במדינתנו". כבר לפני שבועיים התרגז עמרי פדן, הזכיין של רשת המזון המהיר בישראל, כששמע את ליצמן מודיע מעל במת הכנס של התוכנית הלאומית לסוכרת כי צריך לסגור לו את העסק. פדן מיהר לקבוע פגישה עם ראשי משרד הבריאות, וזו אכן התקיימה בשבוע שעבר.

פדן הציג שם את מה שמכנים ברשת "מהפכת הבריאות של מקדונלד'ס" ב-10 צעדים: 100% בשר בקר לא מעובד בצלייה על גחלים, שימוש בשמן קנולה, הפחתת אחוזי השומן ברטבים, הקצאה של 100 גרם ירקות ברוב הארוחות, סימון וולונטרי של הערך התזונתי, הפחתת שיעור הנתרן ועוד.

הפרזנטציה הייתה מרשימה, אבל לא מספיק כנראה בשביל לעשות רושם על ליצמן. למעשה, כפוליטיקאי ותיק ומשופשף, ליצמן הבין שהלחץ של מקדונלד'ס משרת בדיוק את הקמפיין שהוא ומשרדו מובילים, כשם שהלחץ של חברות הסלולר ערב הרפורמה של משרד התקשורת,שירת את הפוליטיקאי משה כחלון. בזמנו כולם רצו להיות כחלונים, היום אפשר כבר לדבר על הליצמנים. אם נשתמש בשפה של מקדונלד'ס - פדן הגדיל לליצמן את הארוחה, אבל האחרון נשאר רעב.

2. התגובה של מקדונלד'ס, שרמזה כי ייתכן שליצמן תוקף את הרשת בגלל הפעלתה בשבת, היא ספין לכל דבר. היא נועדה להסיט את הדיון על המזון המהיר על-ידי צביעתו של ליצמן כאויב החילוניות וחופש הבחירה.

אף שמדובר בספין שקוף, הוא כבר זוכה להצלחה חלקית. אתרי החדשות והרשתות החברתיות מלאים בדיונים על השבת, חילונים מול חרדים, ולא רק בצד החילוני. הנה למשל הכותרת שניתנה אתמול באתר "בחדרי חרדים" לכתבת פרופיל על עמרי פדן: "חלוץ הטריפות, חילול השבת והשמאל הקיצוני".

במצב דברים רגיל, מקדונלד'ס יכולה הייתה לזכות בחיבוק חם של ממש מהציבור החילוני תוך הצגתה כקורבן, אלא שהרשת בישראל עשתה בשנים האחרונות "פאול" רציני, שבוודאי היא מצטערת עליו עכשיו: התנגדות עיקשת ומתוקשרת להתארגנות העובדים, שביקשו להקים ועד. יודע כל מעסיק גדול שברגעי משבר מול הרגולטור אין כמו העובדים שנעמדים בחזית ומנהלים עבורו את המאבק. אבל בתקופה האחרונה יודע כל מעסיק דבר נוסף: מי שנלחם בעובדים שלו מפסיד אותם - ולא רק אותם.

 

3. מקדונלד'ס ומזון מהיר בכלל הם בבחינת צרה קטנה יחסית בכל הקשור לבריאות, במיוחד כאשר מדובר בילדים. לא כי מדובר במופת בריאותי, אלא משום שברוב המקרים הישיבה במקדונלד'ס לא נעשית על בסיס יומי ואפילו לא קרוב לכך.

הסכנה האמיתית נמצאת דווקא במזון שמוגש לילדים מדי יום בצהרונים - בחסות מדינת ישראל והרשויות המקומיות. דווקא שם לא שומעים את ליצמן מפזר כותרות, אולי בגלל שאין דמון גדול לכוון אליו את האצבע. גם החוזר שהפיץ לפני 10 ימים משרד החינוך, שזכה ליחסי ציבור רבים, לא נוגע לאוכל שמספקים הצהרונים אלא רק למזון שנמכר במזנונים ובקפיטריות.

הילדים שלכם ימשיכו לאכול בשר מעובד ששוחה בשמן, אבל ליצמן ובנט יצטלמו עם חיוך שמבשר על מהפכה. הכיוון נכון, שרים נכבדים, אבל המהפכה תצא לפועל רק אם תפעלו קודם במגרש שלכם.

4. האיום האמיתי מבחינה מסחרית מופנה כעת לעבר החברות למשקאות קלים, ובראשן קוקה-קולה ישראל. זו האחרונה, כמו מקדונלד'ס, כבר נפגשה עם בכירים במשרד הבריאות לאחר עליית הקמפיין נגד צריכת משקאות ממותקים. למעשה, הפגישה הזו התקיימה יום בלבד לאחר שהקמפיין עלה לאוויר - ללמד אתכם שוב על הכוח של החברה הזו, שנמצאת בבעלות מוזי ורטהיים. אפשר רק להניח כי ורטהיים, שמחזיק בין היתר במניות השליטה בזכיינית ערוץ 2 קשת, לא ממש אהב שדקה לפני החדשות מספרים לציבור כמה כפיות סוכר יש במשקה ממותק.

במשרד הבריאות מאמינים כי המהפכה האפקטיבית ביותר היא זו התודעתית, והם עושים עכשיו הכול כדי להשפיע על התודעה הזו. אחרי הסוכרים במשקאות, יטיפו להפחתה במלחים. יהיו גם מעשים של ממש: במשרד מתכוונים לנהל את המערכה הזו בכל הזירות: מרגולציה על פרסומות, דרך המדפים בסופר ועד רה-פורמולציה של ממש במזון, שתביא לשינוי המרכיבים או המינונים שלהם.

כשזה יקרה, לא רק עמרי פדן יעלה לרגל אל משרד הבריאות. אם אנחנו צריכים לנחש - משרדי הלובינג הגדולים צפויים לעבוד בקרוב שעות נוספות.