"מסמכי פנמה": לא תאמינו את מי מאשים ולדימיר פוטין

בראיון מיוחד שקיים היום נשיא רוסיה, הוא האשים את הבנק האמריקאי גולדמן זאקס, כאשר התבקש להתייחס לפרשת "מסמכי פנמה" ■ על המשבר ברוסיה: "המצב במשק עוד לא השתפר, אך ניתן כבר לראות שיפור באופק"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קיים היום (ה') ראיון מיוחד בו ענה על שאלות הצופים ברחבי המדינה. פוטין נוהג לקיים את הראיונות האלה על בסיס קבוע, וזהו ראיון מספר 14 שמתקיים בטיימינג מעניין - תקופה קצרה לפני הפריימריז במפלגתו. 

ללא ספק פוטין הגיע מוכן לראיון מסוג זה וענה בביטחון מלא לכל שאלות הצופים, כולל השאלות הקשות שבהן. כאשר התבקש לתת התייחסותו להתפוצצות פרשת "מסמכי פנמה", ולפיהם הלבינו אנשיו מיליארד דולר, באופן מפתיע פוטין הפנה אצבע מאשימה אל הבנק האמריקאי גולדמן זאקס.

 

לדברי פוטין, קיים קשר ישיר: הבנק האמריקאי מחזיק בבעלותו חברת התקשורת הגרמנית Sueddeutsche Zeitung שחשפה לראשונה את הפרשה. פוטין רמז כי ישנם עובדים בעלי אזרחות אמריקאית שעובדים בעיתון הגרמני. בנוסף, אמר הנשיא הרוסי כי "בכל מקום יש אוזניים שמאזינות ולא מתביישות בכך".

בין היתר פוטין נשאל לא מעט שאלות בנוגע למשבר הכלכלי של רוסיה. נזכיר כי לאחר הטלת הסנקציות על רוסיה וירידה חדה במחירי הנפט חלה הידרדרות חדה במצב הכלכלה הרוסית, אשר תקציבה מבוסס ברובה על יצוא הזהב השחור. המשבר העמוק שפקד את רוסיה הביא בין היתר להקטנת כוח הקנייה של האוכלוסייה, להתגברות העוני ולהגדלת הפערים החברתיים.

כאשר אחד הצופים שאל את פוטין האם כלכלת מדינתו נמצאת כעת בתקופה של קו לבן או שחור, הוא השיב: "אפור". לדבריו, "המצב במשק עוד לא השתפר, אך ניתן כבר לראות שיפור באופק".

כאשר נשאל האם רזרבות המט"ח (אשר קטנו באופן ניכר בשנים האחרונות) יספיקו כדי שרוסיה תצלח לעבור את המשבר, השיב פוטין כי "רזרבות המט"ח חזרו לרמה של תחילת שנת 2014 ועומדות כעת על 387 מיליארד דולר, וזה יכול להספיק לעוד 4 שנים". 

באשר למחיר הנפט אמר פוטין כי ממשלתו "לא העריכה" נכון שמחירי הנפט עלולות לצלול לרמות כל-כך נמוכות. פוטין סיכם ואמר כי "הדבר החשוב ביותר זה לשנות את מבנה הכלכלה ולא להדפיס כסף".