רוסיה: מחיר הנפט לא יעלה גם אם ייחתם הסכם בדוחא

שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב אמר כי רוסיה לא מצפה לכל שינוי במחירים בקרוב וכי היא מנסה להתמודד ולבנות את התקציב העתידי שלה סביב מחיר של כ-40 דולר לחבית ■ הנפט נסחר בתנודתיות לקראת פגישת החירום שאמורה להיערך בקטאר ביום ראשון בין 15 יצואניות נפט גדולות

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

בעוד עיני המשקיעים נשואות לעבר דוחא, בירת קטאר, שם אמורות להתכנס ביום ראשון 15 יצואניות נפט גדולות במטרה לגבש הסכם בנוגע להקפאת התפוקה, שר האוצר הרוסי מצנן את האווירה. "אנו לא מצפים לכל שינוי במחירי הנפט למרות המו"מ שמתנהל כעת בין מפיקות הנפט הגדולות", אמר אנטון סילואנוב בראיון ל-CNBC.

הנפט  אומנם יורד היום ביותר מ-2% אך במהלך השבועות האחרונים הוא זינק בעשרות אחוזים לרמה של מעל 41 דולר לחבית, זאת לקראת פגישת החירום בשבוע הבא. אומנם האנליסטים סקפטים לגבי האפשרות שמפיקות הנפט יחתמו על הסכם כלשהו, בשל חילוקי דעות חריפים בין המדינות השונות, אך נראה כי הספקולנטים בשוק מעריכים שהמדינות יצליחו להגיע להסכם לגבי הקפאת התפוקה. 

 

סילאונוב אמר כי רוסיה מנסה להתמודד עם רמות המחיר הנוכחיות של הנפט ולבסס את התקציב העתידי שלה סביב הרמות הללו. "אין בסיס מהותי בכל הנוע לדיונים על העלאת מחירי הנפט", לדבריו.

רוסיה, נזכיר היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם כאשר כ-50% מהכלכלה שלה מבוססת על יצוא נפט וגז. בשנה האחרונה כלכלת רוסיה נפגעה קשה הן בשל הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה והן בשל צניחת מחירי הנפט לשפל של יותר מ-12 שנה. סילאונוב טוען כי המשבר הכלכלי שנוצר כתוצאה מהתלות של רוסיה ביצוא נפט וגז, מספק לה הזדמנות לפתח תעשיות אחרות כגון תעשיית ההיי-טק.

ביום ראשון, כאמור, יתכנסו 15 יצואניות נפט גדולות, ביניהן רוסיה, סעודיה וקטאר במטרה לגבש הסכם שיוביל להקפאת תפוקת הנפט על רמות ההפקה שהיו בחודש ינואר. איראן כבר הודיעה בעבר כי אין בכוונתה להקפיא את התפוקה עד אשר היא תגיע לרמה של 4 מיליון חביות ביום, רמת התפוקה שלה לפני הסנקציות.

בסוכנות האנרגיה הבינלאומית פרסמו אתמול דוח שקובע כי גם אם יגובש הסכם שכזה, הוא לא ישפיע על ההיצע והביקוש של הזהב השחור. לפי הדוח, עודפי ההיצע לזהב השחור, שועמדים על יותר מ-1.5 מיליון חביות ביום, צפויים לרדת ללא קשר להסכם כזה או אחר במחצית השנייה של השנה.