הלכה לעולמה עו"ד רותה אורן, מוותיקות עורכות הדין

עו"ד אורן (89), שותפה בכירה במשרד ש. הורוביץ ואחת מעמודי התווך שלו, החלה לעבוד במשרד בשנת 1958 והייתה מעורבת בפעילותו עד לפטירתה ■ "רותה פרצה דרך לעורכות דין"

משרד ש. הורוביץ הודיע היום (ב') על פטירתה של עו"ד רותה אורן (89), שותפה בכירה במשרד ואחת מעמודי התווך שלו. אורן החלה לעבוד בש. הורוביץ בשנת 1958 והייתה מעורבת בפעילות במשרד עד לפטירתה.

אורן גדלה בירושלים, חלמה להיות חברת קיבוץ ונרשמה ללימודי החקלאות שנקטעו לאחר כ"ט בנובמבר, אז התנדבה כקשרית בשורות הפלמ"ח. ב-1953 החלה ללמוד בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ולימים הפכה שותפה במשרד ש. הורוביץ.

אורן נחשבה משך שנים ל"מוסד" בקרב עורכי דין רבים. שמה עדיין מוזכר רבות בקרב עורכי דין, אנשי עסקים וחברות. שנות פעילותה הרבות והמגוונות זיכו אותה בכבוד רב בקרב קהילת המשפט בישראל, והיא נחשבת לאחת מבכירותיו.

בשנת 2013 הכתירה הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית את רותה כיקירת הפקולטה הראשונה בנוכחות בכירי עולם המשפט בישראל. במעמד זה אמרה רותה "זכיתי לחיות חיים בהם אני עוסקת במה שמעניין אותי, ובמה שאני אוהבת, אני חייבת שלמי תודה למקצוע".

באותו מעמד אמר עו"ד אלכס הרטמן, שותף בכיר בש. הורוביץ, כי "הצניעות שלה, היושר והיושרה שלה - ידועים לכולם. ההערצה אליה חוצה גבולות ולא אחת היא מצאה עצמה מובילה עסקאות שאין להן קשר לישראל, כשעורכי דין מכל המדינות המעורבות נותנים לה להוביל ומעריצים את דרכה. שמה נודע כעורכת דין לסגירת עסקות, ולא לפיצוצן, שהתאמצה להבין לא רק את האינטרסים של הלקוחות שלה - אלא גם של הצד השני".

"זכור לי כיצד באחת מפרשות השחיתות הגדולות במשק", סיפר אחריו פרופ' אמנון רובינשטיין. "רותה אמרה לי - 'אני לא מבינה דבר אחד, כל כך קשה להיות אדם ישר?' ותשובתי הייתה - כן, קשה מאוד, אבל לא לך רותה".

טל בנד, שותף בכיר במשרד ש. הורוביץ, אמר היום כי "רותה נחשבה למוסד בעולם המשפט בישראל ולדמות פורצת דרך בתחום הייעוץ המשפטי-מסחרי בשל חוכמתה, ידענותה, הקפדתה על פרטים, מסירותה ללקוחות והיושרה אשר ליוותה אותה תמיד".

לדברי בנד, "רותה היוותה השראה ודמות לחיקוי לעורכי דין ומשפטנים רבים, לרבות עורכי דין מהבולטים בתחום המשפט אשר התחנכו על ידה. גדולתה של רותה, נבעה מכך שכישרונה המשפטי יוצא הדופן לווה באישיות אצילית, טוב לב, שנינות ועוצמה רבה".

עו"ד דוד (דודי) תדמור, שהתחבר עם רותה אורן לפני שנים, דווקא כשייצג בתיק מולה, אומר שרותה הייתה "יחידה במינה". "היא באמת הייתה כשרון ייחודי בעולם המשפט המסחרי עם יכולת כתיבה וניסוח יוצאי דופן ושנות ניסיון שרק הזמן יכול ליצור. היא עשתה הכול בעצמה ואני כמו רבים מאוד אהבתי אותה".

תדמור, לשעבר הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, ציין כי אורן פרצה דרך לנשים והייתה עורכת דין כמעט בודדה בתוך עולם גברי ברובו המוחלט. "זה השתנה עם השנים. היום ישנן הרבה יותר עורכות דין, אבל בשעתה היא הייתה פורצת דרך וסללה את הדרך לאלה שבאו בעקבותיה".