אחרי 15 שנה ופשיטת רגל מטלטלת - ארגנטינה הנפיקה אג"ח

ארגנטינה ששמטה חובות בהיקף של כ-100 מיליארד דולר ב-2001 גייסה 16 מיליארד דולר במספר סדרות אג"ח שישלמו ריביות גבוהות במיוחד ■ האג"ח ל-30 שנה שהנפיקה ישלמו ריבית של 8%

וול סטריט2 / צילום: רויטרס
וול סטריט2 / צילום: רויטרס

אחרי 15 שנים בהן נזרקה מהשווקים הפתוחים, חזרה ארגנטינה להנפיק אג"ח ואיזו קבלת פנים חיכתה לה. המשקיעים הסתערו על אגרות החוב של המדינה ששמטה חובות בהיקף של 100 מיליארד דולר מה שהביא את ארגנטינה להשלים את הגיוס תוך שעות בודדות.

בסך הכל גייסה ארגנטינה 16.5 מיליארד דולר בהנפקה של מספר סדרות אג"ח: 2.75 מיליארד דולר גוייסו בהנפקה של אג"ח ל-3 שנים והן הונפקו בתשואה פנטסטית של 6.25%. 4.5 מיליארד דולר הונפקו למשך 5 שנים והן נושאות תשואה של 6.875%. 6.5 מיליארד דולר הונפקו ל-10 שנים בתשואה של 7.5% והבוננזה האמיתית, עליה הסתערו המשקיעים הייתה הסדרה ל-30 שנה (2.75 מיליארד דולר) שהונפקה בתשואה של 8%.

על פי גורמים המצוטטים בסוכנויות הידיעות הרי שהנפקה בסדר גודל כזה מסמלת את חזרתה של ארגנטינה למשחק הכלכלי העולמי וזאת לאחר שמטה חוב של 100 מיליארד דולר בשנת 2001. ההרחקה של ארגנטינה מהשווקים החופשיים עלתה לשמשלם המיסים המקומי לא פחות מ-120 מיליארד דולר ואובדן של 2 מיליון מקומות עבודה.

שר האוצר הארגנטיני אלפונסו פרת' גאי אמר כי נשלחו מספר צוותים ארגינטינאים למרתוני פגישות עם משקיעים בוושינגטון, לונדון, ניו יורק, בוסטון ולוס אנג'לס והתוצאות היו "מדהימות". "העולם מוכן לקבל את ארגנטינה בחזרה" אמר פרת'-גאי.

מבלי יכולת לגייס כסף מחוץ לארגנטינה נאלצה המדינה להדפיס כסף, פשוטו כמשמעו, מה שהביא אותה לרמות אינפלציה של 25% וכאמור המחיר היה כבד מאוד.

לציין כי האג"ח החדשים של ארגנטינה מצוטטים במחירים גבוהים בשלב הזה ונראה כי המירוץ הבלתי נשלט אחרי תשואות בעולם של ריביות אפס מביא את המשקיעים לרכוש אג"ח של מדינה שרק חזרה מפשיטת רגל, ללא ביטחונות ראויים. הגיוס של ארגנטינה משגר גם איתות חיובי לממשלת רוסיה שמעוניינת אף היא לחזור לשווקים הפתוחים ומוכנה לשלם ריביות של 9% על אג"ח ממשלתי שלה.

בעוד ארגנטינה סובלת ממוניטין שלילי הרי שלהוציא הסנקציות של המערב על רוסיה, שהוטלו עליה לאחר הפלישה לאוקראינה הרי שיכולת ההחזר של רוסיה טובה יותר והיא מוכנה לשלם ריביות גבוהות יותר ולכן נראה שהלחץ של המערכת הבנקאית המערבית תהיה גדולה כלכך, כך שהבית הלבן עוד עשוי לאשר לרוסיה לבצע את הגיוס אותו היא מעוניינת לבצע.