בג"ץ: חברת החשמל לא תוכל להפסיק את החשמל לפלסטינים

לפני כשבועיים החלה חברת החשמל לצמצם את אספקת החשמל לאזורים בגדה המערבית ב-50%, בגלל חוב של 1.7 מיליארד שקל ■ עורכי הדין של החברה הפלסטינית: "החלטה חשובה ותקדימית"

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

בג"ץ הוציא אתמול (ג') צו ארעי האוסר על הגבלת אספקת החשמל לתושבי מזרח ירושלים. זאת, בעקבות ניתוקים יזומים של חברת החשמל הישראלית (חח"י) עקב חובות הרשות הפלסטינית והחברה המזרח-ירושלמית (חמ"י).

חמ"י עתרה לבג"ץ וטענה כי צמצום החשמל מהווה פגיעה חמורה בזכויות אדם, תפגע ביחסי החוץ של ישראל ומעידה על ניצול מעמדה המונופוליסטי של חברת החשמל הישראלית.

חברת החשמל הישראלית מספקת את רוב החשמל לגדה המערבית ולרצועת עזה. משבר כספי שפקד את הרשות לפני שנים אחדות הוביל לכך שהיא לא שילמה את המשכורות לכ-150 אלף עובדי ממשלה. עובדה זו יצרה עיכובים בתשלומי החשמל או הפסקתם לחלוטין.

כיום החוב של הפלסטינים לחברת החשמל מסתכם ב-1.7 מיליארד שקל, ובעקבות החוב החלה לפני כשבועיים חח"י לצמצם ב-50% את אספקת החשמל ליריחו, לבית לחם ולחברון. חח"י למעשה תכננה בכל יום במהלך השבועיים האחרונים לצמצם את אספקת החשמל לאזור אחר בגדה. אלא שהצדדים הגיעו בינתיים להסדר זמני, לפיו חמ"י תשלם 60 מיליון שקל תמורת הפסקת ההגבלות לשבועיים לצורך משא-ומתן על הסדר קבוע.

לעזה, אגב, לא קיים חוב, שכן ממשלת ישראל מקזזת את החובות של עזה מכספי המסים שמשלמים הפלסטינים.

בינתיים, כאמור, עתרה החברה הפלסטינית לבג"ץ ודרשה ממנו למנוע את יישום ההגבלות. בעתירה נטען כי "החלטת חח"י מהווה ניצול בוטה וחמור של מעמדה כבעלת מונופולין במקטעי הייצור והאספקה, ההולכה והחלוקה ומתן שירותי גיבוי לצרכני חשמל ויצרניו במשק החשמל במדינת ישראל, ויש בה כדי לפגוע פגיעה ממשית ובלתי הפיכה בעותרת ובציבור צרכני החשמל להם העותרת מספקת חשמל".

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין מיכאל גינסבורג וענת קליין ממשרד GKH, מסבירה חמ"י כי הניתוקים והשיבושים באספקת החשמל בבתי החולים ומוסדות הציבור "עלולים לסכן חיי אדם ורכוש רב", וכי מדובר ב"פגיעה חמורה בזכויות האדם של צרכנים רבים, אשר תיפגע יכולתם להשתמש במשאב קיומי וחיוני כחשמל".

עוד הוסיפה חברת החשמל המזרח-ירושלמית כי היא איננה צרכן של חח"י ככל הצרכנים. "העותרת מהווה ספק שירות חיוני כהגדרתו של מונח זה בחוק משק החשמל. הגבלת אספקת חשמל לספק שירות חיוני אשר צרכנים רבים נסמכים על שירותיו איננה מעשה של מה בכך, ולאור השלכותיה ראוי כי תתואם עם הגורמים הרלוונטיים. אלא שחח"י בחרה לבטל בהינף-יד את מעמדה הייחודי של העותרת כספק שירות חיוני ולהתייחס אליה כצרכן ככל הצרכנים".

בחמ"י אף איימו כי לפגיעה באספקת החשמל עלולה להיות גם השלכה קשה על המצב המדיני ועל יחסי החוץ של מדינת ישראל: "מספר פעמים בעבר, עת איימה חח"י להגביל את אספקת החשמל לקווי העותרת, נמנעה ההגבלה בסופו של יום, לאחר שהעותרת פנתה בעניין אל ראש הממשלה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המטה לביטחון לאומי", נכתב.

"לא ניתן להתעלם מן המצב הרגיש השורר כיום באזור, בפרט באזור ירושלים והגדה המערבית, ומן ההשלכות ההרסניות והמתסיסות שעשויות להיות להגבלת אספקת החשמל על-ידי חברה ממשלתית ישראלית", הוסיפו.

עורכי הדין של חמ"י מסרו היום (ד') כי "מדובר בהחלטה חשובה ותקדימית, אשר יש בה כדי למנוע את צעדי הענישה הבלתי הולמים שנקטה חברת החשמל, ויש באמצעותה פוטנציאל כדי לאפשר לצדדים לנסות ולהביא פתרון כולל, ללא החשש של המשך חד-צדדי של ניתוקי החשמל אשר פוגעים שלא כדין באוכלוסייה כולה".

מחברת החשמל נמסר בעקבות החלטת בג"ץ: "חברת החשמל מכבדת את החלטת בג"ץ, תוך דרישה שסוגיית חובותיה התופחים של חמ"י לחברת החשמל, העומדים על סך כ-1.4 מיליארד שקל, תיפתר בהקדם. חובות חמ"י, כאמור, הולכים ותופחים לסכום אסטרונומי, וכמו כל חברה עסקית, זכותה הלגיטימית וחובתה של חברת החשמל לעשות כל שביכולתה ובסמכותה על-מנת לפתור את בעיית החוב המעיק הזה, שרובץ על כתפי כל צרכני החשמל בישראל".