האוצר דוחה את המועד להמשך אימוץ ממשק המעסיקים

תקנות ממשק המעסיקים, שנכנסו לתוקף השנה, העבירו אל המעסיקים את מלוא האחריות על ביצוע התשלומים בגין החיסכון הפנסיוני של העובדים והעברתם אל הגופים המוסדיים ■ ואולם, הבעיה היא בפרקטיקה המואצת לאימוצו בשוק

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

בשל הבלגן האדיר שייצר השלב הראשון ביישום הוראות האוצר ביחס לממשק המעסיקים, הודיע אתמול אגף שוק ההון באוצר, בראשות דורית סלינגר, על דחיית השלב השני ביישום ההליך המורכב. זאת לאחר שהקושי בעמידה בלוחות הזמנים שקבע האוצר הביא לכך שמיליארדי שקלים מכספי החיסכון של עובדים רבים מאוד במשק לא מגיעים ליעדם, משום שהם אינם משויכים כיאות לחשבונות החוסכים, וממתינים בינתיים בחשבונות מעבר.

במכתב נלווה לעמדת ממונה ששלח אתמול האוצר למנהלי הגופים המוסדיים, להתאחדות התעשיינים, לאיגוד לשכות המסחר וללשכת סוכני ביטוח, אמר הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה, כי "מבדיקה שערך משרדנו עולה כי חלק מהכספים שהופקדו טרם שויכו לחשבונות העמיתים... בעקבות בחינת תוצאות הבדיקה, ועל מנת להקל על תהליך יישום התקנות, נציין כי בכוונת משרדנו לפעול לדחיית מועד התחילה של התקנות ביחס למעסיקים שיש להם פחות מ-100 עובדים ולעדכן את ההוראה הקבועה בתקנות".

על מה מדובר? תקנות ממשק המעסיקים, שנכנסו לתוקף השנה, העבירו אל המעסיקים את מלוא האחריות על ביצוע התשלומים בגין החיסכון הפנסיוני של העובדים והעברתם אל הגופים המוסדיים. מדובר בצעד נכון וראוי בבחינת העיקרון. ואולם, הבעיה היא בפרקטיקה המואצת לאימוצו בשוק.

בשלב הראשון, בחודש פברואר השנה, החלו ביישום הממשק עבור משכורת ינואר אצל מעסיקים עם מעל ל-100 עובדים. או אז התברר שיש קושי אדיר ביישום המהפכה - החשובה כשלעצמה. עד כה דובר על כך שהשלב השני, של יישום הממשק אצל מעסיקים עם 50 עד 100 עובדים, יחל מ-1 ביוני. השלב הנוסף והסופי היה מתוכנן לתחילת 2017 - או אז הממשק היה אמור להיות מוחל על כל המשק.

כאמור, השינוי הדרמטי כבר מחייב, אבל אף אחד עדיין לא מוכן לכך. באוצר התייחסו לכך עד כה כאל מחלות ילדות המאפיינות אימוץ שינוי דרמטי שכזה, כי הכספים לא באמת הולכים לאיבוד. בשוק היה חשש גדול שמשום שכספים רבים לא שויכו ללקוחות, תיווצר בקרוב בהלה, כשלקוחות רבים יקבלו לבתיהם מכתבים המזהירים מפיגורים בהפקדות לחיסכון שלהם, גם במקרים שבהם נעשו הפקדות כנדרש.

בהקשר לחששות וטענות אלה, האוצר מבהיר עתה, חודשים ספורים לאחר שהחובה לפעול דרך הממשק כבר יצאה לדרך, את עמדת הממונה בנוגע לאופן היישום הראוי - וזאת בשל בעיות שצפו מהשוק ושטרם זכו למענה מהאוצר. כפי שכתב שרעבי, כי "על מנת למנוע שליחת הודעה שגויה למבוטח, יובהר כי גוף מוסדי לא ישלח הודעה על פיגור בתשלום למבוטח או למעסיקו, אלא לאחר שווידא כי אכן לא הועבר תשלום מצד המעסיק לגוף המוסדי בגין העובד".