בית הדין הבינ"ל בהאג פטר את רוסיה מתשלום 50 מיליארד דולר

רוסיה ערערה על החלטת בית המשפט הבינלאומי בהולנד שחייב אותה בתשלום 50 מיליארד דולר לבעלי המניות ביוקוס ■ החלטת בית הדין בהאג מנעה משבר דיפלומטי חריף בין רוסיה למערב

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

בית הדין הבינלאומי בהאג הפך היום (ד') את החלטת בית המשפט בהולנד ופטר את רוסיה מתשלום 50 מיליארד דולר לבעלי המניות ביוקוס.

השופטים קבעו כי בית המשפט בהולנד לא פירש נכון את החוק הבינלאומי, ואמנם רוסיה חתמה על אמנה בינלאומית שמונעת ממנה להלאים נכסים של תושבים זרים, אך לא אישררה את החתימה, ולכן היא פטורה מהאמנה הזו.

החלטת בית הדין בהאג מנעה משבר דיפלומטי חריף בין רוסיה למערב, מאחר שרוסיה איימה כי אם יחלטו לה כספים בהיקף חסר תקדים של 50 מיליארד דולר, היא תחלט רכוש וכספים של תושבים ומדינות זרות המופקדים אצלה. מיותר לציין כי פעולת החילוט ופעולת תגמול רוסית היו עלולות לגרור את המתיחות הגבוהה בלאו הכי בין רוסיה למערב לשיאים חדשים.

סיפורה של יוקוס החל לפני עשור, אז הלאימה רוסיה שלאחר עידן ילצין את יוקוס, שהייתה חברת הנפט הגדולה ברוסיה, בשל טענות לעבירות מס. בית המשפט אף דן את מיכאיל חודרקובסקי, בעל השליטה בחברה, לעונש מאסר, ולבסוף הוא שוחרר בשנת 2013. 

באותם ימים נראה היה כי רוסיה עושה צעדים משמעותיים כדי להפוך למדינה דמוקרטית מסודרת אחרי האנרכיה ששררה בה בעידן ילצין, אולם ההלאמה של יוקוס והמאסר של חודרקובסקי העלו שדים מהעבר, ונראה היה כי פוטין מחזיר את רוסיה לימים אפלים של הלאמות ומאסר של מתנגדים חצי פוליטיים וחצי כלכליים.

לאחר פסיקת בית המשפט בהולנד כי על רוסיה לפצות את בעלי המניות ביוקוס בסכום-עתק של 50 מיליארד דולר, צוטט פוטין כמי שאומר שלא מדובר בהחלטה סופית, והוא בטוח כי ההחלטה תשתנה. במקביל צוטטו גורמים עלומי-שם בכלי התקשורת ברוסיה, שאיימו על המערב בפעולות תגמול אם פסק הדין של בית המשפט בהולנד ימומש.

יש לציין כי רוסיה מנסה כבר תקופה לחזור לשווקים הפתוחים ולגייס כסף כדי לממן את הגירעון שנפער בתקציבה בעקבות ירידת מחירי הנפט. פסק דין בינלאומי שגורר איתו חילוט של סכומי-עתק והידרדרות למשבר דיפלומטי נוסף לקיים (בעקבות הפלישה לאוקראינה) היה מרחיק את רוסיה שנות אור ממשפחת העמים, ונראה כי הפעם היה זה בית הדין הבינלאומי בהאג שחילץ את רוסיה מהידרדרות נוספת.