כחלון נגד (כמעט) כולם

שר האוצר לא מוכר לזוגות הצעירים קורת גג, אלא חלום, הזדמנות לבוננזה נדל"נית

אם מחירי הדירות לא יירדו, זה לא יהיה אסון גדול" (שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון, בראיון חג ל"גלובס"). כן, זה אותו משה כחלון שאמר לפני הבחירות שצריך להוריד את מחירי הדירות ב-25%, שמדובר ב"מצב חירום לאומי", שהממשלה יכולה אבל לא רוצה ("יותר טוב ממכונה להדפסת כסף") ועוד.

מלבד המכשולים הבירוקרטיים הידועים, כחלון הפנים שמדובר גם בבעיה פוליטית. זה לא הוא, זה הבוחרים. וכמו שהוא עצמו אמר באותו ראיון: "כל מדינת ישראל רוצה שמחיר למשתכן יכשל, חוץ מהזוגות הצעירים".

הצרה של כחלון היא שגם רבים מהזוגות הצעירים לא רוצים שמחיר למשתכן ישפיע על השוק ושמחירי הדירות ישנו כיוון. ודאי אלה שממשיכים לקנות דירות בשוק החופשי - ומה לעשות שהנתח של הזוגות הצעירים/מחוסרי הדירה בשוק הדיור עדיין גבוה ועומד על כ-40% מהרכישות (לפי נתוני האוצר עצמו) - אבל גם אלה שזכו או שיזכו בחודשים הקרובים לרכוש דירה מסובסדת במכרזי מחיר למשתכן. גם אותם מאושרים לא בדיוק רוצים שהשיטה החדשה תשפיע על מחירי השוק.

ככה זה כשאומרים להם במטה הדיור ובמשרד האוצר שוב ושוב שהם זכו בלוטו; שמחירי השוק של דירות דומות גבוהים ב-30%; או שהם יכולים ליטול משכנתא בשיעור של 90%, כי הבנקים מסתכלים על המחירים האמיתיים בשוק. אבל אם המחירים ירדו, כל זה לא יהיה נכון.

כחלון הרי לא מוכר לזוגות הצעירים קורת גג, אלא את החלום. את ההזדמנות הקטנה שלהם לבוננזה נדל"נית - ליהנות מהפער בין מחיר הדירה המוגרלת לדירה דומה בשוק. מה שחסר לאותם זוכים, זה שהשיטה תצליח יותר מדי והפנטזיה על הסיבוב שיעשו בתוך 5 שנים עם הדירה בעפולה או בלוד תרד לטמיון.

 

זה המלכוד הגדול של שר האוצר כחלון - עוד לפני הקושי מול רשויות התכנון, רמ"י, משרד התחבורה ועוד. מי שיש לו דירה (ודאי ל-10% מהישראלים שמחזיקים יותר מדירה אחת) לא שש לפגיעה במחירה. אבל גם מי שיקבל מכחלון דירה במחיר למשתכן - כ-100 אלף משפחות לפי שר האוצר - ירצה שמחירי הדירות ה"רגילות" ישארו בשמיים (ובמילים אחרות: שכחלון יכשל בהבטחה להוריד אותם).

נשארו רק אלה שלא יזכו בהגרלה לדירה במחיר למשתכן - עוד 100 אלף משפחות לפי הערכת ראש מטה הדיור. הם האומללים היחידים שמתים לראות את מחירי הדירות חוזרים כל הדרך לאחור. רק שהם ממילא לא יפרגנו לכחלון, אחרי שהשיטה שלו השאירה דווקא אותם בחוץ.