המרוויחים הגדולים מהרכבת הקלה: יבואני ומוסכי האופנועים

בעקבות השינויים בכבישים והפקקים שנוצרו בעקבות העבודות, מכירות כלי הרכב הדו-גלגליים גדלו ב-10% ■ האם זה משתלם, כמה יעלה לכם הטיפול ואיך תדעו אם עובדים עליכם במוסך?

השירות של Go-Jek. יותר מ–200 אלף אופנועים / צילום: בלומברג
השירות של Go-Jek. יותר מ–200 אלף אופנועים / צילום: בלומברג

עם התקדמות עבודות הרכבת הקלה בתל אביב מגיעות גם חסימות הכבישים והפקקים. מתברר כי הדרך הטובה ביותר שהציבור מצא להתמודד איתן היא באמצעות רכיבה על דו-גלגליים, אופנועים וקטנועים. מבדיקה שערך אתר "גלגלים", המפעיל זירת מסחר לטיפולים ותיקונים לכלי רכב אלו, בין היתר באמצעות ניתוח נתוני יבואני הרכב ואיגוד לשכות המסחר, בשנה האחרונה גדלו המכירות ב-10%.

"מה שהביא את התנופה לשוק הוא בין היתר מבצעי מימון קורצים, אך בעיקר עבודות הרכבת הקלה. אחרי הכול, אין כמו קטנוע זריז להשתחל בכבישים הסואנים. ככל שהפקקים מחמירים, יותר ויותר אנשים חוזרים לרכוב, וגם כאלה שמעולם לא עלו על אופנוע מוציאים כעת רישיונות ועולים במהרה על שני גלגלים", טוענת מנכ"לית גלגלים סיגל עוז. "העבודות צפויות להימשך עוד מספר שנים, כך שהצפי שלנו הוא שהמכירות של הדו-גלגליים יעלו בצורה ניכרת".

וכך, בעוד שבשנת 2013 נמכרו 14,168 קטנועים ואופנועים, ב-2014 עלה המספר רק במעט ל-14,385 וב-2015 נמכרו כבר 15,545 כלי רכב דו-גלגליים. לטענת עוז, גם ברבעון הראשון של 2016 ניכרת עלייה משמעותית במכירות הדו-גלגליים לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ברבעון זה נמכרו 4,213 אופנועים וקטנועים המהווים עלייה של 9%.

ואולם לטענת עוז, הציבור אינו מודע מספיק לעלויות הכרוכות באחזקת רכב דו-גלגלי. "אנו רגילים לעשות השוואה בין מוצרי צריכה שונים כמו מוצרי חשמל ומוצרי חלב, אך לא עושים זאת לגבי הטיפול בקטנועים ואופנועים. אמנם המחיר שלהם זול יותר מכלי רכב פרטיים, אך הטיפול שלהם הוא יקר".

 

בלאי גדול יותר

לדבריה, כלי רכב דו-גלגליים סובלים מבלאי גדול יותר מזה של מכוניות והטיפולים השוטפים סמוכים זה לזה. בעוד שבעלי מכוניות לוקחים את רכבם לטיפול כל שנה-שנתיים, בעלי דו-גלגליים צריכים לעשות זאת כל מספר חודשים. "בכלל, לעומת בעלי מכוניות, רוכבי דו-גלגליים צריכים לוודא שכלי הרכב שלהם מתוחזק ברמה הגבוהה ביותר בכל רגע נתון", אומרת עוז.

לאור אלפי הבקשות לטיפולים שהצטברו באתר בשנה האחרונה, החליטו ב"גלגלים" להציג לציבור את העלויות ה"אמיתיות" של אחזקת קטנוע. ההשוואה המוצגת כעת היא חלקית ולוקחת בחשבון את הדגמים הפופולריים ביותר. השוואה מלאה ניתן יהיה למצוא באתר "גלגלים".

נתחיל עם קטנועי ה-125 סמ"ק. האתר בדק מחיר ממוצע לטיפול של 12 אלף קילומטר, שנחשב לטיפול שוטף גדול עבור קטנוע. טיפול לדגם "מובי" של קימקו יעלה לכם בממוצע 813 שקל, ולדגם ה"דינק" 838 שקל. קטנוע סאן יאנג ג'וי רייד מעט מעליהם עם 938 שקל לטיפול. הקטנועים היקרים יותר לקנייה הם גם היקרים יותר במוסך. כך למשל, טיפול לווספה פיאג'ו והונדה PCX יעלה 1,058 שקל ו-1,123 שקל בהתאמה.

נעבור לקטנועים בנפח 250 סמ"ק. לגביהם בדק האתר טיפול גדול יחסית שמתבצע בדרך כלל לאחר 24 אלף קילומטר. גם בקטגוריה הזו הקימקו (שהוא גם הזול ביותר לקנייה בקטגוריה) מוביל עם עלות של 850 שקל לטיפול. אחריו נמצא הג'וי מקס של סאן יאנג והפיאג'ו אקס אוו עם 1,118 שקל ו-1,263 שקל בהתאמה. האופנוע היקר בקטגוריה זו הוא הימאהה אקס מקס, שטיפול גדול בו יעלה לכם בממוצע 1,582 שקל.

"מסקנה ברורה שעולה מן הנתונים, ושאיתה גם כדאי להגיע למוסך, היא שקיים יחס די קבוע בין מחיר האופנוע לעלות הטיפול במוסך", מסכמת עוז.

"עם קטנועי 125 סמ"ק קיים פער של כ-40% בין טיפול בקטנוע ההונדה לטיפול בקטנוע קימקו. אותו הדבר עם קטנועי 250 סמ"ק: קיים פער של 86% בעלות הטיפול של הקטנוע הזול בקטגוריה, הקימקו, ליקר ביותר, הימאהה".

לסיכום, העצה של עוז לבעלי כלי הרכב הדו-גלגליים היא "לשים לב שהצעת המחיר לטיפול שוטף היא כ-5% ממחיר הקטנוע (מחיר לקטנוע חדש). אם קיבלתם הצעת מחיר עם אחוז גבוה יותר, כדאי לכם לבדוק במוסך נוסף".

"נסיעה על כלי רכב דו-גלגליים בנתיבי תחבורה ציבורית תוריד את העומס בכבישים שנוצר בגלל עבודות הרכבת הקלה"

"אנו שואפים לצמצם את התלות ברכב הפרטי ולהגדיל את הנסיעות בתחבורה אלטרנטיבית, כמו גם לנהל נכון יותר את התנועה. כעת, כשהחלו עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, בעיית הגודש בכבישים רק גדלה. לפיכך עלינו לפתור אותה באמצעות פתרונות יצירתיים" - כך טוענת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב לענייני תחבורה, בינוי ותשתיות.

להבי נותנת שתי דוגמאות עיקריות לכוונתה, אשר אחת מהן היא הניסוי שעורך בימים אלו משרד התחבורה בשיתוף עם עיריית תל אביב. בניסוי, שהחל לפני חודשיים, מורשים אופנועים וקטנועים להשתמש בנתיבי התחבורה הציבורית בתל אביב. מטרתו לבדוק את איכויות הניידות של רוכבי האופנועים בנת"צים, כמו למשל הבטיחות שלהם, וכך גם לבדוק האם קיימת פגיעה בזמני נסיעת האוטובוסים. מדובר בינתיים בפיילוט שיימשך כחצי שנה, ובמהלכו יאספו נתונים מהשטח ע"י קסדות שעליהן מותקנות מצלמות (רוכבים נסיינים), מצלמות מעל רמזורים בצמתים מרכזיים ומצלמות המותקנות על עמודי מדרכות. במידה שהניסוי יוגדר כהצלחה, הוא יורחב לערים נוספות בישראל. "זה קיים כבר בלא מעט ערים בעולם ביניהן לונדון, שטוקהולם, פריז, וינה וברצלונה", טוענת להבי, "ואין סיבה שלא יגיע גם כאן".

דוגמה שנייה שהיא נותנת ושאמורה בעיניה להקל על העומס בכבישים לאור עבודות הרכבת הקלה, היא נסיעה של כלי רכב עם לפחות שלושה נוסעים בנת"צים. "גם זה קורה כבר בעולם ומוריד את העומס בכבישים. אם כלי רכב מלאים יורשו לנסוע באופן חופשי בנת"צים בשעות העומס, התושבים יחשבו פעמיים לפני שיוציאו את הרכב ויעדיפו אולי במקום זאת לנסוע ב'קארפול' עם אנשים שגרים קרוב אליהם", היא טוענת.

בהקשר זה היא מזכירה את הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב שכלי רכב עם שלושה או ארבעה נוסעים (תלוי בשעות) זוכים לנסוע בו בחינם. ואכן, ב-2015 יצאו 580 "קארפולים" ביום - עלייה של 12% לעומת 2014. "מדובר בפתרון זול ויעיל שלא מצריך את המדינה להשקיע בתשתיות יקרות כי הנת"צים קיימים כבר ממילא", טוענת להבי.

עלות טיפול ממוצעת
 עלות טיפול ממוצעת

מכירות קטנועים ואופנועים
 מכירות קטנועים ואופנועים