אפל החמיצה את התחזיות - המניה נפלה 8% לאחר המסחר

(עדכון) - החברה סיימה את הרבעון עם רווח של 1.9 דולר למניה והכנסות של 5.55 מיליארד דולר ■ האנליסטים העריכו כי אפל תדווח גם על ירידה ברווחים, אך מדובר בירידה חדה עוד יותר מהתחזיות ■ המכירות בסין נפלו ב-26%

האייפון החדש מדגם SE. "המון לקוחות ביקשו מכשיר כזה" / צילום: רויטרס
האייפון החדש מדגם SE. "המון לקוחות ביקשו מכשיר כזה" / צילום: רויטרס

אפל   החמיצה גם את התחזיות המונמכות לרבעון הראשון של השנה.

החברה סיימה את הרבעון עם הכנסות של 50.55 מיליארד דולר ורווח של 1.9 דולר למניה. המכירות בסין נפלו ב-26% והסתכמו ב-12.49 מיליארד דולר. 

החברה הודיעה שתגדיל את הדיבידנד למשקיעים ובמקביל תגדיל את היקף הרכישה העצמית של מניותיה.

מכירות האייפון היו נמוכות מהתחזיות המוקדמות והסתכמו ב-51.19 מיליון יחידות שהניבו הכנסות של 32.86 מיליארד דולר וזאת לעומת תחזית להכנסות של 33.23 מיליארד דולר מהאייפונים. מכירות האייפד והמק הפתיעו לטובה כשכ- 10.25 מיליון יחידות אייפד נמכרו והניבו הכנסות של 4.41 מיליארד דולר ו-4.03 מיליון יחידות מק נמכרו והניבו הכנסות של 5.1 מיליארד דולר.

התחזיות ציפו להכנסות מהאייפד של 4.34 מיליארד דולר והכנסות ממק של 6 מיליארד דולר.

האנליסטים בוול סטריט העריכו כי אפל עלולה להציג ירידה רבעונית במכירות וברווחים לראשונה מזה 13 שנה אולם העוצמה הפתיעה גם אותם. הפעם האחרונה שמכירותיה הרבעוניות ירדו היתה ברבעון הראשון של שנת 2003, כשהלפטופ של החברה היה מבין מוצריה הפופולריים ביותר.

הסיבה - מכירות נמוכות של מכשירי האייפון. בינואר דיווח העיתון היפני ניקיי כי ענקית הטכנולוגיה צפויה לקצץ את תפוקת אייפון 6s ו-6s Plus בכ-30% ברבעון שיסתיים בסוף מארס, אך התפוקה צפויה היתה לשוב לרמתה הרגילה ברבעון הנוכחי. קיצוץ התפוקה התברר כממושך יותר מהקיצוץ שביצעה החברה ב-2013, כשאפל צמצמה את הזמנות התפוקה לדגם הזול יותר, אייפון 5C חודש אחד בלבד לאחר השקתו. לפי הערכות, אפל לא מתכננת גם לייצר כמות גדולה של דגם האייפון החדש SE. 

בינואר צפתה אפל ירידה בהכנסות הרבעון שהסתיים בסוף מארס - תחזיתה הראשונה של החברה לירידה בהכנסות ב-13 השנים האחרונות כאמור - וזאת בשל סימני היחלשות בשוק הסיני הקריטי. כמו כן דיווחה אפל על הקצב הצמיחה האיטי ביותר אי פעם במשלוחי אייפונים. 

לפי הערכות בשוק, אפל אמורה הייתה להציג רווח של 2 דולר למניה ברבעון הראשון, והכנסות בהיקף 52 מיליארד דולר - ירידה של 14% ו-10% בהתאמה לעומת הרבעון הראשון ב-2015. החברה צפויה לדווח על מכירת 217 מיליון אייפונים בשנה האחרונה (סוף מארס 2015 עד סוף מארס 2016) - ירידה של 6% במונחים שנתיים. בכל שוק הסמארטפונים העולמי צפויה ירידה של 7% במכירות בתקופה זו. אנליסטים אף חוששים כי מנכ"ל אפל, טים קוק, יודיע היום כי המכירות ברבעון השני יירדו אף יותר.

מתחרתה הגדולה של אפל בשוק הסמארטפונים, סמסונג, דיווחה על תוצאות טובות יותר מאלה החזיות של אפל ברבעון הראשון. סמסונג פירסמה נתונים מקדמיים לפיהם היא צופה דווקא גידול של 10% ברווח ברבעון הראשון ועלייה של 4% במכירות.