מהיום: קנסות לרוכבי אופניים שירכבו על המדרכות

מי שירכב על אופניו לצד הולכי הרגל ייקנס ב-250 שקל, כך עפ"י החוק החדש שנכנס לתוקפו ■ קנסות חמורים יותר יינתנו למי שייסע נגד כיוון התנועה, יעבור ברמזור אדום וישתמש בטלפון הנייד בזמן הרכיבה

אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי
אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי

החל מהיום (א') תחל משטרת ישראל לחלק קנסות על סך 250 שקל לרוכבי אופניים שייסעו על המדרכה המיועדת להולכי רגל. האכיפה תבוצע על ידי שוטרי משטרת ישראל נגד רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים שירכבו על הכלים לא בשביל האופניים המסומן לכך.

בשבועות האחרונים כהכנה לתחילת האכיפה, יצאה המשטרה יחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועיריית תל אביב לקמפיין הסברה נרחב לציבור, קמפיין שכלל שילוט חוצות, סרטון הסברה והטבעה של גרפיטי ירוק על המדרכות.

בין העונשים שניתן יהיה להחיל החל מהיום: קנס, הוצאת אוויר מהאופניים והחרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק). פקחי עיריית תל אביב ייצמדו לשוטרים על מנת ללמוד את נושא האכיפה.

שלשום התכנסו כ-150 רוכבי אופניים בכיכר רבין בתל אביב כדי למחות על תכנית הקנסות . הרוכבים התאספו בכיכר כשהם נושאים שלטים עם סיסמאות כגון "העם דורש שבילים למדוושים", ויצאו לרכיבה מחאתית בכבישי העיר. "נרכב ביחד על הכביש כגוש אחד, נעשה מלא רעש ונפגין נוכחות בצירים מרכזיים בתל אביב שחסרים בהם שבילי אופניים", הוסבר בעמוד האירוע בפייסבוק. "נראה לעירייה ולנהגים כמה אנחנו צריכים מרחב רכיבה בטוח משלנו".

 

אך לא רק רוכבי האופניים זועמים, גם פקחים רבים ברשויות ברחבי הארץ חוששים ממשימת האכיפה שתתגלגל לפתחם, מבלי שיוענקו להם הסמכויות המשפטיות המתאימות לכך. על אף שפקחי עיריית תל אביב יצוותו לשוטרים עם פתיחת מבצע האכיפה, פקחים בשאר חלקי הארץ עומדים על דעתם כי הם לא נהנים מהגיבוי המשפטי הדרוש בכדי לעמוד במשימות מסוג זה ולא מליווי משטרתי.

במכתב שהועבר לידיהם של מספר חברי כנסת, כתב שמואל שי אלבו, העומד בראש הוועד הארצי של המפקחים ברשויות המקומיות, כי הפקחים דורשים הגנה משפטית מפני תביעות ופגיעות מצד הציבור. "אנו מתנגדים נחרצות לאכיפת התקנה של נסיעה על אופניים חשמליים עד שלא יטופלו בעיות המפקחים בנושא כמו הגדרת תפקיד המפקח בחוקת העבודה, הגנה משפטית וכיסוי ביטוחי וסמכויות", כתב אלבו.

"בשנים האחרונות אנו פועלים ומשקיעים רבות בעידוד הרכיבה על אופניים בעיר כאמצעי חלופי לשימוש ברכב הפרטי במיוחד לנוכח העדר פתרונות מספקים של תחבורה ציבורית", אמר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. "הצלחתנו במימוש החזון לוותה במציאות חדשה ותופעות בלתי נסבלות כמו נסיעה פרועה של אופניים חשמליים המסכנים את הולכי הרגל".