הזדמנות ישראלית: מאגר נפט בשווי כ-1.2 מיליארד ש' ב"חתרורים"

עפ"י דוח המשאבים, מאגר "חלמיש" בשטח הרישיון מכיל נפט בהיקף שבין 7-11 מיליון חביות ■ בין השותפים ברישיון: זרח, גוליבר אנרג'י, הזדמנות ישראלית, הזדמנות קפריסין, אשטרום ומייסד שותפות אבנר

חביות נפט / צילום: שאטרסטוק
חביות נפט / צילום: שאטרסטוק

רישיון "חתרורים" באזור ים המלח מכיל מאגר נפט בשווי של כ-1.2 מיליארד שקל. כך עולה מדוח המשאבים שפרסמו הבוקר (א') החברות המחזיקות ברישיון. מהדוח שנעשה ע"י Dunmore Consulting עולה כי האומדן הטוב ביותר הוא שהמאגר מכיל כ-7 מיליון חביות נפט ובאומדן הגבוה כ-11 מיליון חביות. הכמויות בדוח של המעריך החיצוני סווגו כ"משאבים מותנים", סיווג גבוה המצביע על 100% ודאות גיאולוגית להימצאות נפט וזאת לאור העובדה שכבר הופק נפט מתוך המאגר, מאגר חלמיש.

רישיון "חתרורים" משתרע על שטח של כ-94 קמ"ר באזור ים המלח. בשנת 1995 ביצעה קבוצת דלק קידוח בשטח הרישיון, בעומק של כ-2 קילומטר, ונמצא בו נפט. יצוין כי היה זה הקידוח האחרון שביצעו קבוצת דלק ואבנר ביבשה, טרם תגליות הגז בים, אולם בזמנו הוחלט שלא להפיק את הנפט מהמאגר בשל שיקולי כדאיות, לנוכח מחירי הנפט הנמוכים באותה תקופה.

באוקטובר האחרון הממונה על ענייני הגז והנפט במשרד התשתיות אישר את בקשת שותפות חיפושי הגז והנפט הזדמנות ישראלית  לקבלת 25% מרישיון "חתרורים". הבקשה הוגשה בשיתוף עם זרח (28.75%), גוליבר אנרג'י (28.75%), C.O. Cyprus Opportunity (5%), אשטרום (10%) וחברה בשליטתו של ד"ר אליהו רוזנברג , מייסד השותפות אבנר שיחזיק ב-2.5% מהרישיון. יצוין כי זו הפעם הראשונה שחברה הרשומה למסחר בבורסה הקפריסאית נכנסה לפעילות בתחום חיפושי הנפט בישראל.

עם קבלת הרישיון הודיעו השותפות כי בכוונתן להיכנס מחדש לקידוח "חלמיש" ולבצע קידוח אלכסוני למרכז החזוי של המאגר. תכנית הקידוח, שנעשה ביוזמת ד"ר אלי רוזנברג, מייסד שותפות אבנר, מתבססת על תוצאות סקר סייסמי שהתקבל מתוך חור הקידוח בעבר, כאשר הקידוח החדש יתבצע תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. על פי תכנית העבודה שצורפה לרישיון, על החברות המחזיקות ברישיון היה לפרסם דוח משאבים פרוספקטיביים עד לראשון במאי 2016, וכך אכן נעשה היום. תקציב הקידוח הינו כ-5 מיליון דולר לכלל השותפים.

מנכ"ל הזדמנות ישראלית אייל שוקר הביע שביעות רצון מתוצאות הסקר ומהפוטנציאל העצום של המאגר. לדבריו, "דווקא בתקופה של חוסר וודאות בכל הקשור לתחום חיפושי הגז והנפט בישראל, עבור השותפות הייתה כאן הזדמנות להיכנס למאגר שכבר הופק ממנו נפט בעבר תוך הקטנת חוסר הוודאות ותוך חבירה לד"ר אלי רוזנברג מייסד שותפות אבנר שניהל את הקידוח האחרון למאגר ובידיו מלוא הנתונים. דוח המשאבים למעשה הינו הוכחה שהאסטרטגיה הייתה נכונה והנכס הוא איכותי".

לדברי שוקר, בכוונת השותפים, לאור הדוח, לקדם במהירות את תכניות העבודה ברישיון ולהתחיל בהיערכות לקידוח במבנה תוך ניצול ירידת מחירי השירותים בענף ובכך להוזיל את עלות הקידוח בהשוואה לתקציב המתוכנן.