שימריך ונויברגר מתקרבים לרכישת החיתום והברוקראז' של לידר

הבנק הבינלאומי צפוי להצטרף למכירה ■ בכירי הפעילות הנמכרת מתפטרים ■ הערכות: העסקה לרכישת הפעילות בידי ווליו בייס תיחתם בימים הקרובים

עידו נויברגר וויקטור שמריך / צילום: תמר מצפי
עידו נויברגר וויקטור שמריך / צילום: תמר מצפי

המו"מ לרכישת פעילויות החיתום והברוקראז' של לידר שוקי הון על-ידי בית ההשקעות ווליו בייס (ValueBase) מתקדם, ועל-פי ההערכות העסקה בין הצדדים, המוערכת בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים, צפויה להיחתם בימים הקרובים.

את המו"מ לרכישת הפעילויות מבצע ווליו בייס, שבשליטת ויקטור שימריך ועידו נויברגר, מול לידר השקעות, בעלת השליטה בלידר שוקי הון, וללא מעורבות מנהלי החברה הנמכרת. עובדה זו גרמה לאחרונה להודעות התפטרות מצד מספר דמויות מפתח בפעילות הנמכרת - מנכ"ל חברת החיתום לידר הנפקות, רנן כהן אורגד (אשר הודיע על כוונתו להתפטר בתום תקופת הודעה מוקדמת של ארבעה חודשים) והמשנה למנכ"ל לידר שוקי הון, שי בן יקר.

לא מן הנמנע כי לשניים אלה יצטרפו בימים הקרובים מנהלים ועובדים נוספים של הפעילויות הנמכרות, וזאת חודש לאחר שמנכ"ל לידר שוקי הון, עמית ורדי, הודיע על כוונתו לפרוש מהתפקיד לאחר כהונה של שש שנים בראשות החברה.

ווליו בייס הוקם לפני ארבע שנים על-ידי שימריך ונויברגר, לאחר שניהלו במשך שבע שנים את בית ההשקעות דש איפקס (כיום מיטב דש). בית ההשקעות של השניים עוסק בניהול נכסים, בבנקאות השקעות, וכבר מחזיק בפעילות חיתום, אולם רכישת פעילות ההנפקות של לידר צפויה להגדיל משמעותית את נפח הפעילות שלהם בתחום זה. באחרונה נכנס ווליו בייס לתחום האנליזה, עם צירופו של שי ליפמן לחברה.

מלבד נויברגר ושימריך, המחזיקים כל אחד ב-20% ממניות ווליו בייס, מושקעים בבית ההשקעות גופים שליוו את השניים בימי דש איפקס - נתן חץ, משפחת ורטהיים ובית ההשקעות מיטב דש, גם הם עם החזקה של 20% כל אחד. בזרוע החיתום של ווליו בייס מחזיק 10% מהמניות המנכ"ל של פעילות זו, פלג פאר, שכיהן בעבר כמשנה למנכ"ל חברת החיתום של אקסלנס נשואה.

תחום החיתום של לידר שוקי הון כולל מתן שירותי הפצה וחיתום בהנפקות ני"ע לציבור, הנפקות פרטיות והפצות של חבילות ני"ע. בפעילות החיתום של לידר שותף הבנק הבינלאומי, עם 20% מהחברה (אשר נרכשו בשנת 2011 תמורת 5 מיליון שקל), וככל הנראה ינצל הבנק את זכות ההצטרפות שיש לו במקרה של מכירת הפעילות. תחום הברוקראז' של לידר שוקי הון כולל שירותים בני"ע, שירותי שיווק השקעות, ביצוע ניתוח חברות ומחקרים וכן פעילות תיווך בין-בנקאי במט"ח, ריביות ונגזרים פיננסיים.

לידר שוקי הון מוחזקת ב-46% על-ידי לידר השקעות ונסחרת לפי שווי של 485 מיליון שקל. מלבד שירותי החיתום והברוקראז', פועלת החברה גם בתחום המסחר בני"ע ומחזיקה ב-50% מבית ההשקעות ילין לפידות, האחראי על עיקר רווחיה ושוויה. דוחות לידר שוקי הון לשנת 2015 מלמדים כי הכנסות חברת החיתום צמחו ב-10% ל-31 מיליון שקל, על רקע גיוסי חוב הנרחבים הנרשמים בשוק המקומי, והרווח לפני מס מפעילות זו עמד על כ-12 מיליון שקל - דומה לרווח ב-2014.

הכנסות מגזר הברוקראז' אשתקד, שהתקרבו ל-34 מיליון שקל, נחלשו ב-5.5%, לאחר שנפגעו מירידה במחזורי פעילות במסחר הבין-בנקאי, והרווח לפני מס מפעילות זו נפגע גם מהוצאות הקמה של פעילויות חדשות בתחום, וצנח ב-40% ל-4 מיליון שקל.

סך הכנסות לידר שוקי הון עלו ב-7% ל-126 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צמח ב-8% ל-50 מיליון שקל. לידר שוקי הון, ובמרכזה ההחזקה בילין לפידות, היא ההחזקה העיקרית של לידר השקעות, בשליטת יורשי דן דוד, הנסחרת בשווי של 140 מיליון שקל אחרי שחיקה של 5% במנייתה מתחילת השנה.

בעלי המניות בווליו בייס
 בעלי המניות בווליו בייס