מיליארד דולר באוויר: ארה"ב בוחנת הצטיידות בטילי כיפת ברזל

ל"גלובס" נודע כי חברת רית'און האמריקאית מציעה במסגרת המכרז את טילי היירוט של חברת רפאל ■ אם תזכה - זו תהיה הפעם הראשונה שבה טילי היירוט של כיפת ברזל ייוצאו מישראל

כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס

צבא היבשה של ארה"ב בוחן הצטיידות אפשרית בטילי היירוט המשמשים את מערכת ההגנה הישראלית מפני רקטות, "כיפת ברזל". טיל היירוט המשמש את מערכת כיפת ברזל נקרא "טמיר", והוא פותח בחברת רפאל מערכות לחימה.

בחודשים האחרונים פרסם הצבא האמריקאי מכרז לקראת הצטיידות עתידית במערכת הגנה על כוחות היבשה שלו מפני מגוון של איומים עדכניים כמו רקטות, מטוסים ללא טייס וטילי שיוט. על פי הערכות, הליכי המכרז עתידים להסתיים בעוד שנתיים בקירוב, ובמסגרתו מתמודדות שתי החברות האמריקאיות לוקהיד מרטין ורית'און.

ל"גלובס" נודע כי חברת רית'און האמריקאית מציעה במסגרת המכרז את טילי היירוט של חברת רפאל. אם רית'און תזכה במכרז - זו תהיה הפעם הראשונה שבה טילי היירוט של כיפת ברזל ייוצאו מישראל. גורם ביטחוני ישראלי העריך בשיחה עם "גלובס" את פוטנציאל הזכייה במכרז בארה"ב במיליארד דולר. לוקהיד מרטין מעמידה בתחרות מול רית'און טילי הגנה שבפיתוחה.

לאחרונה הודיעה רפאל כי השתתפה בניסוי יירוט ראשון בטיל טמיר שנעשה על אדמת ארה"ב. במסגרת הניסוי שוגר לראשונה הטיל המיירט ממשגר רב-משימתי המשמש את הצבא האמריקאי לעבר כלי טיס בלתי-מאויש שדימה בעבורו מטרה. לניסוי קדמו התאמות מיוחדות שנעשו לטיל המיירט, באופן שאפשר לשגר אותו ממשגר שלא פותח במיוחד בעבורו. מהודעת החברה עולה כי הניסוי הסתיים בהצלחה, וכי בעתיד צפויים ניסויים נוספים בטיל היירוט הישראלי.

מאז שנת 2011, אז נפרסו סוללות ראשונות של כיפת ברזל, יירטה המערכת יותר מ-1,500 רקטות שנורו לעבר ישראל - רובן מכיוון רצועת עזה. ברפאל אומרים כי ב-90% מהמקרים שבהם כוונו מיירטי המערכת לעבר רקטות מאיימות - נעשה יירוט מוצלח. טילי היירוט משוגרים רק לעבר רקטות שעתידות לפגוע באזורים מאוכלסים או באזורים מוגנים, כמו מתקני תשתית חיוניים למשק ובסיסי צבא. חרף השבחים והעניין הרב שבהם זוכה כיפת ברזל בעולם - מערכת היירוט עדיין לא יוצאה. עם זאת, התעשייה האווירית דיווחה בעבר כי המכ"ם המשמש את המערכת ומיוצר בחברה-הבת שלה, אלתא מערכות, נמכר לשורה של צבאות ברחבי העולם.

 

רית'און, שמתמודדת במכרז של הצבא האמריקאי עם המיירטים הישראליים, מקיימת עם חברת רפאל שיתוף פעולה אינטנסיבי בעיקר במסגרת תוכנית הפיתוח המשותפת של מערכת ההגנה החדשה מפני רקטות וטילים, "שרביט קסמים". במסגרת שיתוף הפעולה בין החברות, רית'און עוסקת גם בייצור של רכיבים הקשורים למערכת כיפת ברזל ובהם גם רכיבים הקשורים לטיל היירוט - טמיר. כך, צוותים משותפים של שתי החברות עשו לקראת ניסוי היירוט שהתקיים בארה"ב את ההתאמות הנדרשות לטיל טמיר, והם עתידים לשתף פעולה לקראת התאמות נוספות שיעשו לטיל לקראת סדרת ניסויים שמתוכננת להיעשות בארה"ב.