מסתמן: ראש אפ"י ימונה לראש משלחת הרכש בניו-יורק

יחליף בחודשים הקרובים את ראש משלחת הרכש המכהן, אהרון (אהרל'ה) מרמרוש, שיפרוש לגמלאות ■ לביא הוביל כמה מהלכים להקלת היצוא הביטחוני הישראלי, תוך קיצור הליכים למתן רישיונות שיווק ויצוא של מוצרים לחברות הביטחוניות

דובי לביא. רכש וסיוע ב–7 מיליארד דולר / צילום: איל יצהר
דובי לביא. רכש וסיוע ב–7 מיליארד דולר / צילום: איל יצהר

נמשכות התזוזות בצמרת משרד הביטחון: ראש האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד, דובי לביא, עתיד לסיים בחודשים הקרובים את תפקידו וצפוי להתמנות לתפקיד ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בניו-יורק. כפי שמסתמן, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון (הליכוד), עתיד לאשר בקרוב את מינויו החדש של לביא, והוא יחליף את ראש משלחת הרכש המכהן, אהרון (אהרל'ה) מרמרוש, שצפוי לפרוש לגמלאות.

לביא נכנס לתפקידו כראש האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני בתחילת 2014, והחליף את מאיר שליט. הוא הוביל כמה מהלכים להקלת היצוא הביטחוני הישראלי, תוך קיצור הליכים למתן רישיונות שיווק ויצוא של מוצרים לחברות הביטחוניות. בד-בבד, לביא וראשי מטה הסייבר הלאומי שבמשרד ראש הממשלה עסקו בקידום טיוטת הצו המאפשר למשרד הביטחון להחיל רגולציה על יצוא של מערכות סייבר מישראל לחו"ל. בעקבות התנגדויות רבות מצד ראשי תעשיית הסייבר, החליט באחרונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעצור את ההליכים לקידום הצו השנוי במחלוקת ולהסתפק בפיקוח מוגבל על יצוא של מוצרים העונים להגדרה של "סייבר התקפי".

הסיוע צפוי לגדול

אם מינויו של לביא לתפקיד ראש המשלחת בניו-יורק יאושר כמתוכנן, הרי שבתפקידו הבא הוא צפוי לנהל מדי שנה בעבור מערכת הביטחון רכש נרחב בארה"ב, שהיקפו מוערך ב-4 מיליארד דולר. זאת, בזמן שעל הפרק עסקת ההצטיידות במטוסי החמקן, F-35, שבינתיים ישראל הזמינה 33 מהם ועשויה להזמין נוספים. לצד קידום תוכנית ההצטיידות במטוסי הקרב המתקדמים, לביא צפוי לקחת חלק פעיל בניהול של כספי הסיוע הביטחוני מארה"ב לישראל - והיקפם כ-3.1 מיליארד דולר.

גורמים ביטחוניים העריכו כי היקף הסיוע יגדל בעקבות הסכם הגרעין בין מדינות המערב לבין איראן. עם הרחבת הסיוע הביטחוני - סוגיה שעדיין נדונה בין שתי המדינות - ישראל מתעניינת בין השאר בהגדלת מספר מטוסי החמקן, ברכש של מטוס-מסוק מסוג V-22 המסוגל להמריא ולנחות אנכית ומיועד לשמש בעיקר כוחות מיוחדים ובהצטיידות בפצצות מתקדמות שחודרות בונקרים.

בסוף החודש הנוכחי ייכנס אלוף (במיל') אודי אדם לתפקיד מנכ"ל משרד הביטחון ויחליף את אלוף (במיל') דן הראל שהודיע באחרונה על החלטתו לפרוש מהתפקיד. אדם כיהן בשנים האחרונות כיו"ר התעשייה הצבאית (תעש מערכות). כפי שפורסם ב"גלובס" בראשונה בשבוע שעבר, שרי הביטחון והאוצר צפויים לאשר בקרוב את מינויו של תא"ל (במיל') אורי אגמון לתפקיד יו"ר החברה שנמצאת בתהליכי הפרטה.