אקזיט ישראלי: גליל מדיקל נמכרה שוב, הפעם ב-110 מיליון דולר

הרוכשת היא חברת BTG הבריטית ■ גליל פיתחה מכשיר רפואי שנועד לבצע צריבה של רקמות באופן זעיר פולשני באמצעעות הקפאה, כאשר היישום הראשון היה לתחום סרטן הערמונית 

 

 

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

חברת גליל מדיקל מיוקנעם, העוסקת בתחום החיסול בהקפאה של גידולים סרטניים, בעיקר בערמונית, חתמה על הסכם למכירתה לחברת BTG הבריטית. העסקה בוצעה לפי שווי של 110 מיליון דולר לגליל. הרוכשת, BTG, היא חברת פארמה ומכשור רפואי המתמקדת בתחומי הסרטן והרפואה הדחופה, ונסחרת בנאסד"ק ובבורסה הבריטית לפי שווי של כ-2.2 מיליארד ליש"ט.

גליל מדיקל הייתה תקוות תחום המכשור הרפואי בישראל בסוף שנות ה-90 ותחילת ה-2000. היא פיתחה מכשיר רפואי שנועד לבצע צריבה של רקמות באופן זעיר פולשני באמצעעות הקפאה, כאשר היישום הראשון היה לתחום סרטן הערמונית. השיטה כללה החדרה של מחטים לתוך הערמונית והזרמת גז לתוך המחט כך שבקצה המחט ייווצר עיגול קרח, שיקפיא את הרקמה הסרטנית ורק אותה. מגוון של בעיות טכנולוגיות ועסקיות מנעו מן החברה לממש את ההבטחה הגלומה בטכנולוגיה ולהשתלט על השוק.

ב-2003 מוזגה הפעילות של גליל עם פעילות דומה של חברת אמרשם הבריטית, כאשר אמרשם מחזיקה 75%. באותה תקופה הניבה הפעילות הממוזגת 7.6 מיליון דולר. אולם אמרשם נרכשה על ידי GE, ועמדה לנטוש את הפעילות.

גליל גייסה 48 מיליון דולר והשתמשה בכמחצית הסכום לרכוש בחזרה את חלקה בפעילות, במהלך שהובל על ידי המשקיעים Thomas McNerney Partners, Vertical Group ו-Investor Growth Capital. פעילות פיתוח המחטים נשארה ביקנעם, בעוד פעילות פיתוח המערכת והשיווק עברה לארה"ב.

ב-2008 עמדה להתמזג גליל עם חברת Endocare האמריקנית, לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, אולם המיזוג לא יצא לפועל לאחר שאנדוקר עצמה קיבלה הצעה אטרקטיבית יותר לרכישתה.

גליל המשיכה עצמאית, והתפתחה מתחום הסרטן גם לתחום ההקפאה לטיפול בכאבים. בדצמבר 2015 ביקשה לרכוש בכ-10 מיליון דולר את הפעילות של חברת Pearson האמריקנית אולם לא הצליחה לגייס מימון בהיקף של כ-26 מיליון דולר שהיו תנאי לרכישה. כעת ניתן רק לקוות שהחברה הגיעה סוף סוף לחוף מבטחים.

עינת וידברג ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות' ייצגה את גליל מדיקל. אשוק צ'נדרשיקר ממשרד גולדפרב זליגמן ושות' ייצגו את BTG.