"לא מכיר גורם אחד בארץ שרוצה להוריד את מחירי הדיור"

יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי: "הבעיה היא שהקבלנים, הבנקים וגם עוד הרבה מקצועות שמשיקים לנדל"ן רק מרוויחים ממחירי הדירות הגבוהים"

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

"אני לא מכיר גורם אחד בארץ, ואסור לשכוח שיש גם פוליטיקה בסיפור, שרוצה להוריד את מחירי הדיור - חוץ ממי שאין לו דירה. וגם הם, רגע אחרי שרכשו דירה, מתהפכים". הדובר הוא אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור והאיש שנקרא לפני עשרה חודשים להוציא לפועל את תוכניות שר האוצר משה כחלון להורדת מחירי הדיור.

"כשתהיה מאסה של דירות במחיר למשתכן, כולם יבלעו את הכובע. ותהיה מאסה", מבטיח יצחקי, "רואים את המכרזים נסגרים ורואים גם איך החברות הגדולות מגיעות. בראש העין דניה סיבוס, אורתם סהר וגם גינדי החזקות. כולם מגיעים ולא תהיה להם ברירה".

יצחקי מדגיש שכמות האינטרסנטים עצומה: "ישבתי עם הרוכשים של מחיר למשתכן בעפולה, אמרתי להם שיש שם הרבה ביקוש ושהצפי הוא שמחירי הדירות שם יעלו. הם ענו לי שעכשיו, אחרי שזכו בהגרלה, הם שמחים שהמחירים יעלו. זה מצב קשה. כמות היחצ"נים והדוברים עצומה. זה מתחיל בקבלנים וממשיך בבנקים, ואני רואה את טביעות האצבע בכל מקום. הבעיה היא שהקבלנים, הבנקים וגם עוד הרבה מקצועות שמשיקים לנדל"ן רק מרוויחים מהמחירים הגבוהים. עו"ד שגובה 0.5% ממחיר הדירה ירוויח אם המחירים יירדו? בנק ירוויח יותר אם המחיר ירד?".

- ומה לגבי המשכנתאות?

"טעינו שלא סגרנו את זה מראש עם הבנקים, אבל עכשיו נתקן את זה. תהיה ערבות חוק מכר או פוליסת ביטוח. יש גם הרבה מקומות שבהם אין פרצלציה ואי אפשר לרשום הערת אזהרה אז חייבים ללכת בדרך של ליווי בנקאי ושם אין בעיה. בכל מקרה, הרוכשים צריכים לדעת שלא ניתן לאף פרויקט ליפול. אם יקרה משהו, נתערב. אנחנו בודקים מה כמות הפרויקטים שיש בהם בעיה בגלל הליווי הבנקאי ונסתדר עם הקבלן. אולי נהפוך להיות המלווה שלו".

 

"להרגיע משקיעים"

מאז נכנס יצחקי לתפקידו כיו"ר מטה הדיור, הוא חוזר ואומר שאחת הבעיות הקשות בענף היא המחסור בגורמי ייצור ובידיים עובדות. "צריך להביא גורמי ייצור - וכל השאר פתיר. קרקעות זה לא בעיה, תיקנו את תמ"א 35 ויש מספיק קרקעות לעוד 20 שנה. צריך לתכנן, אבל התהליך הזה הולך ומתקצר. אבל אנחנו צריכים גורמי ייצור. יש לנו הסכמים עם שלוש מדינות במזרח אירופה (מולדובה, בולגריה ורומניה) ועכשיו שר השיכון האוקראיני צריך להגיע לחתום. אנחנו מנסים להתמקד ברומניה, כי שם העובדים הטובים ביותר. לגבי הסינים, הם מורחים אותנו, אבל עוד לא התייאשנו.

"אני מקווה שחברות זרות יביאו עובדים. יילמזלר הטורקית מפוצצת כאן בעבודה. בכל הקשור לעובדים פלסטינים, יש כבר 45 אלף עם רישיון ונוסיף עוד 7,000. נתנו 100 מיליון שקל למינהל האזרחי ולמתאם הפעולות בשטחים כדי לשפר המעברים. המצב שם נורא".

יצחקי מתייחס לטענה שהועלתה ב"גלובס" בשבוע שעבר בנוגע להיצע אפסי במכרזים שאינם מחיר למשתכן, מה שמשפיע על שוק משפרי הדיור והמשקיעים: "אין שני מלאים. יש איקס דירות, וצריך לבחור איפה לשים אותן. זה יכול להיות גם הכל דירות להשכרה כמו שמישהו חשב בעבר. אנחנו החלטנו על מחיר למשתכן.

"צריכים גם לנתח בדיוק את הביקוש. עד היום 26 אלף איש הוציאו תעודות זכאות. אם זה הביקוש, כולם יקבלו דירות עכשיו. אבל אף אחד לא יודע מה הביקוש האמיתי. אחרי ההגרלות במרכז - בראשון לציון ובבית דגן נדע יותר".

- אתם חושבים על עוד צעדים?

"נרכז מאמץ גם בפינוי בינוי, ואנחנו מחפשים עוד אפיקים להרגיע את הביקוש של המשקיעים, אולי גם בסוגיות מיסוי נוספות".