חוגגים עצמאות: הישראלים קונים פחות זיקוקים - אבל יותר דגלים

הערב הם יאירו את שמי המדינה במופעי זיקוקים מרהיבים, אך ראשי ענף הזיקוקים בארץ מתריעים על ירידה נמשכת ומשמעותית במכירות

זיקוקים בדובאי/ צילום: יוטיוב
זיקוקים בדובאי/ צילום: יוטיוב

הערב (ד') הם יאירו את שמי המדינה במופעי זיקוקים מרהיבים, אך ראשי ענף הזיקוקים בארץ מתריעים על ירידה נמשכת ומשמעותית במכירות, על רגולציה מכבידה ועל רבים שהיו פעילים בענף עד לפני שנים אחדות ובחרו לחפש לעצמם פרנסה אחרת.

"ענף עסקי לא יכול להתבסס על ערב אחד בשנה", אמר היום יו"ר פורום יבואני הזיקוקים באיגוד לשכות המסחר, ירון מור. על-פי הערכה של מור, לקראת חגיגות יום העצמאות ה-68 של מדינת ישראל, שיחלו הערב בבמות בידור בכל רחבי הארץ, הוציאו הרשויות המקומיות כ-4 מיליון שקל בלבד - מה שמהווה לדבריו הימשכות במגמת הירידה בהוצאה של רשויות מקומיות על מופעי זיקוקים. מור ציין כי בחג העצמאות שצוין ב-2008 הוציאו הרשויות המקומיות כ-5.5 מיליון שקל בהתקשרותן עם מפעילי זיקוקים.

באיגוד לשכות המסחר העריכו כי מכירות הזיקוקים לקראת חגיגות יום העצמאות היוו השנה כ-82% מסך המחזור השנתי של העוסקים בענף זה. שם ציינו כי עד לפני שנים אחדות חגיגות יום העצמאות היוו 60% מהביקוש השנתי בענף. גורמים הפעילים בענף מייחסים את הירידות החדות בהיקפי הפעילות בו לשורה של הגבלות, שמובילות לדעיכתו.

למשל, חוק הרעש, האוסר הפעלת זיקוקי דינור במרחק שקטן מקילומטר מאזורי מגורים, או הגבלת השימוש בזיקוקים ובאמצעים למופעי פירוטכניקה במקומות סגורים - כמו אולמות שמחה. בנוסף ישנו איסור מהשנה האחרונה על יבוא של סוגי זיקוקים שהיו עד כה נפוצים - בעקבות שימוש נרחב שנעשה בהם בהפרות הסדר במזרח ירושלים. "כל רגולטור מושך לכיוון שלו - והיבואנים ומפעילי הזיקוקים נמצאים בתווך", אמר מור.

על-פי נתוני פורום יבואני הזיקוקים, בישראל פועלים כ-550 מפעילי זיקוקים, לעומת כ-1,400 שפעלו בעבר בענף: "הבעיה ניכרת באופן המוחשי ביותר באירועי יום העצמאות. כשיש כ-650 נקודות הפעלה של זיקוקים - אין לנו מספיק מפעילים", אמר מור.

לצד הירידה המתמשכת בפעילות ענף הזיקוקים, ניכר כי יום העצמאות ה-68 למדינת ישראל שמח במיוחד עבור יצרני ויבואני הדגלים: מנתונים שמסר אגף הטקסטיל שבאיגוד לשכות המסחר עולה כי השנה חלה עלייה בשיעור של 10% ברכישת דגלים וקישוטים המבוססים על דגלי הלאום, כך שהשבוע יונפו ברחבי הארץ לא פחות מ-1.26 מיליון דגלים. היקף המכירות של כלל הדגלים מכל הגדלים מוערך השנה בכ-12 מיליון שקל.

 

על-פי הנתונים של האיגוד, השנה חלה עלייה של 13% בביקוש לדגלי ענק: מדובר בדגלים המוזמנים בידי חברות אחזקה של מבני מגורים ומשרדים ומוועדי בית משותפים.

כך, מחברת מרום אפ.ג'י.פי, שבבעלות אבי מרום מילברגר, הוזמן הדגל הגדול ביותר - 1,650 מ"ר. הדגל הוזמן בידי גורם מחו"ל, ולדברי מרום הוא יונף במסגרת נשף מפואר, שבו יחגגו תומכי ישראל את יום העצמאות. לדברי מרום, לצד העלייה בביקוש לדגלים מצד מוסדות, מפעלים ועסקים פרטיים - השנה חלה ירידה בשיעור של 5% בביקוש לדגלים מצד הרשויות המקומיות.