הבנק המרכזי של יפן: יש להמתין לראות את השפעת הריבית השלילית

בבנק המרכזי היפני אומרים שצירוף של ריבית שלילית והרחבה כמותית מתחיל לתת אותותיו בהוצאות המימון של הפירמות והפרטים ■ "אם יהיה צורך הבנק יתערב שוב"

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

פרוטוקולים של ישיבת הבנק המרכזי היפני מסוף חודש אפריל פורסמו היום ביפן. מהפרוטוקולים עולה כי חברי הוועדה המוניטרית בבנק מבקשים להמתין ולראות את השפעת הריבית השלילית על הכלכלה בטרם יקבלו החלטות נוספות.

בחודש ינואר האחרון הפתיע הבנק המרכזי היפני והוריד את הריבית למערכת הפיננסית על פיקדונות המופקדים אצלו למינוס 0.1% וזאת לעומת ריבית חיובית ששילם למערכת בשיעור של 0.1%.

המערכת הכלכלית סערה כי מדובר למעשה בניסוי שעלול להתברר כקטלני עבור הכלכלות הריאליות. היו כלכלנים שאף התבטאו בחריפות נגד המהלך וכינו אותו בכינוי הידוע לשמצה ממלחמת העולם השנייה כ"קמיקזה יפנית" נוספת.

זמן לא רב לאחר הורדת הריבית ביפן לשיעורים שלילים החל הבנק בתכנית של הרחבה כמותית, כלומר הדפסה של כסף וזריקתו לשוק. הבנק המרכזי היפני חושש, כמו יתר הבנקים המרכזיים בעולם, משיעורי האינפלציה הנמוכים שלטענתו נובעים מירידה בביקושים ולאו דווקא מעלייה בהיצעים.

מקבלי ההחלטות בבנק ציינו בישיבה שהתקיימה בסוף נובמבר, וכאמור מתפרסמת היום, כי יש להמתין להתפתחויות ולא לנקוט בצעדים אגרסיביים נוספים. יחד עם זאת, מצוטטים קברניטי הבנק, כי לא יהססו להרחיב את התערבות הבנק בכלכלה אם יתברר שהמהלכים האחרונים לא מביאים לתוצאה המיוחלת.