האם משרת של טראמפ קרא לחסל את אובמה?

"הצבא שלנו היה צריך לירות באובמה כסוכן של האויב כבר בתקופת כהונתו הראשונה" ■ היריבות בין טראמפ לצמרת הרפובליקאית נותרה גם אחרי הפגישה בין המיליארדר ליו"ר בית-הנבחרים

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

השירות החשאי הודיע שיחקור את המשרת האישי של דונלד טראמפ לאחר שנחשפו פוסטים של המשרת בפייסבוק, שבהם הוא קורא "לחסל" את נשיא ארה"ב, ברק אובמה. כך דיווח אמש אתר החדשות "דיילי ביסט".

המשרת, אנתוני סנקאל, עבד בחווילת הפאר של טראמפ, מאר-א-לאגו, בפאלם-ביץ', פלורידה, כ-17 שנה ודאג למלא את כל צרכי אדונו ברמה האישית ביותר - בחירת בגדים, כביסה, פתרון בעיות יום-יום מיידיות ומילוי כל גחמה. כתום שירותו כבאטלר, הוא מונה ל"היסטוריון" של האחוזה, שמשקיפה על האוקיינוס האטלנטי.

המגזין הליברלי "מאדר ג'ונס", שחשף את הפוסטים, גילה כי הם היו פתוחים רק לידידי המשרת, אך סנקאל הודה, בשיחה עם המגזין, כי הוא אכן כתב את הפוסטים שבהם נכללו קריאות לחיסול אובמה. "זה אני, הכל בא ממני, אני מאמין במה שכתבתי", אמר המשרת למגזין.

הפוסט העדכני ביותר עלה לפייסבוק ביום ד'. נאמר בו, כי "הצבא שלנו היה צריך לחסל את אובמה, לירות בו כסוכן של האויב כבר בתקופת כהונתו הראשונה". בפוסט ישן הוא כתב: "נראה שהממזר המתועב הזה, האפס אובמה, מנסה שוב לעבוד על הקונגרס. אם האמת תתגלה, צריך לתלות את הז... הזה על בגידה".

דובר של השירות החשאי, שאחראי על אבטחת הנשיא, אמר כי הארגון מודע לפוסטים וכי יפתח בחקירה נגד המשרת. (איום על הנשיא הוא עבירה פדרלית בארה"ב).

דוברת בקמפיין של טראמפ התנערה מהמשרת ואמרה שהוא אינו מועסק במאר-א-לאגו מאז 2009. "אנו מגנים בחריפות את הדברים האיומים שכתב סנקאל, אמרה הדוברת.

הפגישה בין דונאלד טראמפ, המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית, לבין פול ראיין, יו"ר בית-הנבחרים, שנערכה אתמול בוושינגטון, לא הצליחה לגשר על הפערים בין המיליארדר לבין צמרת המפלגה. בהודעה משותפת שפורסמה כתום הפגישה, מביעים השניים אופטימיות לגבי שת"פ עתידי. ראיין אמר, כי הוא יצא "מעודד מאוד מהפגישה"; טראמפ הסתפק באמירה, שזו היתה "פגישה גדולה".

אבל, כפי שמציין הבוקר (ו') "פוליטיקו", ההתבטאויות האלה לא היה אלא הצגה, מסווה שנועד להסתיר את הקרע בין טראמפ - ומיליוני תומכיו ב"בסיס" המפלגה - לבין העילית האינטלקטואלית והפיננסית שלה, שראיין הוא נציגה.

אחת מנקודות המחלוקת החשובות היא הסכם למאמץ משותף לגיוס כספים. טראמפ הכריז שהוא יישען מעתה על קופת המפלגה לאחר שמימן את קמפיין הבחירות המקדימות מכספו שלו. הוא אמר, כי המטרה צריכה להיות מיליארד דולר. אך רבים מהתורמים הגדולים של המפלגה הרפובליקאית מסרבים לעלות על הרכבת של טראמפ, ובכללם האחים קוק, שהוציאו מאות מיליוני דולר במרוצת השנים לדחיפת מועמדים לנשיאות או לקונגרס. בגלל העובדה שרבים מהתורמים מוסיפים לשבת על הגדר, הקופה הרפובליקאית רחוקה מלעלות על גדותיה.

בעיה נוספת היא מי ישלוט על האג'נדה וההתנהלות של הוועידה הארצית של המפלגה ביולי. טראמפ כבר אמר בעבר, כי הוא מתכנן להפיח רוח חיים באירועי הוועידה. הוא תיאר ועידות קודמות כ"משעממות עד מוות" ו"מעוררות פיהוקים". אך הבעיות הגדולות ביותר הן בעיות של תוכן וסגנון: האם טראמפ יהיה מוכן לנטוש את ה"חומה" שהבטיח להקים לאורך הגבול עם מקסיקו? לחזור בו מהכוונה להטיל איסור על כניסת מוסלמים לארה"ב? (שלשום, בהתקפלות, הוא אמר, כי מדובר בסך הכל ב"הצעה").

בשיחה עם כתבים לאחר הפגישה, אמר ראיין, כי עלו לדיון גם החוקה ומוסד הנשיאות. פרשנים אמרו, כי זה היה סימן שהרפובליקאים חוששים שממשל טראמפ ינסה לחרוג מהכבלים שמטילה החוקה על מוסד הנשיאות.