לא מאשימים את ישראל: מי חיסל את "הפלייבוי של חיזבאללה"?

מוסטפא בדר א-דין אולי נחשב למספר 2 בארגון השיעי, אך לא זכה לתהילת קודמו, עימאד מורנייה, וצבר אויבים בעולם הערבי ומחוצה לו ■ מקום החיסול - דמשק - מבהיר כי הארגון לא מנסה להסתיר את מעורבותו העמוקה בסוריה

חיזבאללה / צילום: רויטרס
חיזבאללה / צילום: רויטרס

למוסטפא בדר א-דין, האיש שנחשב ליורשו של עימאד מורנייה בזרוע הצבאית של חיזבאללה, היו לא מעט אויבים, בלשון המעטה. הוא נחשב למבוקש בארצות הברית ובערב הסעודית בגין חלקו ברצח רפיק חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר, בפברואר 2005, אך מעבר לכך הוא הפך לאויבם של האופוזיציה הסורית, של "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה, של ישראל, והרשימה עוד ארוכה.

למרות התפקיד שיועד לו, בדר א-דין עצמו לא הצליח לזכות בתהילה שאליה הגיע מורנייה. הצלחותיו המוגבלות בפיגועי טרור נגד מטרות ישראליות והסכסוך שלו עם גורמים לא מעטים בעולם הערבי הסוני, בין היתר בגין חלקו ברצח חרירי, לא סייעו למעמדו. הרשתות החברתיות בלבנון מלאות היום בקללות נגד בדר א-דין, כמו גם נגד אחרים ששמם נקשר בהתנקשות בראש הממשלה לשעבר.

מתיו לוויט, אחד מחוקרי חיזבאללה החשובים בעולם הפועל במכון וושינגטון, הסביר היום כי בדר א-דין נחשב אולי למספר 2 בארגון השיעי, אולם הוא תמיד נחשב לפרוע יותר מקודמו, מורנייה. לדברי לוויט, בדר א-דין היה כוח בלתי צפוי בשורות הארגון, ואף היה מוכר בחיזבאללה כמעין פלייבוי לא דתי במיוחד.

חיזבאללה, מצדו, לא ממהר לפזר את הערפל שאופף את נסיבות מותו. בהודעה הרשמית מטעם הארגון נמסר כי "מהחקירה הראשונית עולה כי מוסטפא בדר א-דין נהרג כתוצאה מפיצוץ גדול באחד מבסיסנו סמוך לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק. מתבצעת חקירה כדי לברר את נסיבות הפיצוץ: האם נגרם מתקיפה אווירית, ארטילרית או מפגיעת טיל. נפרסם את המסקנות בקרוב".

דבר אחד בולט בהודעה הזאת מעל הכול: שמה של ישראל נעדר ממנה. חיזבאללה נזהר שלא להאשים את ישראל הפעם, ודיווחים מוקדמים ברשת "אל-מיאדין" המקורבת לארגון כי מדובר בתקיפה ישראלית אווירית, הוסרו מאתר החדשות. במקרים דומים בעבר הארגון השיעי לא המתין כמעט ומיהר להפנות אצבע מאשימה לישראל; כך היה במקרה של חסן לקיס במרכז ביירות וכך במקרה של ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה , שבדר א-דין היה בן משפחתו. חיזבאללה מתברר, כבר מבין שידה של ישראל כנראה אינה במעל.

שאלת האחריות לחיסול נותרה פתוחה. אם היה מדובר בפיגוע מבית היוצר של דאעש או של ג'בהת א-נוסרה, הארגונים היו ממהרים להתפאר בהצלחתם בראש חוצות. ייתכן שמדובר בגוף מודיעיני של מדינה, שהפעם אינה ישראל, שרצתה לחסל חשבונות עם בדר א-דין מסיבה כזו או אחרת, ועושה כעת לא מעט על מנת לטשטש את טביעות האצבע שלו.

מקום החיסול, אם אכן לא מדובר ב"תאונת עבודה", מעיד במידה רבה גם על אובדן הבושה מצד חיזבאללה. כלומר, כבר אין ניסיון ולו קל שבקלים להסתיר עד כמה מעורב הארגון בלחימה בסוריה. "אחד מבסיסנו סמוך לשדה התעופה של דמשק", צוין בהודעה, שבאה אולי להדגיש עד כמה סוריה ו לבנון חזית אחת הם בימים אלה, כאשר דאעש מאיים על הציר השיעי מצד אחד, ושלל מפלגות לבנוניות אינן מפסיקות להטרידו בסוגיות פוליטיות פנימיות.

מבחינת חיזבאללה, כבר מזמן מדובר בזירת לחימה אחת, ולסוריה נשלחים מיטב הכוחות והמפקדים, כולל האיש שנחשב לאחד ממפקדי הזרוע הצבאית. הדיווח באתר "א-נשרה", לפיו בדר א-דין שהה בחמ"ל המבצעים של חיזבאללה בעת שאירע הפיצוץ שהביא למותו, באזור השיעי סיידה זיינב הסמוך לשדה התעופה של דמשק, רק מוסיף לכך. חיזבאללה איבד כבר יותר מ-1,500 לוחמים בסוריה, וכעת מצטרף גם מפקדם לרשימה ארוכה זו.