יחימוביץ': "אין לנו מה לחפש בממשלה הזו"

בריאיון ל"פגוש את העיתונות" מתחה בכירת העבודה ביקורת על היו"ר בעקבות המו"מ על כניסה לממשלה ואמרה שההצעה שקיבל מהליכוד מעליבה ■ "אין לו זכות להשליך את כל הערכים שלנו לטובת שותפות שהיא קבלנות ביצוע של נתניהו, עלה תאנה"

שלי יחימוביץ'  / צילום: אוריה תדמור
שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' מבהירה כי היא מתנגדת לכניסת מפלגתה לממשלת נתניהו - אך מהססת לתקוף את ראש מפלגתה, יצחק הרצוג. "זכותו של הרצוג לנהל משא ומתן, והתפקיד שלי ושל חבריי למפלגה זה לומר לו שהוא לא יכול להשליך את ערכי המפלגה לטובת תפקוד כעלה תאנה", היא מבהירה.

בראיון ל"פגוש את העיתונות" עם עודד בן-עמי הדגישה יחימוביץ' כי "לו היה מדובר בממשלת אחדות עם קווי יסוד משותפים, ממשלה בה הייתה לנו השפעה מכרעת על סדר היום כשותפים בהתאם לגודלנו, הייתי בודקת את ההצעה - אבל המרחק בין זה לבין מה שקורה עכשיו הוא אלף שנות אור. ההצעה ריקה מתוכן, של תיקים בלבד", המשיכה, "היא נתפרה כדי לא להרגיז את 'הבית היהודי', והצעה שלא מעצבנת את סמוטריץ', בנט ושקד היא הצעה שאני לא יכולה לקבל".

"הרצוג היה גלוי איתי וסיפר לי מה מציעים, וזו אפילו לא הצעה שהיו נותנים לשותפה בינונית. זה לזרוק עצם רקובה, ולומר לנו לרוץ לקחת אותה ולחזור מכשכשים בזנב", הטיחה, "לפעמים מבטיחים הבטחות גדולות ומטבע הדברים זה נשחק - פה אין אפילו אשליה שיהיה משהו טוב. בנסיבות האלה, אין לנו מה לחפש בממשלה".

"אני מתקשה להאמין שיש חבר כנסת אחד ממפלגת העבודה - הוותיקים והחדשים - שיחתום על ההצעה כפי שהיא עכשיו", הוסיפה, "לזחול כקבלני ביצוע זה דבר שהמפלגה עשתה שוב ושוב ויצאה כשזנבה בין רגליה. להכנס על תקן בולם זעזועים של ממשלת נתניהו זה דבר שאין לו תכלית", סיכמה.

פעילים של המשמרת הצעירה של מפלג העבודה לצד פעילי החוג לדמוקרטיה יתייצבו הערב מול ביתו של הרצוג בדרישה להפסיק לאלתר את המשא ומתן על הכניסה לממשלה. "ההבנה כי חבירה אל ממשלת הימין הקיצונית והאכזרית הזו כלפי העם היא אובדן אמון מהציבור ומכה אנושה למפלגה צריכה לחלחל לא רק אלינו הפעילים, אלא גם גבוה, אל יושב ראש המפלגה והסיעה כולה", הסבירה נעמי לזימי, פעילת המשמרת הצעירה, "את ביבי מחליפים - לא משרתים.״

"עד שהאופציה להצטרף לממשלה לא תיקבר קבורת חמור, צריך להמשיך להרוג אותה", הוסיף אור קשת מהחוג לדמוקרטיה, "צריך להמשיך להשמיע קול חזק וברור שאומר את מה שהיה צריך להיות מובן מאליו: זה הוא או אנחנו!"

בתגובה להפגנה מסר הרצוג: "אני גאה בכך שיש לנו צעירות וצעירים אקטיביסטים במפלגה. המשמרת הצעירה בתנועת העבודה התנגדה תמיד לכל ממשלות האחדות, ואני מכבד זאת - אנחנו מפלגה דמוקרטית וכל הקולות בה ראויים. אם תונח הצעה שתאפשר לנו להחזיק בהגה המדינה אני אשקול אותה ברצינות ואביא אותה להכרעת המוסדות הדמוקרטיים של המפלגה כראוי למפלגה דמוקרטית, והחלטותיהם יחייבו את כולם".

"דיון שמסריח מעסקנות פוליטית ועלובה ורדיפת ג'ובים"

בימים האחרונים נשמעת ביקורת נוקבת בשורות המפלגה, הן מצד פעילים והן מצד חברי כנסת, על התנהלותו של יושב הראש הרצוג. כך למשל חבר הכנסת אראל מרגלית שלח מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו הבהיר לו כי גם אם יוסכם על ממשלת אחדות, הוא לא יצביע עם הקואליציה - "ואני מוכן לשלם את המחיר הצפוי על כך".

מוקדם יותר נדרש הרצוג עצמו להתייחסות פומבית ראשונה לדיונים, לאחר שבכיר בליכוד הבהיר כי הפערים בין הצדדים גדולים וכי נתניהו שוקל לחדש את המאמץ לצרף את ליברמן ואת ישראל ביתנו לממשלה. "לא מעניין אותי לשבת בממשלה בלי להחזיק את ההגה, אני לא ועדת קישוט", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

מוקדם יותר נדרש הרצוג עצמו להתייחסות פומבית ראשונה לדיונים, לאחר שבכיר בליכוד הבהיר כי הפערים בין הצדדים גדולים וכי נתניהו שוקל לחדש את המאמץ לצרף את ליברמן ואת ישראל ביתנו לממשלה. "לא מעניין אותי לשבת בממשלה בלי להחזיק את ההגה, אני לא ועדת קישוט", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.