משפ' בן יצחק מכרה מניותיה ב-888 וצברה מיליארד שקל במזומן

האחים שי ורון בן יצחק, שניים ממייסדי ענקית ההימורים המקוונים 888, מכרו מניות תמורת 86 מיליון דולר וחדלו להיות בעלי עניין ■ מה מעיד עיתוי המכירה על מערכת היחסים עם משפחת שקד, המשפחה המייסדת השנייה?

888 / צילום: אתר החברה
888 / צילום: אתר החברה

"רון מכר אותי ביוקר". כך תיאר שי בן יצחק, ממייסדי ענקית ההימורים המקוונים הישראלית 888 - ולמעשה ה"מוח" הטכנולוגי שמאחוריה - את האופן שבו אחיו רון הכיר לו בתחילת שנות ה-90 את האחים אהרון (ז"ל) ואבי שקד, וההיכרות בין הארבעה הובילה להקמת 888 שהפכה בחלוף הזמן למפעיל הקזינו המקוון הכי פופולרי ברשת.

כמעט 20 שנה אחרי הקמת 888, השותפות בין הארבעה מתפרקת אך שי בן יצחק (47), שאחראי על חלק לא מבוטל מהצלחת החברה, כבר לא ממש יכול לטעון כי אחיו רון (49) מכר אותו ביוקר. את שלו הוא עשה, והוא עשה די הרבה, ועכשיו הוא רוצה להגיש חשבונית ולקבל בעבורה מזומן. והרבה.

888, שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר, הודיעה בערב יום העצמאות כי משפחת בן יצחק ירדה מהחזקה של 10.9% להחזקה של 2.6%, דהיינו מכרה בבת אחת מניות 888 תמורת 85.8 מיליון דולר (320 מיליון שקל) וחדלה להיות בעלת עניין. בשוק ההון הבריטי, נזכיר, רף ההחזקה להגדרת בעל עניין הוא 3% ולא 5% כפי שנהוג בשוק האמריקאי ובשוק הישראלי, וזה אומר שאם וכאשר תחליט המשפחה להיפטר מיתר המניות - ששוות כעת 28.4 מיליון דולר - השוק לא יידע על כך. משפחת בן יצחק - שי, רון והאחות הצעירה דפנה - מחזיקה במניות 888 דרך נאמנות הרשומה באיי הבתולה, מקלט מס לכל דבר ועניין. רון ודפנה, אגב, לא היו מעורבים ב-888. שי הוא הצלע במשפחה שהטביע את חותמו בחברה, אך כל המשפחה מתרחקת מהתקשורת כמו מאש ושומרת על פרטיותה.

תיכף נסביר את עיתוי המכירה והשלכותיה על עתיד 888, אך למימוש לעיל יש השלכה לא פחות משמעותית על העושר של משפחת בן יצחק שרובו ככולו נוצר מ-888: מימוש זה, שמצטרף לשלושה אחרים שנעשו מאז הנפקת החברה לפני עשור (ראו טבלה), הופך את המשפחה לאחת הנזילות ביותר בישראל, כשהונה עומד על 1 מיליארד שקל - ושוב, במזומן ולא במניות. 1 מיליארד שקל שזמינים מעתה והלאה לכל השקעה חדשה שאותה תבחר לעשות.

1. עיתוי המכירה. נהוג לומר שבעלי עניין מממשים מניות בשיא, ומניית 888 אכן נושמת אוויר פסגות. כעת היא נסחרת לפי מחיר של 2.14 ליש"ט - מחיר שיא של העשור האחרון (!) רק 13% פחות ממחיר השיא שאליו נסקה זמן קצר אחרי ההנפקה הראשונית בקיץ 2005, ורגע לפני שהשוק האמריקאי נסגר והמניה התרסקה. זה אומר שהחברה חזרה לשווי לפני סגירת השוק האמריקאי - שהיה העיקרי שלה - נתון המעיד על התאוששות ראויה לציון.

ואולם המימוש של משפחת בן יצחק לא נועד רק כדי לנצל את רמות השיא לעיל. המשפחה למעשה מחסלת את החזקתה בחברה, ומנתקת כמעט לחלוטין את חבל הטבור שחיבר ביניהן במשך 20 שנה, 10 מתוכן כחברה ציבורית. זה לגיטימי, זה הגיוני וזה כלל לא נדיר במחוזותינו. במקרה דנן הסיפור מורכב יותר. שי תמיד היה קרוב יותר לאהרון שקד ז"ל שנפטר בתחילת 2010 ממחלה קשה. בינו לבין אבי שקד, לעומת זאת, לא ממש היה קליק. כשאהרון נפטר, וילדיו - בתו טל ובנו אוהד - קיבלו את הפיקוד על הון המשפחה, החתול השחור בין שי לאבי נהפך שמן יותר, ולא עזרה העובדה שאפילו יורשי אהרון לא ממש הסתדרו עם אבי. עדות חזקה לחוסר ההרמוניה ששרר בין 4 הצלעות היא פיצוץ המו"מ למכירת החברה למתחרה הבריטית וויליאם היל בפברואר אשתקד.

וויליאם היל הציעה 200 פני למניית 888 ו-3 פני כדיבידנד למניה, ולפי הידוע משפחת בן יצחק הייתה מוכנה למכור במחיר זה (שאז שיקף פרמיה של 40%), אך שקד דרש 300 פני למניה, וויליאם היל אמרה "לא ולא" וכאן זה נגמר. בדיעבד, משפחת בן יצחק מחסלת כעת את החזקותיה לפי מחיר מעט גבוה יותר מזה שוויליאם היל הייתה מוכנה לשלם - נתון שכנראה מעיד יותר מכל על הנכונות שלה למכור, כאמור, באותה העת.

מעתה והלאה, המשפחה השולטת ב-888 היא שקד, כשלכל אחד מהאחים יש 24.2% מההון, וביחד - קצת פחות ממחצית מההון. ואולם כאמור, אפילו בין יורשי אהרון לאבי אין ממש הרמוניה, ולא נתפלא אם אלו ילכו בדרכי משפחת בן יצחק - כל עוד הצעת מכירה אחרת לא תהיה באופק.

2. העתיד של 888. לשי בן יצחק יש חלק בלתי מבוטל בהצלחה הגדולה של 888 מאז הקמתה. עד שנה אחרי הנפקתה הוא שימש כמנהל הטכנולוגיה הראשי של החברה, והיה אחראי על מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל. כשפרש מכל תפקידיו אלו באמצע 2006, זז הצדה עד שנאלץ לחזור כדי לשקם את 888 כשקרסה בתחילת 2011 ונקלעה למצוקת נזילות, פועל יוצא של ניהול רע של המנכ"ל דאז, גיגי לוי. בן יצחק לא לקח על עצמו בשנית תפקיד ניהולי, אך הפשיל שרוולים ועבד קשה מאחורי הקלעים, לצד המשנה למנכ"ל דאז והמנכ"ל כיום, איתי פרייברגר, כדי להחזיר את 888 למסלול של צמיחה ורווחיות. וזה עבד. 888 הייתה שווה באותה תקופת שפל רבע משוויה הנוכחי, ואשתקד הרוויחה EBITDA (ראו גרף) של 81 מיליון דולר.

פרייברגר עצמו תוגמל על תרומתו המשמעותית לתהליך ההתאוששות כשמונה במארס האחרון למנכ"ל 888 והוא בן 45. פרייברגר, ויתר ההנהלה הבכירה של 888, הם למעשה הסיבה מדוע הפרידה של משפחת בן יצחק מהחברה אינה אסון. 888, למרות שעדיין לא השתלבה במגמת הקונסולידציה האחרונה בתעשייה שלה (כנרכשת או כרוכשת), היא חברה חזקה יותר ממה שהייתה בעבר, שממוצבת ממש לא רע כדי להתמודד עם האתגרים שהתעשייה הזו מציבה לה, והם לא מעטים: החל במיסוי גבוה יותר, דרך תחרות גדולה יותר וכלה ברגולציה מחמירה יותר.

3. פרק ב'. שי בן יצחק, כפי שציינו, מתרחק מהתקשורת כמו מאש. כשפרש מתפקידיו הניהוליים ב-888, עזב את תל אביב ועבר להתגורר עם משפחתו בכפר נטר, מושב עובדים פסטורלי הממוקם ליד העיר נתניה, הרחק מהעיר הגדולה. הוא הקדיש את עיקר זמנו למשפחה, נהנה מהחיים הטובים (שיט ביאכטה, רכיבה על סוסים בחווה הפרטית שלו), ומדי פעם "חטא" בהשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות אחרות (בבילון, XLMedia). עכשיו, כשלו ולאחיו רון יש מיליארד שקל פנויים להשקעה, לא נתפלא אם הוא יתחיל לגוון את השקעותיו מעבר למגזר הטכנולוגיה. ל"גלובס" נודע כי לפני כמה שנים שקל שי להשקיע באופן די משמעותי בחברת נדל"ן אירופית, אך כנראה שהמהלך לא צלח. עכשיו, בכל אופן, הוא כל כך נזיל שהוא רק צריך לבחור במה להשקיע. אז אם יש לכם סטארט-אפ מבטיח או מיזם נדל"ני כלשהו, הרימו טלפון לשי בן יצחק. לכו תדעו... אולי הוא יפתח בפניכם את ארנקו.

כל המימושים של משפחת בן יצחק ב888
 כל המימושים של משפחת בן יצחק ב888

תוצאות 888
 תוצאות 888