צודקים וגם טועים

פרשת יאיר גולן: חבל שיעלון מנהל מלחמתו הצודקת בנושא שלגביו הוא טועה

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

קשה להבין מה קרה לשר הביטחון, משה יעלון. פתאום המפקד הקשוח והבוטה ("נעליים גבוהות בקריה") נעשה לאלוף הערכים הערכיים בצבא ובמדינה. האם זה נותן תקווה שאנשים יכולים להשתנות, ועוד לטובה? לכאורה כן. חשוב מאוד שבממשלה יישב שר בכיר שיזכיר לשרים ולציבור תומכיהם שיש דברים יותר חשובים מלשנוא, לקלל, להסית ולפגוע. אני אומר לכאורה, מכיוון שמעברים חדים כאלה זקוקים לזמן כדי לוודא שאינם חד-פעמיים או זמניים.

אמירה מסוכנת

אלא מה? חבל שיעלון מנהל את מלחמתו הצודקת בנושא שלגביו הוא טועה. לומר למפקדים בצה"ל להביע את דעתם "גם אם היא מנוגדת לעמדת הדרג המדיני"? אני לא בטוח שיעלון (וגם אלוף גולן) חשבו עד הסוף על משמעות הדברים. על פני השטח, זו נשמעת אמירה נאורה, ערכית - אבל למעשה מדובר באמירה מסוכנת מאין כמותה. החוק קובע מפורשות שהצבא כפוף לדרג המדיני. האמירה של יעלון חותרת נגד החוק, ונגד הסדר הציבורי התקין. אם כל איש צבא יביע את דעתו נגד הדרג המדיני - זו אנרכיה. למעשה, זו עמדה שיכולה לקרב אותנו למצב של פוטש צבאי נגד הממשלה. המרחק בין לדבר נגד הממשלה לבין לפעול נגדה אינו גדול. אם מפקדים יבטאו את דעתם שהממשלה פועלת בניגוד לאינטרס של העם - מה יחשבו החיילים?

אמירה מקוממת

הדברים שאמר אלוף גולן היו צודקים מאוד, ובהחלט שיקפו מציאות עכורה (אם כי ההשוואה לנאציזם מקוממת ולא נכונה). אלה דברים שלובש מדים אינו אמור לבטאם. אלה דברים שגולן יוכל להגיד כאשר ייצא לאזרחות, לא עכשיו. זאת, משום שהם שנויים במחלוקת, והצבא בנוי על קונצנזוס, וכל מחלוקת עלולה להוות סדק ביכולתו לפעול ביעילות.

 

לראות את המציאות

לגבי ראש הממשלה, המצב הפוך משל יעלון. בנימין נתניהו צודק בהתנגדותו להתבטאויות יעלון - אבל הוא טועה טעות מרה לגופו של עניין. הוא לא רוצה, אולי לא מסוגל, לראות את המציאות שעליה דיבר גולן. נתניהו הוא האדם שהיה צריך לומר את הדברים שאלוף גולן והשר יעלון ביטאו. הוא המנהיג, הוא זה שצריך לעמוד בשער ולזעוק על סימני ההדרדרות המוסרית בצבא. אבל מנהיגות מוסרית וערכית לא מתאימה לאופיו ולכוונותיו הפוליטיות של נתניהו. הוא רוצה שכולנו נראה את המדינה בצבעי ורוד, כי כל צבע אחר משליך לרעה עליו ועל תפקודו. וצריך כבר עכשיו, צריך תמיד, לדאוג לבחירות הבאות.

עכשיו לחזור לעבודה

עכשיו צריך שיהיה שקט. יכול להיות שהאירוע שפתח גולן ישמש שיעור, הן לאנשי הצבא הן לפוליטיקאים. אבל די, מספיק. עכשיו לחזור בבקשה לעבודה.