בי.ג'י.איי "נזכרה" לדווח שפיקדונות ב-30 מ' ד' שימשו ערובה לצד ג'

מדובר בפיקדונות בבנק אוסטרי ■ לטענת בי.ג'י.איי, מעולם לא התקבלו החלטות אצלה כי הפיקדונות, שהופקדו ב-2013, ישועבדו או ישמשו כבטוחה או ערובה: "בידינו מסמכים מהם עולה כי הפיקדונות חופשיים"

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

באיחור של 3 שנים, "גילו" בחברת BGI (בי.ג'י.איי) שפיקדונות בהיקף של למעלה מ-30 מיליון דולר שימשו כערובה לטובת צדדים שלישיים. דיווח שפרסמה היום בי.ג'י.איי (שמנייתה נמצאת בהשעיית מסחר) מעלה שוב את התהייה מה עלה בגורלם של הפיקדונות שלה ושל החברה הבת, BSD (לשעבר אמבלייז), והאם הכסף עדיין נמצא בבנק האוסטרי בו הופקדו, מיינל.

מדובר על פיקדון בסך כ-2.7 מיליון דולר של בי.ג'י.איי ופיקדון של כ-30 מיליון דולר בבי.אס.די. לפי הדיווח, יועציה המשפטיים של החברה קיבלו מסמכים "המעידים, לכאורה, על כך שהחל משנת 2013 (ממועד הפקדת הפיקדונות לראשונה, ש'ח'ו') פיקדונות החברה ובי.אס.די בבנק האוסטרי שימשו כערובה להלוואת שניטלו על-ידי חברות זרות, שאינן מוכרות לחברה ולבי.אס.די".

ב-2013, מי ששלט בבי.ג'י.איי היה איש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, שב-2014 הוביל את רכישת השליטה בחברת המזון ויליפוד, ולימים נקלע לקשיי נזילות ומכר את השליטה לידי גרגורי גורטובוי ב-2015.

לטענת בי.ג'י.איי, מעולם לא התקבלו החלטות בשתי החברות לפיהן ישועבדו הפיקדונות או ישמשו כבטוחה או ערובה. "החברה ובי.אס.די מחזיקות במסמכים אשר מהם עולה כי הפיקדונות חופשיים", נכתב בדיווח.

"הנכסים השוטפים אינם נזילים"

הדיווח מגיע על רקע שני אירועים קשורים בחודשים האחרונים: בינואר הוגשה בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד בי.אס.די, כשמשקיע בחברה ביקש לדעת מהו סטטוס הכספים שהפקידה באוסטריה ובאזרבייג'ן; בפברואר רשות ניירות ערך דיווחה על חקירה נגד גורטובוי, בחשד לעבירות דיווח, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון.

הרשות ציינה אז כי פיקדונות של בי.ג'י.איי המוצגים בדוחות כנכסים שוטפים, אינם נזילים, וכי בבי.אס.די קיימים ממצאים לעיוות הדוחות הכספיים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים. בין אלו, "הצגת יתרת נכסים שוטפים שנמצאים בחו"ל ושעתידים לשמש לפירעון חובות החברה... כאשר בפועל סכומים אלה אינם זמינים לרשות החברה ואינם מהווים נכסים שוטפים".

ברבעון השלישי של 2015 חתמו רואי החשבון של בי.אס.די (ושל בי.ג'י.איי) - בריטמן אלמגור זהר, על הדוחות שבהם נרשמו פיקדונות לטווח קצר בסך 51.3 מיליון דולר (הכוללים את ה-30 מיליון שבבנק האוסטרי). דוחות הרבעון הרביעי לא פורסמו במועד, על רקע שאלת סטטוס הפיקדונות.

כיום, בי.ג'י.איי ובי.אס.די הן חלק מפירמידה שהנכס התפעולי היחיד שלה הוא חברת המזון ויליפוד.