הבור של ההסכמים הקואליציוניים: חוסר של 15 מיליארד ש' ב-2017

הנהלת האוצר צופה כי תקציב 2017 יחייב קיצוצים של 11 מיליארד שקל ■ עלות תכנית החיסכון לילדי ישראל צפויה להסתכם בכ-3 מיליארד שקל ■ עיקר הבור התקציבי בשל התחייבויות לחרדים ולבית היהודי

בנימין נתניהו בועדת הכלכלה - דיון על מתווה הגז / צילום: דוברות הכנסת
בנימין נתניהו בועדת הכלכלה - דיון על מתווה הגז / צילום: דוברות הכנסת

דיוניהנהלת משרד האוצר לקראת תקציב 2017 ו-2018 הסתיימו והתמונה העולה מהם אינה מרנינה. מנתוני האוצר עולה כי הבור התקציבי יסתכם ב-2017 בלא פחות מ-15 מיליארד שקל מהם 7.5 מיליארד שקל עלות ההסכמים הקואליציוניים עליהם חתם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם שותפיו בקואליציה.

מהנתונים עולה כי באוצר לא צופים עלייה בהכנסות המדינה מעבר לצמיחה הכלכלית הצפויה, מה שיחייב "התאמות", כלומר קיצוצים אגרסיביים בתקציב ובהיקף עתק של 11 מיליארד שקל. באוצר לא פוסלים העלאת מסים אולם מהלך כזה צפוי לעורר התנגדות הן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והן של שר האוצר, משה כחלון.

באוצר עומדים על כך שהגירעון בתקציב המדינה יעמוד ב-2017 על 2.5% כדי לשמור על דירוג האשראי של ישראל וכדי שלא לגרום לעלייה ברמות החוב הלאומי.

עלותם הגבוהה של ההסכמים הקואליציוניים חורגת מכל הערכה קודמת שהייתה ורובה נובעת מהתחייבויות כספיות למפלגות החרדיות ולבית היהודי ותכליתן הגדלה משמעותית של תקצוב הישיבות, קצבאות הילדים ותקצוב של הישובים בגדה המערבית.

תוספת תקציב תינתן (בהיקפים נמוכים משמעותית מההתחייבויות למפלגות החרדיות והבית היהודי) לתחום התחבורה, לתחום הבריאות, חינוך, דיור וביטחון.